Periferia
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Periferia

Kansainvälinen foorumi/ Rahvusvaheline foorum/ Internationellt forum
 
PääsivuPääsivu  GalleriaGalleria  Latest imagesLatest images  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

 

 Saunakeskustelu

Siirry alas 
+5
Urpo
Tauno Taunola
Klassmormor
Sadeca
helekene
9 posters
Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava
KirjoittajaViesti
helekene




Viestien lukumäärä : 25
Join date : 29.05.2009

Saunakeskustelu Empty
ViestiAihe: Vs: Saunakeskustelu   Saunakeskustelu EmptyTi Loka 13, 2009 7:59 pm

Very Happy on on eestlased on ju vanad saunaskäijad, saunas vanal aja sünnitati ja seal ka sureti... see on ju eluks vajalik.

Mulle meeldib saunas käia. Kui vähemalt korra nädalas pole saunas käinud, on tunne, et pole korralikult puhtaks saanud. Eks neid saunu ole igasuguseid – soome, vene, indiaani ja eesti tüüpi. Ja siis muidugi veel suitsusaun. Puhtaks saamiseks ja saunapeo pidamiseks on kõige parem ikka see eesti tüüpi saun, kus on eraldi leili- ja pesuruum ja siis veel eraldi eesruum (kaminaga või ilma). Soome ja vene saunade puuduseks on pesuruumi puudumine. Aga kui nende kahe vahel valida, siis eelistan vene sauna, eriti kui seda on õigel kombel köetud – ehk siis terve päev tasakesi, siis tuulutatud ja siis viimane äge tuli alla pandud. Kuid kõige parema leili saab mõistagi suitsusaunas.
Kui kõik teised on saunas ära käinud ja saun on mõnusasti sooja auru täis ja ahjus on mõnusad suured söed hõõgumas, meeldib mulle laval istuda ja oodata, kuni nahk on korralikult higiseks tõmmanud. Siis võtta viht ja sellega kerisele natuke vett visata. Ja natukese aja pärast uuesti. Sellega on eelsoojendus tehtud, võib minna eesruumi, et õllepudel lahti korkida ja ennast pisut jahutada. Siis kobin lavale tagasi ja hakkan korralikult leili viskama. Ikka vihaga. Ja oi kurivaim, kui vihta ei ole, siis pole mõtet lavale minnagi.
Istun lava peal, leiliruum mõnusasti leheauru täis ja mõtlen omi mõtteid. Mediteerin, nagu tänapäeval on kombeks öelda. Räägin peas iseendaga, meenutan olnut ja mõtlen tulevale. Ja viskan leili ikka ka. Mõnikord laulan kõva häälega, sest soe aur mõjub häälepaeltele hästi. Mul on kohe oma repertuaar, mis saunas nagu iseenesest pähe tuleb.
Kui vihtlema hakkan, siis enam ei mediteeri, siis mõtlen ainult sellele, et kes see küll oli, kes sauna välja mõtles. See pidi küll keegi väga tark olevus olema. Mõtlen nii, peksan vihaga jalataldu ja tunnen, kuidas tervis tuleb. Ja siis jälle eesruumi õllega jahutama. Lumme püherdama või vette hüppama ei kipu.
Kolmas kord lavale, veel natuke leili ja istun jälle niisama ja mõnulen. Mõnikord möksin ennast mõne maski või muda või meresoola ja meega kokku.
Kobin lavalt alla ja pesen endalt terve nädala kõntsa maha. See, mida tänapäeval peenelt “naha koorimiseks” nimetatakse, on ammusest ajast tuntud kui kõntsa (ehk surnud naharakkude) kraapimine ja selleks pole tarvis muud kui iseenda küüsi.
Pesemine on saunas käimise juures see proosalisem osa, millel ma pikemalt ei peatuks, aga pean märkima, et dušši all või vannis käimisega seda protseduuri võrrelda ei saa, saunas on isegi sellel tegevusel rituaalne tähendus.
Sellepärast ongi üksi kõige parem saunas käia, nii saab kogu rituaali ilma segajateta läbi teha nii, et pärast on tunne, nagu oleksin ennast ka seespidiselt puhtaks pesnud. Very Happy Very Happy Very Happy


leidsin mõned artiklid lugemiseks...
http://reis.epl.ee/?bosa=407858
http://www.ohtuleht.ee/index.aspx?id=302019
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Saunakeskustelu Empty
ViestiAihe: Vs: Saunakeskustelu   Saunakeskustelu EmptyTo Loka 15, 2009 8:44 am

Juu kyllä sanamiehiä ja -naisia löytyy tältäkin foorumilta.
Helekene kertoi niin kauniisti siitä saunomisen filosofisesta puolesta. En tiedä miten muissa kulttuureissa suhtaudutaan saunomiseen, mutta ainakin suomalaisille ja virolaisille se on vähän niinkuin pyhä asia.
Tietynlaista meditaatiotahan me saunassa suoritamme.
Minun saunomisrituaalit ovat seuraavanlaisia. Saunaa lämmittäessä pikkuhiljaa siirrytään toiseen tilaan. Unohdetaan kiire ja turhat ajatukset. Istutaan vaan omissa oloissa tulta tuijotellen.
Saunassa sitten istutaan tai minun tapauksessa makoillaan tuntitolkulla. Välillä ulos ajattelemaan sinisiä ajatuksia. Liika kuumuus pilaa saunanautinnon. Noin 70 astetta on minun mielestäni sopiva. Löylyn heittäminen ja vihtominen ei tunnu pahalta siinä lämpötilassa.
Kokeilin kerran Saarenmaalla katajavihtaa. On kuulemma terveysvaikutteinen vihta. Minä kyllä sain siitä ihoni täyteen punaisia täpliä, jotka lähtivat vasta ajan kuluessa pois. Mutta ehkä ne täplät juuri olivat niita terveyttä edistäviä.
Takaisin alkuun Siirry alas
Sadeca

Sadeca


Viestien lukumäärä : 2488
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Ruotsi

Saunakeskustelu Empty
ViestiAihe: Helekenelle!   Saunakeskustelu EmptyPe Loka 16, 2009 9:27 pm

Minusta on aivan ihanaa että osallistut tuolla pitkällä saunakannanotollasi keskusteluun. Voi miten monta kertaa olen ajatellutkaan että sinulle on vähän outoa ja liian suomenkielistä tämä keskustelu täällä. Haluaisin sinun tuntevan itsesi oikein tervetulleeksi kaikenlaiseen keskusteluun. Jopa minä, joka en ole opiskellut eestiä sanaakaan, pystyn saamaan kirjoituksistasi esille sen mitä haluat sanoa. Miten on toisinpäin? Onko sinulle vaikeaa ymmärtää nämä suomenkieliset kannanotot? Kirjoita rohkeasti eestiä mihin ketjuihin hyvänsä Helekene. Katselin kotipaikkaketjusta kun olit lähettänyt linkin Otepään maisemista. Olivat kuin olisivat otetut täältä läheisen Gräfsnäsin rannalta leikkitelineineen päivineen.
Tuohon ketjuun minkä Tauno avasi Neuvostoliiton aikaisille kertomuksille toivoisin minäkin että kertoisitte kaikenlaista. Sillä edellisellä foorumilla olikin enemmän sekaisin eestiä ja suomea eri ketjuilla eikä se häirinnyt ketään.
Takaisin alkuun Siirry alas
Klassmormor

Klassmormor


Viestien lukumäärä : 449
Join date : 30.05.2009
Paikkakunta : Åhus, Ruotti

Saunakeskustelu Empty
ViestiAihe: Sauna....   Saunakeskustelu EmptyLa Loka 17, 2009 6:09 pm

No nyt päästiin kunnon aiheeseen. Ole himo kylpijä. 70-75 astetta on minullekin sopiva lämpö.
Meillä on talossa yhteinen sauna joka on tosi ahkerassa käytössä. Se on vaan harmi että se on ihan väärin
rakennettu. Talonmies (nainen ) on vähän suutuksissa minulle kun huomauttelen asioista.
Aikaissemmin meillä oli suomalainen talkkari, joka ei välittänyt mistään, mutta jäi eläkkeelle niin
tuli nuori nainen tilalle. Hän ei ole vielä oikein sopeutunut meidän tyyliin.

Tilasin Suomesta saunayhdistykseltä kunnon ohjeet miten saunaa hoidetaan, niin sain samalla myös
piirustukset venttiili systeemistä eri saunamalleihin.

Meidän saunassa kun ei ole raitisilma venttiiliä ollenkaan ja poisto venttiilitkin on väärissä paikoissa.
Sauna on myös aivan liian korkea ja suuri. Ei me käydä joukkosaunassa. Yksitellen tai parina.
Ehdotin talkkarille että alentavat kattoa ja ottavat ylimmän lauteen (kolmannen) pois. Lämmitys
vie varmaan hirveästi sähköä. Se on siis huoneen korkeus. Pukuhuonekin on aivan liian iso.
He kai luulivat että suomalaiset saunoo kaikki yhdessä.

Itse olemme tehneet suursiivouksen kerran kuussa, mutta nyt on pyydetty että rappusiivooja
hoitais homman. Alamme kaikki olla vanhoja ja raihnaisia emme jaksa enää. On varmaan monta jotka
eivät sauno siksi kun pelkäävät sitä siivousurakkaa.

confused
Takaisin alkuun Siirry alas
Tauno Taunola

Tauno Taunola


Viestien lukumäärä : 1044
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Norrköping Rootsi

Saunakeskustelu Empty
ViestiAihe: Vs: Saunakeskustelu   Saunakeskustelu EmptySu Loka 18, 2009 1:07 pm

Klassmormor asuu talossa jossa on paljon suomalaisia ja tietenkin talossa on silloin sauna oltava.

Muuten voin tiivistää ruotsalaisen saunakulttuurin kolmeen sanaan: Sitä ei ole. Ainakaan siinä mielessä kuin Suomessa. Asun itse alueella jolla ei ole saunaa ollenkaan. Tosin voimme käyttää yhteistä kuntosalia joka tavallaan liittyy alueessemme. Sen yhteydessä on sauna jossa olen käynyt tutustumassa mutten kylpemässä. Nämä ruotsalaiset rakentajat kun eivät useinkaan ymmärrä ilmanvaihdon päälle mitään, ongelma jonka Klassmormorkin mainitsi, tekee sen että saunaan jää jatkuva tunkkainen hien haju. Se ei yksinkertaisesti tunnu puhtaalta.

Paikallinen pizzeriajengi käy joskus vähän irrottelemassa tuoppien välillä eikä aina "muista" siivota jälkiään, kun tuohon pinttyneeseen hiki-huonoilma-sekoitukseen vielä lisätään vanhan viinan löyhkä ja unohtuneet puolityhjät olutpurkit niin lopputulos on saavutettu. Mutta mikäs minä olisin saunakaljoja tuomitsemaan!

Myös julkisissa uimahalleissa saattaa tuntua huonon ilman tuoksu. Nämä uimahallisaunat kun itse asiassa ovat pelkkiä lämmittelykoppeja, vettä ei voi heittää kiukaalle, kyse ei ole saunomisesta vaan lämmittelystä uinnin jälkeen, penikat istuvat alushousut ja uimahousut päällekkäin jalassaan ylälauteella ja svennepapat istuvat ala-lauteella lukemassa Aftonbladetia.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Saunakeskustelu Empty
ViestiAihe: Vs: Saunakeskustelu   Saunakeskustelu EmptySu Loka 18, 2009 1:35 pm

Kuukauden kuluttua minulla on sitten oma sauna käytössäni. Ilmanvaihto asioita siinä saunassa en ole vielä ehtinyt suurennuslasin kanssa tutkimaan. Olen kuitenkin saunassa vieraillut parikin kertaa ja ilma ainakin tuntui tuoksuvan ihan raikkaalle. Jos tuo sauna osoittautuu hyväksi niin voi hyvinkin olla että minusta tulee vähän nykyistä innokkaampi saunoja. Ei enää tarvitse lähteä kellariin saunomaan tietyllä kellonlyönnillä ja katsomaan mitä saunamatkalla päälleen laittaa. Sattuu vaikka tulemaan naapurin rouva portaissa vastaan niin on vähän noloa jos paljas perse vilkkuu. Tästä eteenpäin ei tarvitse siitä välittää.
Takaisin alkuun Siirry alas
Urpo

Urpo


Viestien lukumäärä : 3709
Join date : 29.05.2009

Saunakeskustelu Empty
ViestiAihe: Vs: Saunakeskustelu   Saunakeskustelu EmptySu Loka 18, 2009 2:20 pm

Syyslomalla tuli saunotuksi joka päivä. Meillä on siellä sellainen suuri kiuas, jota täytyy lämmittää 4-6 tuntia. Lämmitysaikaan vaikuttaa edellinen lämmittäminen, ilman lämpötila ja käytettävien puiden lämpöarvo. Koivu, saarni ja tammi ovat minusta parhaita. Kukaan ei ole myöskään halunnut sinne sähköjä joten pimeän aikaan kylvetään kynttilöiden valossa. Kerran menin viimeisenä saunaan ja rentouduin niin, että nukahdin lauteille. Onneksi puoliso ymmärsi tulla hakemaan minut pois sieltä kolmen tunnin tirsojen jälkeen. Olin ollut aivan sekaisin (kuumuudesta) ja äärimmäisen pahaa oloa jatkui kolme päivää. Muuten hyvä kiuas, mutta lämpöä riittää jopa aamuun asti eikä sinne sovi nukahtaa.

Saarenmaalla käytetään myös nokkos- ja katajavihtoja. Niitä täytyy vain hauduttaa ensin kiehuvan kuumassa vedessä ja kylvyn jälkeen iholla veri kiertää ja muutenkin on hieno tunne. Saunan löylyistä täytyy päästä vähintään ulos istumaan, jos järvi tai meri ei ole vieressä. Ja jos on talvella lunta, niin lumihankeen pitää mennä myös kieriskelemään. Sitten taas takaisin saunaan kunnon löylyihin ja kun lumi sulaa pitkin selkää, olo on taivaallinen. Paras saunajuoma on olut tai sahti (kodu õlu).
Takaisin alkuun Siirry alas
Klassmormor

Klassmormor


Viestien lukumäärä : 449
Join date : 30.05.2009
Paikkakunta : Åhus, Ruotti

Saunakeskustelu Empty
ViestiAihe: Sauna....   Saunakeskustelu EmptySu Loka 18, 2009 2:43 pm

Hm, taisi olla siellä Urpon saunassa vähän häkää, kun niin pääsit sinne nukahtamaan.
Vaikka menitkin viimeisenä niin ei sitä sentään pidä kolmea tuntia olla, paha olo siitä tulee.
Pitäisi joskus päästä kokeilemaan niitä Viron saunoja ja Suomessa tietekin kunjoskus taas sinne pääsee.
Ottaiskohan vaikka Ramo Klassmormorin saunomaan, sitten kun on kotiutunut sinne uuteen taloon?
Voisinhan houkutella myös Sadecan mukaan.

Wink
Takaisin alkuun Siirry alas
Urpo

Urpo


Viestien lukumäärä : 3709
Join date : 29.05.2009

Saunakeskustelu Empty
ViestiAihe: Vs: Saunakeskustelu   Saunakeskustelu EmptySu Loka 18, 2009 3:42 pm

Kyllä siellä aina on oltu tarkkoja, että häkälöylyt heitetään kunnolla ja ennen minua saunassa oli käynyt jo useita seurueita monen tunnin aikana. Ylälauteilla oli lähemmäs sata astetta ja lämpöhalvauksesta oli varmaankin kysymys. Minä tapaan aina käydä siellä viimeisenä, jos seuraa ei ole ja maata ylälauteilla ja hautoa päivän rasitukset pois. Enää en kyllä rupea saunaan nukkumaan, jos kyse on kuumasta ja kertalämmitteisestä saunasta (vene saun). Soome saun on Virossa jatkuvalämmitteinen avoin kiuas. Kyllä minustakin kertalämmitteinen kiuas on parempi, jos savusaunaa ei ole tarjolla.
Takaisin alkuun Siirry alas
Sadeca

Sadeca


Viestien lukumäärä : 2488
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Ruotsi

Saunakeskustelu Empty
ViestiAihe: Vs: Saunakeskustelu   Saunakeskustelu EmptySu Loka 18, 2009 4:04 pm

Jopas on Urpolla halonhakkuuta jos 4-6 tuntia pitää aina keralla saunaa lämmittää. Luulin että vain savusaunoja joutuu noin kauan lämmittämään. Varsinkin nuo mainitsemasi tammet kun ovat aika kovia kunnon halkokirveelläkin saada halki. Kyllä sitten toisaalta saa varmasti vaikka kokonainen komppania kylpeä ja ne viimeiset kylpijäthän yleensä ne pehmeimmät ja parhaat löylyt saavatkin.
Enpä tiedä mahtoiko siellä häkää olla koska muuthan olivat jo kylpeneet, jos nyt ei Urpo lykännyt peltejä viimeisenä kylpijänä täysin kiinni. Minusta tuntuu että Urposta oli tulossa keittokinkku. Luojan lykky että vaimo meni sinne katsomaan koska henkihän siinä olisi mennyt.
Äitipuoleni sisar kuoli juuri tuolla tavalla noin 50 vuotiaana. Muu perhe oli jo käynyt saunomassa ja tämä perheen äiti halusi nimenomaan aina viimeisenä kiireettömästi kylpeä ihan omiin nimiinsä eikä ollut mitenkään epätavallista että viipyi siellä pitkäänkin. Usein jopa käsipyykkiä sillä jäljellä olevalla lämpimällä vedellä pesten. Niinpä perhe meni nukkumaan. Aamulla hänet löydettiin makaamasta lauteilta. Oli laskostanut kylpypyyhkeen ja yöpaitansa pieneksi tyynyksi päänsä alle.

Minusta tuntuu että jo sellainen 50-60 asteen lämpö tuntikausia nukkuen voi viedä ihmiseltä hengen joten jonkun on kyllä syytä varmistaa että viimeinen kylpijäkin tulee saunasta.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Saunakeskustelu Empty
ViestiAihe: Vs: Saunakeskustelu   Saunakeskustelu EmptyLa Joulu 12, 2009 7:40 pm

Ensimmäiset kunnon löylyt uudessa kodissa otettu. Talossani on vuolukivikiuas josta minulla ei ole aikaisempaa kokemusta. Kävin netistä läpi kaiken mahdollisen informaation kyseisestä kiuastyypistä. Nettikeskusteluille tavalliseen tapaan vuolukivikiukaita kehuttiin ja haukuttiin tasapuolisesti. Muutamia kertoja mainittiin sana pehmeät löylyt.

Nyt voin ensimmäisen saunomiskokemuksen pohjalta sanoa että se pitää paikkansa. Saunan lämmitys 70 asteeseen kesti n. 45 min. Alussa tuntui ettei löylyn heittäminen vaikuta mitään. Lämpö tuli kuitenkin kimppuun hitaasti hiipimällä. Lopussa lämpöä oli melkein 80 astetta ja kuuma kuin saunassa. Hiki valui virtanaan. Puuttumaan jäi kokonaan kokemus siitä kuinka "löyly lyö". Tämä kertonee jotain löylyjen pehmeydestä. Ihastuin kovasti saunaani. Mitään sadan asteen pätsiä en kaipaakaan. Sellaisessahan ei kärsi ollenkaan heittää vettä kiukaalle.

Alla vielä kuva Ramon kiukaasta. Tai samanlaisesta ainakin.

Saunakeskustelu Stone8
Takaisin alkuun Siirry alas
Klassmormor

Klassmormor


Viestien lukumäärä : 449
Join date : 30.05.2009
Paikkakunta : Åhus, Ruotti

Saunakeskustelu Empty
ViestiAihe: Sauna....   Saunakeskustelu EmptySu Joulu 13, 2009 10:36 am

Onnittelut Ramo. Onpa erikoinen kiuas. Tuollainen kai sopii vuokra-asuntoonkin.
Meillä on sauna talossa, pitääkin taas illalla käydä kun tulee kaupungista.
Se tekeekin hyvää nyt kun on pieni pakkanen ja luntakin maassa.
Siis Göteborgissa lunta jippii, joulutunnelmaa!

cheers
Takaisin alkuun Siirry alas
Alma

Alma


Viestien lukumäärä : 3272
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Suomi

Saunakeskustelu Empty
ViestiAihe: Vs: Saunakeskustelu   Saunakeskustelu EmptySu Joulu 13, 2009 10:44 am

Vanhana kivenhakkaajana tiedän, että vuolukiven lämmönvarauskyky on erinomainen. Samoin se myös kestää äärilämpöjä hyvin. Siksi sitä käytetään niin kuuma- kuin kylmätuotteissakin. Pienesineistä olette nähneet varmaan juomacoolereita, tai paistokiviä?

Hekumallisia löylyjä Ramolle!!
Takaisin alkuun Siirry alas
Urpo

Urpo


Viestien lukumäärä : 3709
Join date : 29.05.2009

Saunakeskustelu Empty
ViestiAihe: Vs: Saunakeskustelu   Saunakeskustelu EmptyMa Joulu 14, 2009 9:39 pm

Joo, oikein hyviä ja nautinnollisia saunomishetkiä Ramolle ihan ikiomassa saunassa! Omassa saunassa on se hyvä puoli, että saunan voi lämmittää itse silloin, kun siihen tuntee tarvetta. Kiinteät kerrostalojen saunavuorot ovat ainakin vuorotyöläisille paljon huonompi vaihtoehto.

Saunominen ja saunoista pitäminen tai pitämättömyys on hyvin henkilökohtaista. Yhdelle keholle ja mielelle sopii yksi tapa, toiselle toinen, kolmannelle kolmas tapa, neljännelle ei sauna kelpaa lainkaan ja näille kaikille kehoille ja mielille erilaiset tavat saattavat sopia eri hetkinä. Minä joudun saunomaan maalla osan ajasta enimmäkseen yksin, jos vieraita ei ole kylässä. Puolisoni ei pidä löylyistä, enkä minäkään kyllä innostu liian kuumista löylyistä, mutta löylyä kyllä pitää ihan tarpeeksi saada aina välillä lyödä. Prouva makailee mielellään lauteilla ilman löylyä. Jos vasta on käytettävissä, niin sillä minun pitää kyllä roimia syntistä kehoa oikein olan takaa, että se oppii kuuntelemaan isäntäänsä. Kaikkein paras tunne on minusta se, kun saa kieriä lumihangessa ja palata saunaan sulattamaan lunta selästään ja muualta kehostaan kuumassa löylyssä. Ihoa pistelee niin mukavasti ja hämärään saunaan tulee upea höyry. Siinä euforisessa tilassa tuntee saunatontunkin läsnäolon ja hänestä on näkevinään jopa vilahduksia. Jotenkin talvella sauna maistuu muutenkin vielä paremmin kuin kesällä. Toki kesälläkin on mukavaa saunoa ja kaikkina muinakin vuodenaikoina.

Moni vannoo vain tietyn saunan ja saunomistavan nimeen ja on minullakin omat käsitykseni hyvästä saunasta. Puilla lämmitetystä saunan kiukaasta jostain syystä tuntuisi minusta tulevan paremmat hönkäisyt ja savusauna on saunojen ehdotonta aatelia. Minun äidilläni on rivitaloasunnossa pieni sähkösauna ja kyllä sekin kelpaa paremman puutteessa, mutten kyllä tunne tarvetta kylpeä siellä tuntitolkulla. Toivottavasti joululomalla on lunta, että pääsee saunan löylyistä lumihankeen kieriskelemään.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Saunakeskustelu Empty
ViestiAihe: Vs: Saunakeskustelu   Saunakeskustelu EmptyMa Joulu 14, 2009 9:57 pm

Saunat ovat aina yksilöitä kuten ihmisetkin yksi tykkää yhdestä toinen toisesta. Hyvä sähkösauna voi olla parempi kuin huono puukiukaalla lämpiävä. Ilmanvaihto ratkaisee paljon. Virossa olen saanut saunoa parissakin eri saunassa jotka molemmat olivat sähkösaunoja. Saunaseurani piti armottoman kuumasta noin 100 asteisesta saunasta ja se oli minulle jo vähän liikaa. Happi ei riitä eikä löylyn heittämistä voi ajatellakaan. Minua miellyttää n. 70 asteinen sauna jossa voi aika usein heittää löylyä.

Savusaunasta sen verran että olen aina pitänyt savusaunan tuoksusta. Tuntuu että se on se ainoa oikea saunan tuoksu. Tunne johtunee lapsuuden kylpyreissuista savusaunassa. Sen verran nuorta sukupolvea kuitenkin olen että en ole syntynyt savusaunassa.
Takaisin alkuun Siirry alas
Olivia

Olivia


Viestien lukumäärä : 246
Join date : 02.11.2009

Saunakeskustelu Empty
ViestiAihe: Vs: Saunakeskustelu   Saunakeskustelu EmptyTi Joulu 15, 2009 2:57 am

Tosiaankin kerrostalon kiinteät saunavuorot eivät oikein vuorotyöläiselle natsaa. Edellisessä asunnossani lähes kaikilla oli oma saunavuoro, mutta tässä nykyisessä vain yksi vanha pariskunta saunoo. Se oli mukava yllätys, ja nyt voinkin mennä ja saunoa milloin itseäni huvittaa. Talonmies ei jaksanut paneutua saunavuoroasiaani sen enempää, vaan käski minun huolehtia itse saunanlämmityksestäni. Ei hän tosin kertonut sitäkään, kellä se talon ainoa saunavuoro oli, vaan jouduin senkin urkkimaan selville itse.

Kyllä sähkökiuaskin paremman puutteessa menettelee, mutta eihän se puulämmitteiselle vertoja vedä. Liian kuumassa saunassa en saa kauaa oltua, tuntuu että silmät kuivuvat päähän ja happi loppuu. Sopiva lämpötila on jotain max 70 astetta.

Ellei ole ruotsalaisilla saunakulttuuria, niin en pysty norjalaisen miehenikään saunomista hymyilemättä katselemaan. Hän on kovin ihastunut suomalaiseen saunaan ja on kertonut toki Norjassakin saunoneensa muutaman kerran elämässään. Saunominen on hänelle jotenkin koomisen vakava juttu, ja hän alkaa jo hyvissä ajoin ennen saunaanmenoa tankkaamaan vettä, ettei menettäsi nestettä liikaa ja tulisi mahdollisesti pahoinvoivaksi. Lauteilla hän on silminnähden salaa huolissaan ellei hikoile tarpeeksi, ettei ehkä olekaan juonut tarpeeksi... Hän tietää että Suomessa sauna ja olut kuuluvat yhteen, ja niinpä hän aina haluaa saunanlauteille olutta juotavaksi, ei saunan jälkeen. Ja että miehet ja naiset saunoisivat perheessäkään alasti keskenään, on hänelle outo ajatus. Vaan mistäpä sitä kaikenlaisista kummallisuuksista, kuten sanomisestakaan, ulkomaalainen tietäisi mitään. Varsinkaan että saunassa on ennen vanhaan niin synnytty kuin viimeiselle matkallekin lähdetty. Pyhä paikkahan se on suomalaisile, sauna.

Mutta tuo Urpon lumihangessa kieriskely kuulostaa yhtä ekstriimiurheilulta minulle siinä kuin avantouintikin. Ihan kamala ajatuskin, hrrrrr....!
Takaisin alkuun Siirry alas
Alma

Alma


Viestien lukumäärä : 3272
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Suomi

Saunakeskustelu Empty
ViestiAihe: Vs: Saunakeskustelu   Saunakeskustelu EmptyTi Joulu 15, 2009 6:39 am

Heiii.. lumihangessa kieriskely on ihanaa, jos siihen vain on suojaisa paikka ja puhdasta vitiä Very Happy

Avannossa en ole koskaan uinut, mutta veikkaisin lumihankiuinnin olevan vähemmän "järkyttävää". Ainakin jos miettii kuinka hyinen, märkä vesi ympäröi paljasta kehoa kaikkialta ja lumen kanssa taas sitä tunnetta ei ole. Kylmä lumi pistelee kivasti ihoa. Kai niillä molemmilla ekstriimeillä sitten kuitenkin on sama vaikutus, eli ääreisverenkierto vilkastuu ja vastustuskyky kasvaa.
Takaisin alkuun Siirry alas
Klassmormor

Klassmormor


Viestien lukumäärä : 449
Join date : 30.05.2009
Paikkakunta : Åhus, Ruotti

Saunakeskustelu Empty
ViestiAihe: Sauna....   Saunakeskustelu EmptyTi Joulu 15, 2009 8:14 am

Oi,oi nyt tulen ihan vihreäksi kateudesta, kun kaikilla on niin ihania saunoja.
Lumessa kieriskelyä ja avantouitia en ole päässyt kokemaan, mutta kyllä molemmat tekisin,
jos olisi mahdollisuus. Paljain jaloin olen kyllä kävellyt lumessa muutaman sata metriä saunalta kotiin.
Saunassa olen syntynyt, mutta olin niin pieni etten muista sitä ja äitiä
ei enää ole kertomassa.

Savusaunan olen kokenut kerran Suomessa käydessä ja puulämmitteisiä rakastan.
Naapurilla on mökillä jatkuvalämmitteinen puukiuas ja hyvät löylyt.
Pitääkin heiltä kysyä jos sinne vois mennä saunomaan nyt kun tännekin luvataan lunta niin
voisi kieriskellä lumihangessa, siitä kun ei naapuriin näy. Meidän piha ja laakso ei ole
tarpeeksi pimeä, että vois mennä kieriskelemään.

Perjantaina tulee yksi ruotsalainen ystävättäreni saunomaan. Hän pitää kunnon saunasta.
Hänen tyttärensä on muuttanut maalle ja sinne he aikovat rakentaa saunan, joten annan heille
saunan rakennus ohjeet. Aikovat tehdä puulämmitteisen. Siis ruotsalaiset, kyllä saunakulttuuri
edistyy täälläkin. Johan me suomalaiset olemme täällä sitä opettaneet jo 1500 luvulta asti.

Hyviä löylyjä kaikille!

No
Takaisin alkuun Siirry alas
Klassmormor

Klassmormor


Viestien lukumäärä : 449
Join date : 30.05.2009
Paikkakunta : Åhus, Ruotti

Saunakeskustelu Empty
ViestiAihe: Sauna....   Saunakeskustelu EmptyTi Joulu 15, 2009 11:48 am

No onhan se niinkin. Mitähän meidän musliimi naapurit tykkäis kun tuolla juoksentelis ilkosillaan.
Taitais poliisitkin ehtiä ajoissa paikalle.

santa
Takaisin alkuun Siirry alas
Olivia

Olivia


Viestien lukumäärä : 246
Join date : 02.11.2009

Saunakeskustelu Empty
ViestiAihe: Vs: Saunakeskustelu   Saunakeskustelu EmptyTi Joulu 15, 2009 1:33 pm

Alma kirjoitti:


Heiii.. lumihangessa kieriskely on ihanaa, jos siihen vain on suojaisa paikka ja puhdasta vitiä Very Happy


Ja siiinä toinen Mad !
Takaisin alkuun Siirry alas
Alma

Alma


Viestien lukumäärä : 3272
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Suomi

Saunakeskustelu Empty
ViestiAihe: Vs: Saunakeskustelu   Saunakeskustelu EmptyTi Joulu 15, 2009 7:03 pm

Olivia kirjoitti:
Alma kirjoitti:


Heiii.. lumihangessa kieriskely on ihanaa, jos siihen vain on suojaisa paikka ja puhdasta vitiä Very Happy


Ja siiinä toinen Mad !

Parempi kuitenkin nautiskella hämyssä kuin järkyttää ketään valoisassa, kuten tuo Ramo tekee. Vai liekö kuitenkin vaikutus enemmän positiivinen, kun hän viuhahhahtaa Wink
Takaisin alkuun Siirry alas
Agnes

Agnes


Viestien lukumäärä : 869
Join date : 29.05.2009
Ikä : 59
Paikkakunta : Tallinn

Saunakeskustelu Empty
ViestiAihe: Vs: Saunakeskustelu   Saunakeskustelu EmptyKe Joulu 16, 2009 7:36 am

Olivia kirjoitti:
Alma kirjoitti:


Heiii.. lumihangessa kieriskely on ihanaa, jos siihen vain on suojaisa paikka ja puhdasta vitiä Very Happy


Ja siiinä toinen Mad !

Ja tässä kolmas Smile Minä olen muutamat kerrat uinut avantoa ja se on erinomainen kokemus tosiaan. Tykkäsin siitä kovasti ja erityisen hyvä on se savusaunan jälkeen, oltiin kerran Suomessa yhdessä lomakeskuksessa 3 päivää ja savusauna lämmitettiin vain illaksi ja se oli aina aivan täynna (oli miesten ja naisten vuorot) Kävin silloin 3-4 kertaa avannossa ja yksikään siellä olevista ei uskallanut tulla mukaan. Kyseltiin kyllä, miltä tuntuu. Kuin menet veteen niin aluksi kannattaa heti alkaa uimaan ja hetkisen jälkeen et tunne enää yhtään mitään. Iho sopeutuu veden kylmyyteen vain hieman pistelee niin kuin Alma sanoi. Kuitenkin kauan ei kannata olla, jos iho alkaa taas tuntemaan kylmää niin heti pois avannosta. Ja olkoon ulkona vaikka -30 ei tunne taas yhtään mitään vain hyvin sellainen virkea ja reipas tunne niin kuin olisi uudelleensyntynyt. Ja kuin saunaan takaisin niin taas pistelee alussa, mutta nyt jo kuumasta. Ja savusaunan jälkeen on iholla ja hiuksilla mieto miellyttävä savun tuoksu.
Yks asia on kyllä varma, pimeässa en mene mihinkään veteen, kerran kuin täällä Virossa oltiiin porukan kanssa yhdessä lomapaikassa ja kaikki menivät jo saunasta pois, minä jäin viimeisena ja ajattelin vielä kerran käydä avannossa. Saunan ympärilla oli automaattinen valokytkintä, en tiennyt siitä. Kuin menin jokeen, mikä oli siellä vähän kauempana, niin rauhallisesti uidessa yhtäkkiä valot kaikki pois, sillä saunan ympärilla ei ollut mitään liikuntaa. Oli aivan pimeä vain saunan ikkunasta tuli pikku valot. En muista, miten äkkiä sieltä sain ulos, sillä joen virtakin oli vaikka heikko, niin kuitenkin pelotti ja "käsikaudu" täytyi etsiä ne jäiset sillan tikat, että pääsisi ulos. Shocked
Kyllä Virossakin on oma perinteinen saunakulttuuri, savusaunassa kaikki alkoi ja loppui.
Mis puutub Ramo ütlemisse, et Eestis köetakse saun liiga kuumaks, siis see ei pea päris paika, kõik oleneb sellest, kuhu sauna ja seltskonda satud. Inimesi igasuguseid, kes tahavad väga kuuma, kes leiliga kuuma, kes ei kannata olla väiksegi kuumaga. Mulle meeldib ka, kui saab kuuma just leili viskamisega nii nagu suitsusaunas.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Saunakeskustelu Empty
ViestiAihe: Vs: Saunakeskustelu   Saunakeskustelu EmptyKe Joulu 16, 2009 12:35 pm

Agnes kirjoitti:

Mis puutub Ramo ütlemisse, et Eestis köetakse saun liiga kuumaks, siis see ei pea päris paika, kõik oleneb sellest, kuhu sauna ja seltskonda satud. Inimesi igasuguseid, kes tahavad väga kuuma, kes leiliga kuuma, kes ei kannata olla väiksegi kuumaga. Mulle meeldib ka, kui saab kuuma just leili viskamisega nii nagu suitsusaunas.

Seda ma küll kergesti usun. Muidugi on nii et teisile meeldib kuum saun teisile mitte nii kuum. Mulle on ainult juhtunud niimoodi et minu sauna sõbrad eestis on olnud sellised tainapead et nendele meeldib kuumendada sauna liiga kuumaks.
Very Happy Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
Alma

Alma


Viestien lukumäärä : 3272
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Suomi

Saunakeskustelu Empty
ViestiAihe: Vs: Saunakeskustelu   Saunakeskustelu EmptyKe Joulu 16, 2009 6:11 pm

Agnes kirjoitti:

Yks asia on kyllä varma, pimeässa en mene mihinkään veteen, kerran kuin täällä Virossa oltiiin porukan kanssa yhdessä lomapaikassa ja kaikki menivät jo saunasta pois, minä jäin viimeisena ja ajattelin vielä kerran käydä avannossa. Saunan ympärilla oli automaattinen valokytkintä, en tiennyt siitä. Kuin menin jokeen, mikä oli siellä vähän kauempana, niin rauhallisesti uidessa yhtäkkiä valot kaikki pois, sillä saunan ympärilla ei ollut mitään liikuntaa. Oli aivan pimeä vain saunan ikkunasta tuli pikku valot. En muista, miten äkkiä sieltä sain ulos, sillä joen virtakin oli vaikka heikko, niin kuitenkin pelotti ja "käsikaudu" täytyi etsiä ne jäiset sillan tikat, että pääsisi ulos. Shocked

Hui! Jos olisin ollut samassa tilanteessa, niin varmaan olisi sydän pysähtynyt.
Takaisin alkuun Siirry alas
Olivia

Olivia


Viestien lukumäärä : 246
Join date : 02.11.2009

Saunakeskustelu Empty
ViestiAihe: Vs: Saunakeskustelu   Saunakeskustelu EmptyKe Joulu 16, 2009 9:57 pm

Agnes kirjoitti:
Olivia kirjoitti:
Alma kirjoitti:


Heiii.. lumihangessa kieriskely on ihanaa, jos siihen vain on suojaisa paikka ja puhdasta vitiä Very Happy


Ja siiinä toinen Mad !

Ja tässä kolmas Smile

Ah, montakohan vielä ilmoittautuu Mad ?
Hrrrr........
Vielä minä lumienkeleitä voisin tehdä toppatakki päällä, mutten ilman.
Tuli vain mieleeni, että tuleeko poikaenkeleitä kun pojat kierivät nilkinäisenä hangessa?
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Saunakeskustelu Empty
ViestiAihe: Vs: Saunakeskustelu   Saunakeskustelu Empty

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Saunakeskustelu
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 2Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Periferia :: Asialinja/Asjalik vestlus/Saklig konversation :: Ihminen ja yhteiskunta/Inimene ja ühiskond/Människan och samhället-
Siirry: