Periferia
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Periferia

Kansainvälinen foorumi/ Rahvusvaheline foorum/ Internationellt forum

PääsivuPääsivu  GalleriaGalleria  Latest imagesLatest images  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

Sohvasurffailu

Siirry alas 
2 posters
KirjoittajaViesti
Vieraili
Vierailija

Sohvasurffailu Empty
ViestiAihe: Sohvasurffailu   Sohvasurffailu EmptyLa Kesä 20, 2009 10:43 am

Ajattelin kertoa tässä yhdestä useimmille ehkä vähän tuntemattomasta harrastuksesta, sohvasurffailusta. Nimi on omituinen eikä välttämättä paljon kerro joten yritän selittää laajemmin.

Noin kolmisen vuotta sitten luin sanomalehdestä artikkelin jossa oli haastateltu yhtä tälläistä suffaria ja kiinnostuin itsekin. Kyse on kansainvälisen matkailun ympärille perustetun nettiyhteisön jäsenyydestä. Idea on se että yhteisön jäsenet tarjoavat toisilleen ilmaista majoitusta omalla kotisohvallaan. Majoituksen tarvitsija vain lähettää viestin ja jokainen sitten päättää itse haluaako majoittaa tämän henkilön tai ei.

Koko homman pointti on siis säästää matkailun kuluissa. Toinen omasta mielestäni ei lainkaan vähäinen asia on eri kulttuureihin tutustuminen. Vieraaseen maahan pääsee sisälle aivan toisella tavalla kun tapaa aitoja paikallisia ihmisiä heidän omassa ympäristössään. Hotellit ovat joka paikassa samanlaisia.

Turvallisuudesta yritetään huolehtia monin keinoin. Vieras esim luovuttaa passinsa numeron isännälle ja isäntä tarkistaa ja ottaa sen ylös vieraansa henkilöllisyyden varmistamiseksi. Tämän lisäksi yhteisön jäsenet kirjoittelevat nettisaitille kommentteja vieraistaan ja isännistään. Vaikuttiko luotettavalta tai ei. Couch Surfing myös tallettaa kaikki palvelun kautta lähetetyt viestit.

Olen jäsenenä kahdessa tälläisessä yhteisössä. www.hospitalityclub.org ja www.couchsurfing.com. Sohvallani on yöpynyt kaksi ulkomaalaista surffaria. Pari kymppinen opiskelijatyttö Anna Moskovasta ja kolmikymppinen Radek Tsekin tasavallasta. Anna oli aika kova jätkä. Hän liftasi yksin Moskovasta valkeanmeren rantaan, sieltä Kostamuksen kautta Suomeen edelleen Ruotsiin ja sieltä keskieurooppaan ja lopuksi takaisin Moskovaan. Kuukauden uskomaton reissu. Oli todella mukava tutustua tähän valoisaan ihmiseen.

Radek tuli Lontoosta ja liftasi Suomen länsirannikkoa ylös ja tuli itäpuolta takaisin alas. Jatkoi sitten Tallinnaan ja baltian maiden kautta kotiinsa Tsekkiin. Puhelias ja hyvin erikoinen persoona hänkin. Näiden kahden lisäksi on pyyntöjä ollut paljon muiltakin. Kesä aika on vilkkaampaa kun ihmisillä on lomia ja he liikkuvat enemmän. Läheskään kaikkia pyyntöjä en ole pystynyt tai halunnut toteuttaa. Pari vierasta kesässä on minulle ihan sopiva rytmi.

Itse olen käyttänyt clubia hyväkseni yhden kerran ulkomaan matkoilla. Yövyin Sveitsissä pienessä vuoristokylässä n. 60 vuotiaan miehen yläkerrassa. Maisemat olivat huikeita ja äijä puhelias.

Tämän viestin kirjoittaminen tuli mieleeni juuri nyt sillä sain juuri tänä aamuna sähköpostia clubista. Lina ja Eugenijus nimiset henkilöt Liettuasta pyytävät yösijaa ensiviikolla...
Takaisin alkuun Siirry alas
Alma

Alma

Viestien lukumäärä : 3272

Sohvasurffailu Empty
ViestiAihe: Vs: Sohvasurffailu   Sohvasurffailu EmptyLa Kesä 20, 2009 12:53 pm

Sohvasurffailusta kuulen nyt ensimmäistä kertaa, Ramo. Vaikuttaa olevan mukava harrastus, mutta sopii ainoastaan ennakkoluulottomille ja rohkeille sosiaalisille persoonille. Minulle sopisi vain siinä tapauksessa, että meillä olisi talo maalla aittoineen, jonne vieraan vieraan voisi majoittaa. Jonkun tuntemattoman kotiin majoittuminen puolestaan ei sopisi Almalle ollenkaan.
Vieraili
Vierailija

Sohvasurffailu Empty
ViestiAihe: Vs: Sohvasurffailu   Sohvasurffailu EmptyLa Kesä 20, 2009 1:04 pm

Alma kirjoitti:
Vaikuttaa olevan mukava harrastus, mutta sopii ainoastaan ennakkoluulottomille ja rohkeille sosiaalisille persoonille.

No enpä tiedä...olenhan minä varsin epäsosiaalinen ja ihmisarka yksilö. Synkkämielinen möyröttäjä joka olen syntynyt korvessa kuusen juurella. Mikäli minulla olisi lapsena ollut leikkimökki, olen varma että sen ainoa ikkuna olisi osoittanut metsään päin. Wink

Eli tätä taustaa vasten ei surffailijan tarvitse mitenkään erityisen rohkea tai sosiaalinen olla.
Alma

Alma

Sohvasurffailu Empty
ViestiAihe: Vs: Sohvasurffailu   Sohvasurffailu EmptyLa Kesä 20, 2009 1:08 pm

Kuvaukseesi synkkämielisestä möröttäjästä en usko ollenkaan!
Vieraili
Vierailija

Sohvasurffailu Empty
ViestiAihe: Vs: Sohvasurffailu   Sohvasurffailu EmptyLa Kesä 20, 2009 1:11 pm

Alma kirjoitti:

Very Happy Very Happy Very Happy
Alma

Alma

Sohvasurffailu Empty
ViestiAihe: Vs: Sohvasurffailu   Sohvasurffailu EmptyMa Kesä 22, 2009 12:42 pm

Ramo kirjoitti:
Alma kirjoitti:

Very Happy Very Happy Very Happy

Ilahduttiko noin kovasti? No sitten et tosiaankaan ole synkkämielinen tai edes möröttäjä Wink
Vieraili
Vierailija

Sohvasurffailu Empty
ViestiAihe: Vs: Sohvasurffailu   Sohvasurffailu EmptyMa Kesä 22, 2009 1:11 pm

Viimeksi noita sohvasurffailijoita liikkui täällä viime kesänä. No nyt just kun ehdin avata tämän ketjun tänne, sainkin surffaajilta kaksi yhteydenottoa peräkkäin. Ihan lähiaikoina pitäisi olla vieraita tulossa Liettuasta ja heti perään Ranskasta. Sen jälkeen voinkin sitten itse lähteä lomailemaan. Smile
Sadeca

Sadeca

Viestien lukumäärä : 2488

Sohvasurffailu Empty
ViestiAihe: Vs: Sohvasurffailu   Sohvasurffailu EmptyMa Kesä 22, 2009 4:04 pm

Ramon klubit vaikuttavat oikein mielenkiintoisilta. Jahka tässä joskus pääsen eläkkeelle niin taidammepa liittyä joukkoon.
Ne toisenlaiset klubithan ovat sellaisia että ei olla kotona vaan jätetään oma huusholli vieraille asuttavaksi ja itse lähdetään sen vieraansa asuntoon lomailemaan tai vaikkapa jonkun muun klubilaisen. Monet jättävät kuulemma autonsakin käytettäväksi jättäen lentokentälle avaimet haettavaksi. Aika kätevää touhua ja tosiaan mielekästäkin. Huusholleissahan on jo perusruoka-aineet ja mausteet valmiina joten ei tarvitse kuin käydä taloksi. Silloin on varauduttava siihen että joutuu ehkä kastelemaan jopa pihakasvejakin ja ehkä huolehtimaan jopa kotieläimestä. Minun mielestäni oikein mielekäs idea vaikka meidän huusholliin kävisi vain vaatimattomat ihmiset kun sitä lyxiä ei löytyisi, mutta onhan sellaisiakin maailmassa.

Kehuvat että vain aniharvoin on ollut huonoja kokemuksia näistä vaihdoista ja useimmiten se on koskenut siivousta. Ettei ole siivo yhtä hyvä kotiin palatessa kuin sieltä lähtiessä ja sehän on vähän ikävää jos eivät ihmiset viitsi jälkiään siivota. Tällaisten näihin klubeihin kuuluvien ihmisten uskon olevan hyvinkin rehellisiä ylipäätään vaikka luultavasti itse olisin varuillani joistain maista tulevia kohtaan. Voi olla että tulevaisuudessa niihin pääseekin vain jonkun toisen suosituksesta ja tietääkseni on kerrottava oma historiansa aika tarkkaan tullakseen hyväksytyksi noihin missä mennään tyhjiin asuntoihin.
Oikein hienoa tosiaan päästä lomailemaan turistikeskusten ulkopuolelle ja tutustua maahan sisältä käsin kuten Ramo sanoo.
No Ramohan kohta pääseekin meidän sohvalle koisimaan ja kiertelemään joiksikin päiviksi läntistä Jöötanmaata vaikkemme klubiin kuulukaan. Olemme oikein iloisia siitä että tulet! sunny
Sadeca

Sadeca

Sohvasurffailu Empty
ViestiAihe: Vs: Sohvasurffailu   Sohvasurffailu EmptyMa Kesä 22, 2009 4:41 pm

Sisarentyttäreni miehineen on kuulunut johonkin pienehköön klubiin jonkun vähän alle kymmenen vuotta. Tänä vuonna saavat olla mukana viimeistä kertaa koska mies täytti 40 vuotta ja se on ylärajana siinä klubissa. Heidän tapaamisensa järjestetään sillä tavalla että kaikki tapaavat toisensa samalla kertaa joka vuosi eri maassa. Isäntämaan jäsenet järjestävät kaikenlaista jippoa ja yhteistoimintaa ja vieraat sijoittuvat jäsenten perheisiin. Lapset eivät ole mukana vaan tapaamiset ovat aikuisten keskeisiä rentoutumisia.

Siinä klubissa vierailevat jäsenet maksavat etukäteen jonkun summan, olikohan 200-250 euroa nokkaa päälle ja siihen sisältyy ihan kaikki muu ruokia ja juomia myöten, paitsi itse matka. Lentokentältä tai junalta kyllä haetaan vieraat.
Tänä vuonna tapaavat Saksassa, toissa vuonna olivat Kajaanissa ja viime vuonna Enköpingissä Ruotsissa.
Koska kyseessä on yleensä sama jengi joka osallistuu tapaamisiin, niin siinähän ystävystyy oikein luonnollisesti muiden maiden ihmisiin ja on sillä tavalla avartavaa, piristävää ja mielekästä. Vuosien varrella ovat vain kaksi jäsentä joutuneet poistamaan klubistaan irstailevan käyttäytymisen takia, molemmat norjalaisia poikamiehiä.
Aina on ollut iki-ihania nuo reissut, väittävät nuo niihin osallistuneet.
Alma

Alma

Sohvasurffailu Empty
ViestiAihe: Vs: Sohvasurffailu   Sohvasurffailu EmptyMa Kesä 22, 2009 6:52 pm

Sadeca kirjoitti:
No Ramohan kohta pääseekin meidän sohvalle koisimaan ja kiertelemään joiksikin päiviksi läntistä Jöötanmaata vaikkemme klubiin kuulukaan. Olemme oikein iloisia siitä että tulet! sunny

Muistat sitten sen oikeaoppisen Gevalian Wink Olen ihan kateellinen Ramolle, kun hän pääsee sohvallenne koisimaan!
Vieraili
Vierailija

Sohvasurffailu Empty
ViestiAihe: Vs: Sohvasurffailu   Sohvasurffailu EmptyMa Kesä 22, 2009 7:10 pm

Alma kirjoitti:

Muistat sitten sen oikeaoppisen Gevalian Wink Olen ihan kateellinen Ramolle, kun hän pääsee sohvallenne koisimaan!

Mites on Alma, käydäänkö mekin nykäisemässä yhdessä sumpit jossain kun kerran siitä Tampereen kautta käy tie mitä ilmeisimmin 14.heinäkuuta?
Alma

Alma

Sohvasurffailu Empty
ViestiAihe: Vs: Sohvasurffailu   Sohvasurffailu EmptyMa Kesä 22, 2009 8:04 pm

Ramo kirjoitti:

Mites on Alma, käydäänkö mekin nykäisemässä yhdessä sumpit jossain kun kerran siitä Tampereen kautta käy tie mitä ilmeisimmin 14.heinäkuuta?

Tottakai käymme! Voisin viedä sinut vaikkapa Vohvelikahvilaan. Kuulemma herkullinen paikka, enkä itsekään ole vielä ehtinyt käydä siellä.

http://www.vohvelikahvila.com/kuvia.htm
Sadeca

Sadeca

Sohvasurffailu Empty
ViestiAihe: Vs: Sohvasurffailu   Sohvasurffailu EmptyMa Kesä 22, 2009 11:48 pm

Joo hörpätkää vain presidenttikahvit vohvelin kera Tampereella, se on järkevää siinä viimemutkassa ennen Ramon gevaliaan siirtymistä. Wink
Tänään ollaankin Ramon kanssa satelliittikartoilta etsitty tietä että osaisi tänne jumalan selän taakse sohvallemme tulla. Löysin sieltä lopulta kaikki katot tontiltamme ja viinimarjapensaammekin rivistä tontin reunalta.
Sen verran olen tässä ehtinyt luvata ettei virolaista Kama ruokaa eikä hernekeittoa joudu täällä syömään mutta esimerkiksi pottumaidosta ei olla puhuttu mitään joten kyllä täällä herkkuja piisaa Gevalian lisäksi.. hihii.

Ramo onkin nyt luvannut treenata vähän Tupen peluuta että pystyy osallistumaan tähän hieman suppeahkoon kulttuuriantiimme. Vaikka mikäs vika viihdykkeissä kun valinnanvaraakin on. Voi esimerkiksi itse valita haluaako kiertää iltakävelyllä ison vai pienen pellon ympäri ja tempaista vaikkapa jonkun juoksuaskeleenkin. Tasaista kun riittää... ja pehmeätä savea ettei jalat säry. Psst Alma, älä sano mitään Ramolle että uskaltaa tulla, mutta olen tässä miettinyt että mitähän jos järjestän vielä linnareissun siltä varalta että potisi täällä actionin puutetta affraid
Alma

Alma

Sohvasurffailu Empty
ViestiAihe: Vs: Sohvasurffailu   Sohvasurffailu EmptyTi Kesä 23, 2009 8:00 am

Laughing Taitaa olla teidän kotikonnuilla Ramolle riittävästi aktiviteettia.. ja voihan se matkakin olla niin väsyttävä, että hän on kiitollinen pelkästä sohvakahvittelusta. Mikäli Sadeca kuitenkin keksit jonkinlaista extremeä hänelle, niin uskoisin Ramon tuolla luonteellaan selviytyvän tilanteesta kuin tilanteesta.
Vieraili
Vierailija

Sohvasurffailu Empty
ViestiAihe: Vs: Sohvasurffailu   Sohvasurffailu EmptyPe Heinä 03, 2009 9:09 am

Kesän ensimmäiset sohvasurffaajat eivät sitten tulleetkaan. Ilmeisesti liftaaminen Suomen suvessa oli osoittautunut hieman odotettua vaikeammaksi. Matka pysähtyi Outokumpuun josta oli sitten loman loppuessa pitänyt kiireesti palata kotiin. Sain kuitenkin heiltä ystävällisen viestin jossa pahoiteltiin tapahtunutta ja toivottiin tapaamista ensi kerralla. Kaikesta päätellen nuo surffaajat olivat kuitenkin sivistyneitä ja kohteliaita ihmisiä kun vaivautuivat asiasta ilmoittamaan.

Huomiseksi odottelen sitten neitosia Ranskan maalta. Saa nähdä miten heidän kanssaan menee. Smile
Sadeca

Sadeca

Sohvasurffailu Empty
ViestiAihe: Vs: Sohvasurffailu   Sohvasurffailu EmptyPe Heinä 03, 2009 12:30 pm

Sepäs vahinko ettei liettualaisvieraat tulleetkaan. Taitaa nykyisin olla niin ettei enää uskalleta ottaa liftareita kyytiin kuten joskus vuosikymmeniä sitten. Miehiä ja pariskuntia varsinkaan.
Itse liftasin nuorella iällä paljonkin. Usein se oli halpuutensa lisäksi nopeinkin tapa päästä määränpäähänsä koska linja-autoja ja junia kulki vain harvakseen ja useimmiten ei lainkaan siihen aikaan kun piti esimerkiksi tansseihin maalla päästä.

Niinpä olen aina näihin päiviin asti yleensä kuskannut liftareita itsekin jos eivät aivan suspekteilta tyypeiltä vaikuta. Olen ajatellut että maksan nyt sitten niitä nuoruuden ilmaiskyytejä takaisin mahdollisuuksien mukaan. Aivan viimevuosina olen käynyt varovaisemmaksi kun niistä on niin paljon varoiteltukin ja kaikenlaista silloin tällöin sattuu. Kyllä vieläkin töihin mennessä sattuu että tiepuolessa on joku bussin missannut opiskelija jonka selvästi sellaiseksi tunnistaa ja ilman muuta vien heitä mennessäni eteenpäin.

Ulkomaalisliftareillahan on usein niin hirveät pakkauksetkin että senkin puoleen voi jäädä kyyti saamatta.
No Ramo saa nyt sitten ranskalaisneitosia sohvalleen. Kerrohan sitten meille mitä ihmettä keksit ruoaksi tuollaisesta kulinaarisesta maasta oleville neitosille. Vinkkinä muistutan että hauet ja herkkutatithan menee exporttina Ranskaan kuin kuumille kiville että ehkä niistä jotain Laughing .
Vieraili
Vierailija

Sohvasurffailu Empty
ViestiAihe: Vs: Sohvasurffailu   Sohvasurffailu EmptyMa Heinä 06, 2009 9:38 am

Tänä kesänä eivät tunnu surffailijat osaavan perille. Myös ranskalaiset neitoset tekivät ns. oharin. He ilmoittivat saapuvansa Savonlinnasta tänne päin lauantaina. Mitään ei kuitenkaan kuulunut. Netti seuranta kertoo että he ovat olleet kyllä Savonlinnassa lauantaina.

Maailmanmatkaajista ei koskaan tiedä. Suunnitelmiin voi tulla yllättäviä muutoksia. Näistä kahdesta nyt tulossa olleesta ryhmästä annan pisteeni kuitenkin liettualaisille jotka ilmoittivat pahoittelunsa siitä etteivät päässeetkään tulemaan.

Tänä vuonna on ollut kaksi muutakin pyrkijää, jotka puolestani itse joudun torjumaan koska en ollut kotona heidän toivomanaan aikana. Pariskunta Pietarista ja toinen pariskunta Tsekin tasavallasta.
Alma

Alma

Sohvasurffailu Empty
ViestiAihe: Vs: Sohvasurffailu   Sohvasurffailu EmptyMa Heinä 06, 2009 11:54 am

Onpas nyt harmillista, ettet päässytkään tapaamaan toisia surffailijoita Ramo. Kesä ei kuitenkaan ole vielä ohitse Very Happy
Sponsored content

Sohvasurffailu Empty
ViestiAihe: Vs: Sohvasurffailu   Sohvasurffailu Empty

Sohvasurffailu
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Periferia :: Asialinja/Asjalik vestlus/Saklig konversation :: Ihminen ja yhteiskunta/Inimene ja ühiskond/Människan och samhället-
Siirry: