|
| Kiukunpurkausketju | |
|
+12faari Olivia Frederiikka Admin mirjamarja helekene Agnes Urpo Tauno Taunola Klassmormor Sadeca Alma 16 posters | |
Kirjoittaja | Viesti |
---|
Alma
Viestien lukumäärä : 3272 Join date : 29.05.2009 Paikkakunta : Suomi
| Aihe: Vs: Kiukunpurkausketju Ma Heinä 19, 2010 10:09 pm | |
| Mikähän instanssi olikaan se, joka soittaa 70-luvun discoa ja on soittanut sitä samaa lajia jo monta vuotta..? Musiikki itsessään on minulle mieleen, mutta nauhoite on armottoman surkea, ääni särisee ja katkeilee, välillä se häviää kokonaan. En nyt muista, mutta soittelen kyseiseen lafkaan useamman kerran vuodessa. Niin, korjausmies on käynyt. Tuli viivana samana päivänä, kun olin soittanut vuokranantajan palvelukeskukseen asiasta toisenkin kerran. Mitäs näistä kokemuksista opin? Sen, että toinen soitto kannattaa tehdä melkeimpä perään, niin saa palvelun nopeasti | |
| | | Urpo
Viestien lukumäärä : 3709 Join date : 29.05.2009
| Aihe: Vs: Kiukunpurkausketju Ke Elo 11, 2010 11:04 am | |
| Olen ennenkin kertonut taloyhtiössämme asuvasta kurdiperheestä. Ei siinä mitään vikaa ole, että muuttaa maasta toiseen, mutta vähin erin täytyisi oppia maan tavoille. Taloyhtiömme pesutupa on muuttunut heidän yksityisalueekseen. Pyykkärieukko ei piittaa mitään säännöistä, vaikka häntä on varoitettu asiasta jo monta kertaa. Päätimme hallituksessa rajoittaa hän pyykinpesuoikuttaan kahteen kertaan viikossa, mutta asia näyttäisi olevan niin, että hän on rajannut oikeutensa kahteen kertaan päivässä. Minä käyn pesemässä pyykkiä pari kertaa vuodessa ja varasin pyykkituvan jo eilen. Joka saatanan kerta, kun minä menen pyykkitupaan, niin eukko on joko tyhjentänyt pesukoneet pyykeistämme tai ripustanut omat pyykkinsä kuivumaan kuivaushuoneeseen. Hän pesee vierasta pyykkiäkin ja tuo matot ja, pöytäliinat ja muut rätit miehensä pizzeriasta tänne pestäviksi. Kesän jälkeen meillä ei ole pestävää ihan vähän. Taisin hieman tulistua eukolle pyykkituvassa ja tungin ne hänen kuivumassa olleet pyykkinsä miten sattuu hänen Ikean kasseihinsa.
Kaikki muut sanovat eukosta ja lapsikatraasta samaa ja ovat ylikypsiä sen perheen touhuihin. Hallituksen jäsenenä minä saan kuulla jatkuvia valituksia heistä.Ensi viikolla on taloyhtiömme hallituksen kokous ja olen päättänyt, että asialle on tehtävä vihdoinkin jotakin. Toivottavasti heillä on taas vuokrat maksamatta, niin asiat järjestyvät helpommin. | |
| | | Klassmormor
Viestien lukumäärä : 449 Join date : 30.05.2009 Paikkakunta : Åhus, Ruotti
| Aihe: Kiukunpurkauksia Ke Elo 11, 2010 11:21 am | |
| No jo on inhottava eukko. Eikö heistä kukaan osaa lukea sääntöjä? Noita samoja ongelmia on täälläkin. Onneksi ei meidän pyykkitupaan pääse muut kuin talon asukkaat. tilaus systeemi on elektroninen joten sinne pääsee vain henkilö jonka vuoro on. Vuoroja saa ottaa vain 6 kuukaudessa Itse en käytä pyykkitupaa kun edelliset asukkaat jättivät mulle pyykkikoneen. | |
| | | Urpo
| Aihe: Vs: Kiukunpurkausketju Ke Elo 11, 2010 11:46 am | |
| Eukko pesueineen on ottanut taloyhtiön kerhohuoneenkin omaan käyttöönsä. Ehkä siksi, koska kerhohuoneen yhteydessä on toinen kuivaushuone, joka on jatkuvasti kurdiperheen käytössä ja lapset juoksevat siellä monta kertaa päivässä. Kerhohuone tulisi varata omaan käyttöön ihan samalla tavoin kuin pesutupakin. Juuri äsken eräs rouva kertoi, että kyseisen perheen lapset olivat vasta uusittuun kerhohuoneeseen kantaneet uuden pöydän täyteen suuria kiviä ja lattialle ämpäreillä hiekkaa. Siellä pöydän ääressä lapset olivat maalanneet kiviä ja samalla tietenkin myös pöytää. Tuo rouva sattui menemään paikalle ja käski viedä kivet pois ja pyykkärieukon siivota jäljet. Arvatkaa siivosiko. Oikein, ei siivonnut. Rouva piti puhuttelun perheen lapsille ja äidille, mutta mitään hyötyä siitäkään ei ole ollut. Nyt on mentävä taas pesutupaan, ennen kuin eukko tyhjentää koneet. Pari koneellista olisi vielä jäljellä. | |
| | | Alma
| Aihe: Vs: Kiukunpurkausketju Ke Elo 11, 2010 12:28 pm | |
| Tuollainen toisista piittaamattomuus on tosiaan raivostuttavaa. Toivottavasti asiat saadaan taloyhtiössä kuntoon tuon kurdiperheen osalta.
Asiasta tuli mieleen uimahallien pesuhuoneet entisaikaan. Kun itsekin kävin lapsena uimahallissa uimassa mummolan reissuilla (kotikunnassa ei uimahallia ollut), niin aina oli mustalaiseukot suihkuhuoneessa peseskelemässä pyykkejään. Vahtimestarit sitten häätivät noita pyykkäreitä, mutta tulivat aina toisina päivinä uudestaan. Nykyisin uimahalleissa ja kylpylöissä ärsyttää vain ruotsalaiset ja venäläiset, jotka käyvät uima-asuissa suihkussa ja menevät sitten altaisiin ja porealtaisiin täydessä meikissä, hiuslakoissa ym. Onpa sitäkin nähty että ajelevat karvoitustaan suihkussa.. varmaan pissivätkin uima-asujen läpi.. | |
| | | Sadeca
Viestien lukumäärä : 2488 Join date : 29.05.2009 Paikkakunta : Ruotsi
| Aihe: Vs: Kiukunpurkausketju Ke Elo 11, 2010 12:39 pm | |
| On se tosiaan kumma homma että monien maiden kansalaisille on niin vaikeaa hoitaa oikeastaan mitään aikoja. Tohtorillekin saatetaan mennä varttitunti myöhässä ja luulla että tämä istuu siellä tumput suorana odottelemassa. Muistan 70-luvulta että vaikka suuri vuokratalomme oli täynnä lapsiperheitä ja pyykkikoneet pyörivät aamusta iltaan, niin kaikki hoitivat aikansa kunnialla. Jos itsellä jäi aikaa jäljelle niin usein soitin jonkun naapurin ovikelloa ja sanoin että ehtisivät esimerkiksi yhden koneellisen pestä ajallani. Vuoroja myös vaihdettiin toisinaan ja sovut säilyivät. Muistan vain yhden ainoan kerran 8 vuoden aikana että minun ajallani koneet pyörivät täysillä ja sillä kertaa se oli suomalainen romaninainen jolla oli mustat paksut kilometrisamettihameet koneissa.
Minusta tuntuu että se elektroninen systeemi mistä klassmormor kertoo on juuri ulkomaalaisten takia kehitetty koska ennen ne hoitui muutenkin. Siinä systeemissä on elektroninen kortti ja jopa omalla vuorolla on pyykkituvalle mentävä aikanaan ottamaan se vuoro haltuun. Olikohan 5 minuuttia aikaa ja sen jälkeen sinne ei enää pääsekään edes varattuna aikana. Kun sinne on omalla ajalla mennyt niin sitten tietysti saa mennä kuinka usein on tarvetta mutta muut eivät sillä ajalla pääse sinne.
Juuri se röyhkeys ja muiden oikeuksista piittaamattomuus saavat sen muukalaisinhonkin aikaan ja tällaiset perheet kusevat ei vain omaan pesäänsä vaan myös niiden ulkomaalaisten pesään jotka hoitavat asiansa kunniallisesti. Toivottavasti tosiaan on vuokratkin rästissä koska sääntöjä ei näköjään tämä perhe kunnioita vaikka jo varoitukset on tälle kurdiperheelle annettu.
| |
| | | Urpo
| Aihe: Vs: Kiukunpurkausketju Ke Elo 11, 2010 1:01 pm | |
| Minä ymmärrän oikein hyvin, kun joku muuttaa toiseen maahan ja täysin vieraaseen kulttuuriin vaikkapa pakolaisena kurjista oloista, eikä tunne talon tapoja. Tämä perhe, josta puhun, on asunut Suomessa jo lähes 20 vuotta. Kyllä siinä ajassa pitäisi uudesta kulttuuristakin jotakin ymmärtää. Kyse on puhtaasti muista piittaamattomasta käytöksestä ja omasta edusta, joka menee kaikkien toisten ihmisten etujen edelle. Suomen kielikin on täysin sujuvaa, jos pihalla juoruillaan joidenkin muiden naisten kanssa. Kun taas kerrotaan talon säännöistä ja muista käytännön asioista, niin suomen kieltä ei ymmärretä lainkaan. Olemme hankkineet kerran tulkinkin kääntämään säännöt hänen äidinkielelleen suullisesti ja kirjallisesti. Eukko lienee myös täysin lukutaidoton, kun sääntöjä ja ohjeita täytyisi lukea . Muistan kerran kauan sitten, kun erään terveyskeskuksen lääkäri jutteli kolleegoidensa kanssa. Tuolloin Suomeen tulivat ensimmäiset somalipakolaiset. Heillä oli tulotarkastus ja joku pakolaisista tunsi tarvetta purkaa sisintään. Hänet oli ohjattu vessaan, jollaisessa hän ei ollut käynyt koskaan aikaisemmin. Seuraava kävijä kertoi, että pökäleet olivat lavuaarissa eli käsienpesualtaassa ja siitä lähteensilmästä, johon muut tekevät yleensä tarpeensa, oli roiskittu huuhteluvesi. Vaikka lääkäri kertoi asian huvittuneena, niin minusta tuon pakolaisen käytös oli ymmärrettävää. Kyllä hän nyt osaa varmasti käydä vessassakin. | |
| | | Alma
| Aihe: Vs: Kiukunpurkausketju To Elo 19, 2010 10:17 am | |
| Tässä siis järjestellään muuttoa, jonka aiomme hoitaa omatoimisesti. Kuitenkin porukka on pieni, joten ulkopuolisen avun hankkiminen ei liene typerää. Kyselen tarjouksia osamuutosta, eli kyse on muuttomatkasta muutaman korttelin päähän ja viidestä hankalammasta tavarasta: - pakastin, pieni - ruokapöytä, iso 6 hengen - pyykkikone - iso täyspuinen lipasto - runkopatja Ensimmäinen soittoni lähti parin kilometrin päässä toimivalle kuljetusyrittäjälle. Hän tarjosi verotonta hintaa 90e/ tunti. Sanoin, että meneväthän nuo tunnissa helposti.. johon yrittäjä totesi, että kaksi tuntia varmaan menee kahdella miehellä= 180e + 23%verot. Pyysin sähköpostiosoitetta, kun sitä ei ollut nettisivuilla, jotta saisin kirjallisen tarjouksen: en halua olla tilanteessa jossa hinta nouseekin tehdyn työn jälkeen. Mutta henkilö vastasi: ei minulla ole julkinen sähköposti Siinä ensimmäinen yrittäjä, jonka toimista tuli hivenen kyseenalainen vaikutelma. Minusta on melko kallista maksaa muutaman tavaran viemisestä yli 200 euroa, onko teistä? | |
| | | Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Kiukunpurkausketju To Elo 19, 2010 11:55 am | |
| Olen viime vuosina hoitanut kolme muuttoa. Ensimmäisessä oli ulkopuolista kanto- ja kuljetusapua. Kaksi viimeistä muuttoa hoitui omin voimin. Onnistuin vuokraamaan paikalliselta halpa-tavaratalolta Citroen Jumper merkkisen tosi ison pakettiauton hintaan 70 euroa/vrk + polttoaineet. Koska auto oli diesel ja muuttomatka erittäin lyhyt olivat polttoaine kustannukset käytännössä pari euroa. Minusta tämä tapa oli erittäin edullinen. Negatiivisena puolena jutussa oli että vuorokausi meni hullun lailla kamoja roudatessa. Itse kuitenkin kannoin toisen henkilön avustamana kaikki raskaimmatkin rojut.
Minäkin kyselin muuttofirmoilta noita hintoja ja samaa luokkaa tuntuivat täälläkin olevan. Ehkä minulla on roinaa vähän enemmän koska pitivät miniminä kolmea tuntia. |
| | | Alma
| Aihe: Vs: Kiukunpurkausketju To Elo 19, 2010 12:10 pm | |
| Kysehän on meillä osamuutosta, eli vain noista tavaroista eikä koko nelikon kalustuksesta. Muuhun otetaan pakettiauto vuokralle ja se on edullista, tosin kuten sanoit Ramo, menee siinä muussa koko päivä. Ongelma on se, etten minä voi pienenä ihmisenä olla toisena kantamassa noita painavimpia ja isoimpia tavaroita, ja yhdellä miehellä ne eivät mene millään apuvälineellä.
Sama tympääntyminen siinäkin, että kun tutuilta kysyy voisiko apua saada vaikka pariksi tunniksi tai johonkin tiettyyn juttuun, ei kukaan TIEDÄ voiko auttaa vaikka päivä on tiedossa. Minusta voisi suoraan sanoa ettei voi apuaan antaa, eikä jättää toista miettimään tuleeko se apu vai ei. Jos itseltäni kysytään tiedän heti voinko auttaa vai en. | |
| | | Klassmormor
| Aihe: Kiukunpurkauksia To Elo 19, 2010 3:34 pm | |
| Voi voi Alma kun asutte siellä kaukana. Kyllä täältä apua löytyisi. Kun itse muutin takaisin Östersundista piti ottaa muuttoauto ja se maksoi 1000€ mutta matkaa olikin 800 km ja kaikki kamat. Itse kylläkin pakkasin. Sinnepäin muuton sain työnvälityksen kautta kun työpaikka tuli sieltä. Tänne päin tullessa hain työn itse joten jouduin maksamaan myös muuton. Toivotaan parasta että löytyy pari riskiä kaveria. Meillä on täällä yksi tv mainos missä tyttö hymyilee portin pielessä muutto tavaroiden kanssa Pepsodentti hymyä niin kaikki nuoret miehet auttavat kantamaan tavaroita. | |
| | | Sadeca
| Aihe: Vs: Kiukunpurkausketju To Elo 19, 2010 7:20 pm | |
| No voi sentään miten kuulostaa kalliilta noiden muutamien kalujen vienti kun ne menisi sillä pakettiautolla nekin jos olisi ne kantajat. Eikö kauppojen eteisessä Suomessa ole yksityisille ilmoituslapuille taulua? Koska et ihan kai ensi etkä seuraavalla viikollakaan vielä muuta, niin aikaa on. Laita tällaisille ilmoitustauluille, vaikkapa Tampereen yliopiston ilmoitustaululle ilmoitus että olisi kahdelle miespuoliselle opiskelijalle sopiva parin tunnin fyysinen työtehtävä. Vaikka lupaisit heille yhteensä "urakkahinnan" 80-90 euroa koko hommasta niin alle puolen hinnan tuosta tarjouksesta pääset ja koska matka on lyhyt niin kahdessa tunnissa ehditte pari kierrosta ja samalla saat hieman muitakin raskaimpia laatikoita ujutettua siihen autoon. Opiskelijat ansaitsevat mielellään pientä lisärahaa ja ovat luultavasti aika luotettaviakin siinä että tulevat jos lupaavat.
| |
| | | Alma
| Aihe: Vs: Kiukunpurkausketju To Elo 19, 2010 7:45 pm | |
| Kaltaistenne tekevien ihmisten kanssa muuttaminen olisi varmaan helppoa ja mukavaa Katsotaan tuoko huominen tullessaan hyviä uutisia, on yksi veto vetämässä.. Odottelen lisäksi kolmelta muuttofirmalta tarjousta, laitoin kyselyt aamusella. Ihmeen kiirettä tuntuu olevan, jos ei kukaan ehdi tarjouksia laskemaan | |
| | | Alma
| Aihe: Vs: Kiukunpurkausketju Pe Elo 20, 2010 2:43 pm | |
| Kaikki lyöty lukkoon, ja hommat hoituu, alle kertomani suuruisella osamuuttosummalla saa ison kuorman ja loput vuokrapakulla Kantoapuakin olemme saaneet riittävästi lupautumaan. Ei siis kiukuta enää... paitsi tuo "jobbari" joka selvästi yritti huijata. Tarjouspyynnöistä yhteen ei vastattu ollenkaan, yksi ei enää toiminut alalla ja yhdestä soitettiin sekä laitettiin kirjallinen tarjous. | |
| Aihe: Vs: Kiukunpurkausketju La Elo 21, 2010 1:07 pm | |
| - Tauno Taunola kirjoitti:
Kun joskus sota-aikaan haluttiin häirirtä rintamaradiolla vihollisen kuuntelumahdollisuuksia pantiin Säkkijärven polkka soimaan. Siellä sitten sai venäläinen salakuuntelija kuunnella tauotonta säkkijärvenpolkkaa, ennätys oli muistaakseni kolme vuorokautta, yötä päivää. Luulisin ettei kyseinen venäläinen radisti, jos hengissä pääsi sodasta, pahemmin vanhoilla päivillään enää pannut kotigrammohvoonissaan ainakaan Säkkijärven polkkaa soimaan.
En tiedä miten paljon säkkijärven polkkaa käytettiin vihollisen radioliikenteen häirintään ylipäätään. Tunnetuin tapaus lienee jatkosodan ajoilta kun suomalaiset säkkijärven polkkaa soittamalla estivät venäläisiä räjäyttämästä Viipuriin vetäytyessään jättämiään miinoja radiosignaalin avulla. Tämä mainitsemasi kolme vuorokautta yötä päivää koskenee juuri tätä tapausta. Ilmeisesti kyse on ollut kesästä 1941. Suomalaiset olivat saaneet sotavangeilta tietoonsa näiden radiolla laukaistavien miinojen sijainnit. Yleisradion lähetysauto tuotiin paikalle soittamaan jotain miinojen laukaisemiseksi vaadittavalla radiotaajuudella. Ilmeisesti sattumalta soitettavaksi valikoitui säkkijärven polkka. Sillä aikaa kun polkka soi suoritettiin miinoitusten purku. |
| | | Tauno Taunola
Viestien lukumäärä : 1044 Join date : 29.05.2009 Paikkakunta : Norrköping Rootsi
| Aihe: Vs: Kiukunpurkausketju La Elo 21, 2010 3:25 pm | |
| Lähde josta tämän löysin on kirja joka valitettavasti ei ole kotonani vaan paikallisen radioaseman suomalaisessa toimituksessa. Kirja käsittelee suomalaisen iskelmämusiikin historiaa. Kun seuraavan kerran menen sinne, kirjoitan enemmän yksityiskohtaisesti sillä tämä tarina on todella uskomaton! | |
| | | Alma
| Aihe: Vs: Kiukunpurkausketju Ke Elo 25, 2010 5:48 am | |
| Ärsyttää, kun en sairastu kunnolla kausiflunssaan. Nyt on pari viikkoa ollut milloin tukkoinen olo ja lihassärkyä, tai sitten palelee ja hikoiluttaa vuorotellen. Kurkkukipu alkoi toissapäivänä. Väike armas, joka oli toissaviikolla nuhakuumeessa pari päivää (tosi lievä) yskii nyt ja räkäkin hänellä valuu. Tekemistä olisi niin paljon, että puolikuntoisuus häiritsee | |
| | | aliel
Viestien lukumäärä : 1247 Join date : 18.08.2010
| Aihe: Vs: Kiukunpurkausketju Pe Elo 27, 2010 6:30 pm | |
| Onko muilla ollut sellaisia vuosia, että kaikki hajoaa. Meillä on nyt sellainen. Ensin lähti pesukone jo alkukesästa. Virrat kyllä tuli, mutta pesemään ei suostunut. Sitten tämä ikuisuusongelma vesien kanssa. Saunan kuumavesisäiliö otti ja jätti meidät pulaan. No sitten tulivat ukkoset. Ja hajoitti tietenkin lankapuhelimen. Muu osasto on maadoitettua, mutta niitä puhelinlinjoja ei kai voi. Meni muutama viikko ennenkuin Eltelin miehet ehtivät korjaamaan. Piti repiä seinälautojakin irti ennenkuin pääsivät käsiksi ongelmaan. Oli sitten puhelin pari päivää ja taas tuli ukkonen. No ei muuta kuin puhelin taas paskaksi. Ensimmäisellä kerralla muuten, kun oikein räjähti täällä sisälläkin, niin papukaija syöksähteli päin seiniä. Oli niin järkyttynyt. Hyvä, ettei niskaansa taittanut. Painepesuri hajosi jo kättelyssä. Tuolla ne likaiset matot odottavat. Tänään halusin mielenrauhoitukseksi kuunnella musiikkia. Ei suostunut tietokone soittamaan mitään. Mutta tuo toinen härveli, jonka pitäisi toistaa kaikki mahdolliset tallenteet, päätti myös lakata toimimasta. Täällä siis hiljaisuudesta nautitaan. Hyvää päivän jatkoa. Pitäkääpä vehkeenne kunnossa. | |
| | | Sadeca
| Aihe: Vs: Kiukunpurkausketju Pe Elo 27, 2010 11:45 pm | |
| Kyllä tuo on aika tyypillistä aliel kulta. Kun alkaa mönkään menemään, niin se jatkuu ja jatkuu vain ja lopulta itse ihmettelee että ollanko sitä lähes kirottuja joltain suunnalta. Se vetää pinnan tiukalle mutta jossain vaiheessa se kaikki taas rauhoittuu, ja sitten sitä lähes ihmettelee miten kaikki kestää ja toimii. Se on vain nyt aliel... sitten taas kaikki ok!
Surkeaa tuo että kaijasi panikoi. Muistan kun menimme oululaisen kanssa eka kertaa 18 vuotta sitten yhdessä Suomeen mökille. Hän istahti puoliväliin mäkeä rannasta ja lausahti, "mikset ole koskaan kertonut että sinulla on jotain tällaista näin mahtavaa olemassa." Olinhan kertonut, mutta vahvaa tunnelmaa jossakin paikassa on vaikeaa kertoa ja sen ilmapiirin hän herkkänä ihmisenä oitis havaitsi ehtimättä edes mökkiin sisälle. Olen hengessä mukana kanssasi aliel.
| |
| | | Klassmormor
| Aihe: Kiukunpurkauksia To Syys 02, 2010 3:08 pm | |
| Nyt ottaa aivoon. Mun pitäis alottaa opintopiiri "Tunne kotikaupunkisi" Göteborg suomeksi, mutta suomenkielistä materiaalia ei ole missään. Lähetin myös kyselyn meidän ystävyyskaupunkiin Turkuun mutta sieltäkin tuli vastaus , ei ole, voi v... On sitten vaan itse käänettävä mutta siinä on kamala homma. Ensi perjantaina alotetaan. Internetillä on jotain suomeksi mutta niitä on 30 sivua tulostettava, joten ei kannata. Vanhoissa tietosanakirjoissa on vain vähän eikä sielläkään yksityiskohtia. Aloitamme Hagasta, jonka Urpokin tuntee aika hyvin. | |
| | | Urpo
| Aihe: Vs: Kiukunpurkausketju To Syys 02, 2010 10:44 pm | |
| Saattaa olla, ettei Ruotsista ihan heti pääse suomalaisille Wikipedia-sivuille, mutta tässä osoite Klassmormorille varmuuden vuoksi: http://fi.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6teborg . Tuossa on Wikipediaksi yllättävän paljon ja yllättävän todenperäistä asiaa. Jos klassmormor ei ole tuota sivua nähnyt, niin toivottavasti siitä on apua. Joo, olen joskus aikanani asunut Hagan kaupunginosassa, joka tuolloin oli eräänlainen vaihtoehtokaupunginosa, jossa vanhoissa puutaloissa asui paljon taiteilijoita, elämäntaiteilijoita ja jonkin verran opiskelijoita ja työläisiä. Haga näyttää muuttuneen melko paljon niistä ajoista, kun minä asuin siellä, mutta jotakin vanhaakin on säilynyt: https://www.youtube.com/watch?v=9YHywc3diIE . | |
| | | Klassmormor
| Aihe: Kiukunpurkauksia Pe Syys 03, 2010 8:54 am | |
| Kiitos Urpo. Kyllä minä niitä sivuja jo tarkastelin mutta ei ollut oikein sellaista tietoa kun tarvitsen, tulostin kuitenkin joitakin sivuja. On aika kummallista ettei tietoa ole enempää suomeksi kun meitä kuitenkin on aika paljon Ruotsissa ja että olemme asuneet maassa jo 1500 luvulta asti. Viime vuonnahan juhlittiin Suomen eroamista Ruotsin vallasta. Täällä Göteborgissa on monet suomalaiset rakentaneet niin laivoja kuin autojakin ja kuulalaakeritkin ovat tuttuja.
Taitaa olla meidän oma vikamme etemme ole vaatineet, nythän Göteborgikin on liittynyt viralliseen kielialueeseen. Nyt voimme vaatia palveluja omalla kielellämme.
| |
| | | Urpo
| Aihe: Vs: Kiukunpurkausketju Ma Syys 27, 2010 9:48 pm | |
| Eilen hiukan kiukutti, kuinka ihminen voikin olla tyhmä. Niin, pidän itseänikin ihmisenä. Lattiaparketin laudat alkoivat hiukan pitää kummallista ääntä, kun niille astui. Sitten ne alkoivat turvota, eikä vieläkään sytyttänyt. Kun sitten oikein talloin noita kyseisiä parkettilautoja, niin vesihän siellä lirahteli. Astianpesukoneesta vesi oli pikkuhiljaa vuotanut parketin ja betonilattian väliin ja kymmenkunta neliömetriä on uusittava ja lattia kuivattava, ettei home pääse villiintymään.
Soitin vakuutusyhtiöön ja he toimittavat uuden astianpesukoneen, jos entistä ei voi korjata ja maksavat lattiaremontinkin. Omavastuuosuus on 126 euroa. Sitten soitin isännöitsijälle siksi, että täytyisi tutkia, onko vesi imeytynyt alakerran kattoon. Hän ei pitänyt sitä oikein mahdollisena ja kertoi, että lattiaremontin korvaa taloyhtiön vakuutus, koska kyse on kiinteästä vesijohdosta virtaavasta vedestä pesukoneeseen. Outoa sinänsä, mutta ihan hyvä, sillä tuo omavastuuosuus säästyy, mikäli astianpesukoneesta vesiletku on päässyt löytymään, eikä itse koneessa ole mitään vikaa. Jos on, niin uusihan olisi aina parempi kuin entinen. | |
| Aihe: Vs: Kiukunpurkausketju Ma Syys 27, 2010 10:06 pm | |
| - Urpo kirjoitti:
- Astianpesukoneesta vesi oli pikkuhiljaa vuotanut parketin ja betonilattian väliin ja kymmenkunta neliömetriä on uusittava ja lattia kuivattava, ettei home pääse villiintymään.
Puuttuuko sinulta astianpesukoneen alta turva-allas? Sellainen saattaa säästää isolta harmilta. Jos astianpesukoneesta tulee vuotoja ne tippuvat turva-altaaseen josta vesi puolestaan lirisee lattialle näkyviin. Ongelmaan voidaan puuttua heti, eikä vesi pääse salaa valumaan rakenteisiin. |
| | | Urpo
| Aihe: Vs: Kiukunpurkausketju Ma Syys 27, 2010 10:15 pm | |
| Valitettavasti puuttuu. Astianpesukone on viime vuosisadalta ja nykyisten mukana tulee aina allas automaattisesti. Otan opikseni. | |
| | | Sponsored content
| Aihe: Vs: Kiukunpurkausketju | |
| |
| | | | Kiukunpurkausketju | |
|
| Oikeudet tällä foorumilla: | Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
| |
| |
| |