Periferia
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Periferia

Kansainvälinen foorumi/ Rahvusvaheline foorum/ Internationellt forum
 
PääsivuPääsivu  GalleriaGalleria  Latest imagesLatest images  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

 

 Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad

Siirry alas 
+3
Klassmormor
Tauno Taunola
Alma
7 posters
Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava
KirjoittajaViesti
Alma

Alma


Viestien lukumäärä : 3272
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Suomi

Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Empty
ViestiAihe: Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad   Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad EmptySu Kesä 14, 2009 7:17 pm

Eilen pääsin lomalle lapsista (vielä ei ole tullut ikävä Wink ). Illalla lähdimme mieheni kanssa kaupunkiin. Kävimme syömässä ulkona, ja sitten kävelimme kaupungilla. Aurinko paistoi kauniisti ja terrassit sekä joenranta olivat täynnä hyväntuulisia ihmisiä. En ollut aikoihin itsekään nautiskellut kaupunkikävelystä muuten kuin kiireisenä asioilla, tai ostoksilla ollen, joten tuo eilisen hieno tunnelma teki hyvää.
Terassikahvien jälkeen keksin lähteä Kehräsaareen, jossa mieskään ei ole koskaan käynyt. Se on pieni paratiisi paperitehtaan, Laukontorin sataman ja keskikaupungin tietämillä. Kehräsaaressa toimii eri käsityöalojen yrittäjiä myymälöineen, ja muutama ravintola. Siellä on aivan erilainen ilmapiiri kuin suuressa nykyaikaisessa kaupungissa muuten on. Kävelimme ne muutamat kapeat kujat läpi, ja menimme kävelysiltaa pitkin joen toiselle rannalle. Pikkuisen lenkin jälkeen palasimme Hämeensillan kautta lähtöpisteeseen.

Tampere on siitä hieno kaupunki, että täällä on monenlaista yllättävää ihan lähellä. Taidetta, kulttuuria, kaunis luonto.. kahden järven syleilyssä oleva keskusta on tosiaankin mukava paikka! Muuten, Näsijärven ja Pyhäjärven välisen korkeuseron muistelen olevan peräti 18 metriä. Viihdyn Tampereella erinomaisesti Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
Alma

Alma


Viestien lukumäärä : 3272
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Suomi

Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Empty
ViestiAihe: Vs: Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad   Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad EmptySu Kesä 14, 2009 8:21 pm

Joka kerran kun menen kaupunkiin, ajattelen että onpa se kaunis. Raatihuone ja tori, joenranta, kauniita vanhoja rakennuksia, mukulakivikadut ym. Ja samoin joka kerran päätän ottaa sillä seuraavalla kerralla kameran mukaan, jotta saisin otettua kuvia kaikesta mielenkiintoisesta ja kauniista. Vielä ei sitä päivää ole tullut, että kamera olisi tarttunut kaupunkireissulle mukaan Laughing

Tampere on aina tuntunut kotoisalta. Nuorempanakin, vaikka asuin muualla tuolloin, vietin aikaa täällä ja kai silloin kaupunkiin ihastuin, enkä ole muualla näin hyvin viihtynyt.
Kotikaupunkini on vanha työläiskaupunki, ja täällä on vieläkin paljon teollisuutta. Perinteisen teollisuuden rinnalle on noussut korkea teknologia, esim. Hervannassa on niin suuri Nokia- kompleksi, että sitä voisi nimittää jo omaksi kaupungikseen. Teknillinen yliopisto sijoittuu luontevasti ihan Nokia- yhtiön läheisyyteen, ja onkin ollut siinä käsittääkseni ensin.
Takaisin alkuun Siirry alas
Tauno Taunola

Tauno Taunola


Viestien lukumäärä : 1044
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Norrköping Rootsi

Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Empty
ViestiAihe: Vs: Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad   Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad EmptySu Kesä 21, 2009 12:02 pm

Norrköping. Kiinan kielellä Peking, eli "pohjoinen kauppakylä ". Kaupungin jalkapallojoukkueen IFK:n huutosakki on nimeltään Peking Fanz, tunnetuin motoristikerho Peking MC, tyttölätkäjoukkue Peking Pumas...

Sopii hyvin jatkeena Alman aloittamaan Tampere-ketjuun sillä hyvinhän tuo Alma Norrköpingin jo kuvasikin. Norrköping ja Tamepre ovat nimittäin kummikaupunkeja, johtuen luullakseni samantyylisestä teollisuusperinteestä. Myös keskeisen kaupungin rakenne muistuttaa aika lailla Tamperetta tehtaineen veden äärellä.



Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Norrkoping.strom
Takaisin alkuun Siirry alas
Alma

Alma


Viestien lukumäärä : 3272
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Suomi

Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Empty
ViestiAihe: Vs: Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad   Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad EmptySu Kesä 21, 2009 2:40 pm

Niin, Taunoseni, kyllä tämä oli kaikille kotikaupungeille tarkoitettu, eikä vain Tampereelle. Norrköping tosiaan sopii hyvin heti tuohon Tampereen perään, nimittäin postaamasi kuva voisi olla vaikka Tampereelta, tuosta Tammerkosken yläjuoksulta.

Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Tampere

Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Tampere2HL_te

Tässä kuvassa taustalla Näsijärvi, etualalla Hämeensilta. Pyhäjärvi alkaa sillan ja Ratinan suvannon jälkeen täällä etualalla (kuvassa näkymättömissä). Virta on valjastuksesta huolimatta kova tuossa koskessa. Täällä muuten voi harrastaa koskikalastusta noin keskellä kaupunkia, tosin silloilta ei saa kalastaa.
Takaisin alkuun Siirry alas
Tauno Taunola

Tauno Taunola


Viestien lukumäärä : 1044
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Norrköping Rootsi

Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Empty
ViestiAihe: Vs: Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad   Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad EmptySu Kesä 21, 2009 4:04 pm

Lisää samankaltaisuutta:

Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad N150

Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Strommen

Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Bild2
Takaisin alkuun Siirry alas
Tauno Taunola

Tauno Taunola


Viestien lukumäärä : 1044
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Norrköping Rootsi

Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Empty
ViestiAihe: Vs: Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad   Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad EmptySu Kesä 21, 2009 4:21 pm

Raitiovaunut ovat merkittävä osa Norrköpingin katukuvaa. Itse rakastan ratikoita, enkä todellakaan haluaisi että ne häviäisivät, mikä ei tällä hetkellä ole edes todennäköistä, sillä juuri nyt rakennetaan uutta linjaa joka tulee kattamaan koko kaupungin eteläisimmät osat.

Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad 303443927_2ba09846ee

Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad 13731-20080110110111


Varsinkin tästä hieman vanhemmasta mallista käytetään lempinimeä "Gula Faran" eli "Keltainen Vaara..."

Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Nka118
Takaisin alkuun Siirry alas
Alma

Alma


Viestien lukumäärä : 3272
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Suomi

Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Empty
ViestiAihe: Vs: Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad   Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad EmptySu Kesä 21, 2009 7:51 pm

Hienoja raitsikkakuvia! Tampereelle muuten suunnitellaan raidelinjaa.. kovasti ollaan puolesta ja vastaan. Minusta tuntuu, että sellainen olisi turha. Keskustassa pääsee kävellen näppärästi mihin vain ja jos kyse on parista kilometristä, niin Nysse kulkee. Nyssethän tulevat muutenkin kaupungin halki tai lähtevät Keskustorilta jokaiseen suuntaan. Jos ajatellaan, että raideliikenne olisi taloudellisempaa tai ekologisempaa, niin missään nimessä ne eivät poistaisi kaikkea muuta julkista liikennettä edes keskustasta. Lisäksi kaupunki on itä- länsi -suunnassa n. 25km, mikä olisi sähköiselle raideliikenteelle voittamaton haaste.
Takaisin alkuun Siirry alas
Alma

Alma


Viestien lukumäärä : 3272
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Suomi

Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Empty
ViestiAihe: Vs: Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad   Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad EmptySu Kesä 21, 2009 7:57 pm

Keskustori, Tampere:

Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad 5588282_jpg_24427b



Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad 13550652_09cbaff413
Takaisin alkuun Siirry alas
Alma

Alma


Viestien lukumäärä : 3272
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Suomi

Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Empty
ViestiAihe: Vs: Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad   Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad EmptySu Kesä 21, 2009 8:02 pm

Olipas vaikeaa laittaa kuvia Embarassed , mutta yksi vielä:

Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad 312434638_edf4ee3fb6
Takaisin alkuun Siirry alas
Tauno Taunola

Tauno Taunola


Viestien lukumäärä : 1044
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Norrköping Rootsi

Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Empty
ViestiAihe: Vs: Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad   Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad EmptySu Kesä 21, 2009 8:19 pm

Raideliikenteestä vielä sen verran että jos kaupungissa on toimiva pohja liikenteelle, niin kuin täällä Norrköpingssä on, se kannattaa ja silloin sitä voi lisätä. Kävin joku vuosi sitten juttelemassa sähkölaitoksella, ja verrattuna bussiliikenteeseen on itse käyttö sekä halpaa että ympäristöystävällistä, ihmisten kuljetukseen sähkö on erinomainen keksintö.

Tampereen tapauksessa en taas uskoisi minäkään sen kannattavauuteen sillä koko pakettiin, raiteisiin, vaunuihin, koko systeemin alusta luomiseen menee vallan älyttömästi pääomaa. Bussissa on se hyvä puoli että jos tie on ummessa, se voi ajaa jotain muuta tietä, raitkka kulkee juuri sillä yhtä raidetta pitkin ja juuri siihen yhteen ainooaan suuntaan ja takaisin...

Yhteen aikaan puhuttiin myös sähköbusseista joissa nämä ominaisuudet yhdistyvät, mutta viisaammat katsoivat kolmen eri vaihtoehdon suhtkoht pienessä kaupungissa (125 000 asukasta) tulevan liian hankalaksi.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Empty
ViestiAihe: Kotikaupunkini   Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad EmptyTo Kesä 25, 2009 6:09 pm

Tauno Taunola kirjoitti:
Raideliikenteestä vielä sen verran että jos kaupungissa on toimiva pohja liikenteelle, niin kuin täällä Norrköpingssä on, se kannattaa ja silloin sitä voi lisätä. Kävin joku vuosi sitten juttelemassa sähkölaitoksella, ja verrattuna bussiliikenteeseen on itse käyttö sekä halpaa että ympäristöystävällistä, ihmisten kuljetukseen sähkö on erinomainen keksintö.

Tampereen tapauksessa en taas uskoisi minäkään sen kannattavauuteen sillä koko pakettiin, raiteisiin, vaunuihin, koko systeemin alusta luomiseen menee vallan älyttömästi pääomaa. Bussissa on se hyvä puoli että jos tie on ummessa, se voi ajaa jotain muuta tietä, raitkka kulkee juuri sillä yhtä raidetta pitkin ja juuri siihen yhteen ainooaan suuntaan ja takaisin...

Yhteen aikaan puhuttiin myös sähköbusseista joissa nämä ominaisuudet yhdistyvät, mutta viisaammat katsoivat kolmen eri vaihtoehdon suhtkoht pienessä kaupungissa (125 000 asukasta) tulevan liian hankalaksi.

Muistan, kun 80-luvun alussa meillä Helsingissä pidettiin kamalaa porua metron tulosta. Tulee kuulemma kalliiksi ja kuulemma tyhmä sellainen yksi linja... Nyt kukaan ei valita päinvastoin. Liikenne tuo suurista lähiöistä ihmiset kaupunkiin ja päinvastoin. Maan alla. Metro on aina ajoissa, on hiljainen ja siisti ainakin Helsingissä. Espoolaiset ovat koettaneet estää metron tulon heidän kaupunkiinsa. Nyt näyttää tulevan, mutta kaikesta on valitettu. Valitukset aiheuttavat sen, että hanke taas siirtyy ja maksaa miljoonia euroja. Ja metro kuitenkin tulee. Minulle helsinkiläisenä tuntuu hyvältä se, että valtavat automäärät, jotka tulevat lännestä keskustaan ja tukkivat kaikki sisääntuloväylät, ehkä vähän vähentyvät.
Muuten, kun tuosta kaupungin melusta poistuu hetkeksi, niin palatessa se on aika sietämätöntä. Tuntuu, että joka puolella kirskuu ja natisee.
Meidän kotikadun vastakkaisella puolella tehdään suurempaa remonttia. Työt aloitetaan seitsemältä aamulla. On tietenkin ymmärrettävää, mutta sen jälkeen ei kukaan nuku lähitienoilla. Kahdeksalta, kun kaikki ovat varmasti hereillä, työntekijät lähtevät kahvipaussille ja seuraa outo hiljaisuus. Tälläistähän kaupungissa on. Mieheni, joka tulee myöhään töistä kuitenkin manailee lyhyeksi jääviä yöunia.
Takaisin alkuun Siirry alas
Klassmormor

Klassmormor


Viestien lukumäärä : 449
Join date : 30.05.2009
Paikkakunta : Åhus, Ruotti

Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Empty
ViestiAihe: Kotikaupunkini.....   Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad EmptyLa Elo 29, 2009 1:10 pm

En nyt onnistunut laittamaan lenkkiä youtubelta mutta jos haette sieltä
göteborg niin sieltä löytyy vaikka mitä tästä ihanasta kesäkaupungista.
Myös kulttuurikalaset on siellä mukana.
Takaisin alkuun Siirry alas
Urpo

Urpo


Viestien lukumäärä : 3709
Join date : 29.05.2009

Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Empty
ViestiAihe: Vs: Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad   Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad EmptySu Syys 06, 2009 5:10 pm

Nuorempana kotikaupunkini ulkopuolella liikkuessani vältin vastaamasta suoraan kysymykseen, mistä sinä olet kotoisin. Helsinkiläisiä kohtaan tunnettiin tuohon aikaan ikäviä ennakkoluuloja, eikä asian laita ole paljoakaan noista päivistä muuttunut. Olen ollut havaitsevinani, että ilmiö on yleismaailmallinen. Pääkaupunkilaisia pidetään usein koppavina ja arrogantteina. En tiedä, mihin tuo käsitys perustuu, mutta se on ainakin varmaa, etteivät kaikkien maiden kaikki pääkaupunkilaiset kuulu tuohon ylimielisten joukkoon. Onko esimerkiksi helsinkiläisten kotiseuturakkaus jotenkin tuomittavampaa kuin muualla asuvien kiintymys omaan asuinpaikkakuntaansa?

Minä en nyt erityisemmin rakasta tätä kaupunkia, mutta jos kaupungissa pitää asua, niin täällähän minä olen tottunut elämään. Mieluummin kyllä eläisin maalla ja onneksi kaiken kaikkiaan vuodesta yli kolme kuukautta saan elellä jumalan selän takana.

Helsingissä arvostan kaikkein eniten sitä, että täällä on monipuolinen kulttuuritarjonta, täällä voi halutessaan elää kenenkään huomaamatta ja tämä alkaa olla suhteellisen kansainvälinen ja suvaitsevainen kaupunki.






Tässä kauppatorin taustalla näkyvät presidentinlinna ja suurkirkko
Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad 0504243921_stdMinun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad 8143010478539044763web_0 Suomenlinnaa,Suomenlinna on yksi Helsingin kaupunginosista, jossa asustelee nykyisin vähän alle tuhat ihmistä. Minäkin asuin siellä 1970-luvulla jonkin aikaa
Tämä on Eiran hienostokaukungionosastaMinun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Eiran_puisto_3183_kopio
Nykytaiteen museo Kiasma Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad N21709195960_638679_8808
Sisäkuva Uspenskin katedraalista Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Uspenski2
Seurasaari
Pubiratikka, jossa matkustaessaan voi tehdä sight seeing-kierroksen nauttien olutta tai muita virvokkeita tai kahviaMinun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad 8143010478548940951web_0
Tänne on kokoontunut kasakuntamme pilaantunut kerma. Tosin tuosta kuvasta voi päätellä, että kansanedustajat ovat lomallaMinun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad 2194
Takaisin alkuun Siirry alas
Klassmormor

Klassmormor


Viestien lukumäärä : 449
Join date : 30.05.2009
Paikkakunta : Åhus, Ruotti

Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Empty
ViestiAihe: Kotikaupunkini.....   Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad EmptySu Syys 06, 2009 5:56 pm

Kiitos Urpo hienoista kuvista. Esimmäinen on tosiaan otettu hienosta kulmasta kun näkyy niin paljon keskustaa.
Viimeksi olen käynyt kotikaupungissasi-97 olin kolmen päivän lomalla ja asuin Katajanokalla hostelsissa.
Paljon otin kuvia mm. Suomenlinnassa, mutta sitten koneeni hajosi ja kaikki ne kuvat hävisivät. Olis kiukunpurkauksen paikka, mutta olkoon nyt tässä. Myös Korkeasaaresta oli monta kuvaa ja tietenkin kaupungilta muualta niin ja tottakai
Linnanmäki. Täytyy joku kesä tulla uudestaan filmaamaan.

Olisin laittanut kuvia Göteborgista mutta en osaa.





Question
Takaisin alkuun Siirry alas
helekene




Viestien lukumäärä : 25
Join date : 29.05.2009

Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Empty
ViestiAihe: Vs: Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad   Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad EmptySu Loka 04, 2009 10:56 am

Elan ühes väikses Lõuna - Eesti linnas, mis on muutunud selle 26 aasta jooksul väga armsaks ja koduseks. Ümberringi on mets oma pisikeste kuplite ja ja järvekestega. Otepää on nende aastatega väga palju edasi arenenud ja kaunimaks muutunud. See linnake on kena igal aastaajal ja ma olen ÕNNELIK,et ma just sellises Eestimaa kohas elan. Very Happy Very Happy Very Happy
Panen ülees ühe lingi suvisest Otepääst...
http://www.otepaa.ee/index.php?option=com_phocagallery&view=category&id=11:suvine-otepaa&Itemid=365
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Empty
ViestiAihe: Vs: Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad   Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad EmptySu Loka 04, 2009 11:12 am

Urpo kirjoitti:
Nuorempana kotikaupunkini ulkopuolella liikkuessani vältin vastaamasta suoraan kysymykseen, mistä sinä olet kotoisin. Helsinkiläisiä kohtaan tunnettiin tuohon aikaan ikäviä ennakkoluuloja, eikä asian laita ole paljoakaan noista päivistä muuttunut. Olen ollut havaitsevinani, että ilmiö on yleismaailmallinen. Pääkaupunkilaisia pidetään usein koppavina ja arrogantteina. En tiedä, mihin tuo käsitys perustuu, mutta se on ainakin varmaa, etteivät kaikkien maiden kaikki pääkaupunkilaiset kuulu tuohon ylimielisten joukkoon. Onko esimerkiksi helsinkiläisten kotiseuturakkaus jotenkin tuomittavampaa kuin muualla asuvien kiintymys omaan asuinpaikkakuntaansa?



Tämä asiahan on myös katsottavissa toisestakin näkökulmasta. Varsin usein pääkaupunkseudulta katsottuna tunnetaan myös ikäviä ennakkoluuloja maalaisia juntteja kohtaan. Tuttuja ovat jutut kehäkolmosen ulkopuolella asuvista landepaukuista ja jyväjemmareista. Tämä asenne ei myöskään ole takavuosista paljonkaan muuttunut. Kukaan normaali omilla aivoilla ajatteleva ei tietenkään tälläiseen sorru kummallakaan suunnalla. Kuitekin tähän pääkaupunki- maaseutu vastakkain asetteluun törmää lähes tilanteessa kuin tilanteessa. Hyvin korkeatkin päättäjät aika-ajoin tekevät alentuvia heittoja asiasta. Eli jos et tiedä mihin käsitys Helsinkiläisten koppavuudesta perustuu niin tämä lienee ainakin osaselitys.
Takaisin alkuun Siirry alas
Sadeca

Sadeca


Viestien lukumäärä : 2488
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Ruotsi

Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Empty
ViestiAihe: Vs: Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad   Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad EmptySu Loka 04, 2009 1:22 pm

Puhut Ramo asiaa. Tottakai se on niin maassa kuin maassa että pääkaupungista tulee se tärkeä jos ei satu olemaan joku lähes yhtä suuri sijainnollisesti paremmalla paikalla.

Joskus 10 vuotta sitten lähdimme oululaisen kanssa joiksikin päiviksi Helsinkiin, ihan vain huvireissulle. Kiinnitin huomioni siihen palvelutasoon kaupoissa, ravintoloissa j n e. Aika koppavaa, ihan kuin asiakkaat olisivat heitä varten tyyliin "älä kysele vaan osta". Verrattuna muuhun Suomeen missä aina iloisesti yllättyy siitä sydämellisestä vastaanotosta, oli ero melkoinen. Eihän muutamassa päivässä mitään täyskattavaa kuvaa ehdi saamaan ja oli siellä poikkeuksiakin.

Jossain Esplanadin ravintolan terassilla satuimme parin paljasjalkaisen helsinkiläisen peruskoulunopettajan kanssa samaan pöytään, keskustelu virisi eivätkä taatusti olleet muuta kuin kiinnostavia ihmisiä. Taksikuskit olivat myös oikein miellyttäviä tuttavuuksia, ei puhettakaan mistään koppavuudesta. Aika ihmiskohtaistahan se on. Luen usein hesarin keskustelupalstoja. Se asenne siellä miten helsinkiläisten verorahat pitäisi käyttää vain helsinkiläisille ja maaseudut tyhjikisi polemiikki on kyllä aika yleistä. Eihän siellä Helsingissä pienituloisemmat edes nyt pärjää niiden Euroopan kalleimpien vuokrien takia.

Suomessa on hienointa nimenomaan maaseutu ja ne pikkukaupungit. Siellä ihmiset ovat myös vielä aitoja suomalaisia, auttavaisia, sydämellisiä ja puheliaitakin vaikka muuta yleisesti väitettäisiinkin.
Takaisin alkuun Siirry alas
Klassmormor

Klassmormor


Viestien lukumäärä : 449
Join date : 30.05.2009
Paikkakunta : Åhus, Ruotti

Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Empty
ViestiAihe: Kotikaupunkini.....   Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad EmptySu Loka 04, 2009 1:36 pm

Ihan asiaa puhut Sadeca.
Usein on kyllä niin että ne muuttajat ovat niin helsinkiläisiä että......
Joitakin kertoja olen siellä käynyt. Kerroin aikaisemmin että olin siellä
-97 mutta kun katselin vanhoja kuvia niin se olikin kesä 2004 kun majailin
Hostellissa Katajanokalle 4 päivää.

No jokohan onnistuisin laittamaan jonkin kuvan Göteborgista

Takaisin alkuun Siirry alas
Sadeca

Sadeca


Viestien lukumäärä : 2488
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Ruotsi

Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Empty
ViestiAihe: Vs: Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad   Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad EmptySu Loka 04, 2009 2:21 pm

Hienoa Mormor, oikein hyvä Göteborgin esittely. Urpokin varmaan tunnistaa monet paikat vaikka eihän oopperataloa ja "läppstiftiä" silloin vielä ollut.
Takaisin alkuun Siirry alas
Urpo

Urpo


Viestien lukumäärä : 3709
Join date : 29.05.2009

Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Empty
ViestiAihe: Vs: Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad   Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad EmptySu Loka 04, 2009 4:17 pm

Kiitos Klassmormor tuosta Göteborgin esittelystä. Kyllähän useimmat paikat minusta vieläkin tutuilta näyttivät, mutta silmä ei tahtonut millään tottua niihin nykyarkkitehtuurin korkeisiin lasihelmiin. Ne vaikuttivat minusta jotenkin ulkoavaruuden lipsahduksilta Göteborgin habituksessa. Olen viimeksi käynyt kaupungissa hieman yli 20 vuotta sitten joten on aivan selvää, ettei se ole samanlainen kuin se oli silloin, kun minä kaupunkikuvaa viimeksi silmäilin. Viimeisinä Göteborgin aikoina asuin vanhan puukaupunkiosan Haga Bergsgatan 5:ssä. Ne seudut oli päätetty purkaa jo tuolloin, vaikka muuta väitettiin. Joskus näen vieläkin kummallisia unia siitä, että vierailen tuolla entisessä asunnossa etsimässä jotakin, vaikka naapuritkin ovat lähteneet, eikä koko talossa asu virallisesti ketään. Ennen muuttoani Suomeen liikuskelin vapaa-aikoinani enimmäkseen Hagan lisäksi Masthuggetissa, Majornassa ja Slottskogenissa.

Ramo taitaa olla oikeassa. Kyllä osa helsinkiläisistä on varmaan itsekin ollut luomassa "stadilaisista" arroganttia henkikökuvaa. Tosin uskoisin, että useimmille täkäläisille ei ole pierun vertaa väliä sillä, mistä ihminen on kotoisin. Kuitenkin varsin monet onneksi tuntuvat pitävän siitä, että suomen kielen murteiden kirjoa on mukava kuulla ihan omin korvinkin suorana lähetyksenä omiin täry- ja verkkokalvoihin.

Ymmärrän kyllä jossakin määrin kotiseuturakkautta, mutta minä en käsitä lainkaan, kuinka asuinpaikkakunnan perusteella ihminen olisi muita parempi. Samaa koskee kansakuntia, rotuja ja uskontoja. Miksi joku toinen noista olisi parempi kuin toinen. Toki asuinympäristö vaikuttaa jollakin tavoin perimän ohella ihmisen kehitykseen, mutta tärkeintä ovat ne ihmiset, joita siinä lähipiirissä on. Minusta ihminen on ihminen asuipa hän sitten tiheästi kansoitetussa metropolissa tai kannon nokassa. Nykyisin minä viihdyn paremmin siellä kannon nokassa.
Takaisin alkuun Siirry alas
Klassmormor

Klassmormor


Viestien lukumäärä : 449
Join date : 30.05.2009
Paikkakunta : Åhus, Ruotti

Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Empty
ViestiAihe: Kotikaupunkini.....   Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad EmptySu Loka 04, 2009 6:56 pm

Urpo kyllä Haga on vielä paikoillaan. Talot ovat entisöityjä suureksi osaksi.
Voinpa joskus piipahtaa katsomaan miltä sinun "osoitteesi" näyttää nykyään.

Se Järntorgetin alue on muuttunut jonkin verran kun rakennettiin tunneli
Femmasta ( vanhan sillan) vierestä sinne. Se nousee ylös juuri ennen Tanskan
laiva satamaa. Nyt rakennetaan koko Gamlestadin alue uusiks.
Niin ja tännehän nousi myös uusi jalkapallo stadion jolle ei keksitty muuta nimeä
kuin "Gamla Ullevi" siihen samaan paikkaan rakensivat ja nyt sitten matsien aikana
koko alueen viereiset talot tärisevät kun kansa hyppii siellä katsomossa.
Viereen nousee moni kerroksisia hotelleja. Keskikaupungin puistot ovat myös ennallaan.

Minäkin olin poissa täältä melkein neljätoista vuotta 86-2000. Nyt on tullut paljon uusia
rakennuksia ja Lisebergiäkin on laajennettu.

Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Empty
ViestiAihe: Turku/Åbo   Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad EmptySu Loka 04, 2009 7:14 pm

Kotikaupunkini on ollut 44 vuotta Suomen Turku. Sitä ennen Naantali 17 vuotta ja Tampere viisi vuotta, loput kuusi vuotta saaristoelämää. Turku on siis kotikaupunkini, mutta koskaan en ole tuntenut olevani aito turkulainen. Turkulaiseksi synnytään ja ennen kelpasi turkulaiseksi vain, jos oli syntynyt Heidekenillä.
Täällä on hyvä olla ja elellä kaupungin laidalla, lähellä luontoa, josta on hyvät pyörätiet keskustaan osin pitkin Aurajoen rantoja. Parissakymmenessä minuutissa olen torilla tällä omalla kulkuvälineelläni. Asun "tois pual jokke" ja ylitän joen muistorikkaalla Förillä, josta laitan kuvan tähän.
Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad 5003804
Takaisin alkuun Siirry alas
Klassmormor

Klassmormor


Viestien lukumäärä : 449
Join date : 30.05.2009
Paikkakunta : Åhus, Ruotti

Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Empty
ViestiAihe: Kotikaupunkini.....   Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad EmptyMa Loka 05, 2009 8:27 am

Hei Marimba. Oletkin uusi tulokas Forumille joten sydämellisesti tervetuloa.
Turku on tosi hieno kaupunki, jos muuttaisin Suomeen takaisin niin sinne
tulisin. Jos en ihan väärin muista niin Turku on Göteborgin ystävyys kaupunki.

flower
Takaisin alkuun Siirry alas
Klassmormor

Klassmormor


Viestien lukumäärä : 449
Join date : 30.05.2009
Paikkakunta : Åhus, Ruotti

Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Empty
ViestiAihe: Kotikaupunkini.....   Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad EmptySu Loka 11, 2009 3:42 pm

Moi Urpo. Eilen tein sitten sen reissun sinne Hagaan. Valitettavasti en löytänyt katua jolla olet
asunut. Lieneekö muutettu nimi kun ei ollut kartassakaan. Otin kuitenkin paljon kuvia jotka laitan
kuvasivulle kun ensin opettelen sen homman.

Sad
Takaisin alkuun Siirry alas
Klassmormor

Klassmormor


Viestien lukumäärä : 449
Join date : 30.05.2009
Paikkakunta : Åhus, Ruotti

Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Empty
ViestiAihe: Kotikaupunkini.....   Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad EmptySu Loka 11, 2009 4:30 pm

Tässä kaikille tiedoksi että www.gp.se on Göteborgin paikallislehti ja sieltä löytyi
Haga filmillä 70-luvulta.

cheers
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Empty
ViestiAihe: Vs: Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad   Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad Empty

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Minun kotikaupunkini/ Minu kodulinn/ Min hemstad
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 2Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Periferia :: Vapaa keskustelu/ Vaba vestlus/ Fri konversation :: Vapaat aiheet/ Vabad teemad/ Fria teman-
Siirry: