Periferia
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Periferia

Kansainvälinen foorumi/ Rahvusvaheline foorum/ Internationellt forum

PääsivuPääsivu  GalleriaGalleria  Latest imagesLatest images  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

Maksuvälineet/ Maksevahendid/

Siirry alas 
2 posters
KirjoittajaViesti
Alma

Alma

Viestien lukumäärä : 3272

Maksuvälineet/ Maksevahendid/ Empty
ViestiAihe: Maksuvälineet/ Maksevahendid/   Maksuvälineet/ Maksevahendid/ EmptyTo Kesä 11, 2009 6:39 am

Uusi maksukortti on helppo saalis rikollisille
11.6.2009 4:50
A A Tuomo Pietiläinen

Helsingin Sanomat

Suomen houkuttelevuus rikollisten silmissä lisääntyy, kun pankkikortistakin tulee kansainvälinen debit-kortti lähivuosina. Silloin kaikki Suomessa myönnetyt maksukortit toimivat missä vain ja rikolliset voivat hyödyntää niitä nykyistä pankkikorttia paremmin.

Näin arvioi keskusrikospoliisin (krp) rikosylikonstaapeli Tero Toivonen, jonka mukaan debit- eli käteiskorttia uhkaavat samat vaarat kuin nykyisin kansainvälisiä luottokortteja, joissa on siru.

Parempaa suomalaisessa magneettiraita- ja sirukortissa on se, että se toimii vain rajoitetulla alueella eli Suomessa.

Toivonen ehdottaakin, että maksukorttien valmistajat lisäävät uusiin entistä älykkäämpiin sirukortteihin yhden uuden ominaisuuden. Se on asiakkaan oikeus valita maksukortin toimintamaa.

"Miksi asiakas ei voi päättää, että hänen luotto- tai debit-korttinsa toimii vain Suomessa sekä valitussa matkakohteessa. Internetissä tällainen kortinhallinta olisi helppoa", Toivonen ehdottaa.

Korttien kopioiminen ja palvelimien varkaudet aiheuttavat yli miljardin euron kulut vuodessa pelkästään Euroopan unionin alueella.

Sirulliset debit-kortit korvaavat vanhanmalliset pankkikortit vuoden 2011 alkuun mennessä. Yhteensä 31 maata muuttuu yhdeksi SEPA-maksualueeksi, jolla uudet maksukortit toimivat.

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Uusi+maksukortti+on+helppo+saalis+rikollisille/1135246786555

Olen itse käyttänyt tuota kansainvälistä pankkikorttia, eli Debit- korttia vajaat kaksi vuotta. Vaihdoin sen Visa Electronista, joka tuhoutui eräässä liikkeessä maksutapahtumassa.
Debit on nopea käytössä, mutta se ei toimi edes kaikissa suomalaisissa liikkeissä. Jos liikkeen maksupääte on vanhahtava tai siitä puuttuu ohjelmapäivitykset, on korttia turha tarjota. Etuna kortissa on se, että mikäli tilini on tyhjä, olen silti voinut sillä maksaa mutta kaupan veloittaessa tyhjää tiliä joudun korvaamaan pankille. Hmm.. siis tavallaan luotollinen kortti -mutta ei sittenkään.

Käytän kuitenkin käteistä nykyisinkin melkein yhtä paljon kuin korttia. Käteinen on juuri se raha, mikä minulla varmasti on, sillä edes Debit ei välttämättä hoida veloitusta heti. Aikaa voi mennä vuorokausi tai jopa viikko.

Olen hieman harmissani nyt, kun kuulen nimenomaan kansainväliseen käyttöön luodun sirukortin olevan helppo rahantekovälinen rikollisille. Ehkä pitäisikin nostaa/ vaihtaa rahaa kotimaassa, ja käyttää ulkomailla pelkkää käteistä
Rolling Eyes
Takaisin alkuun Siirry alas
Sadeca

Sadeca

Viestien lukumäärä : 2488

Maksuvälineet/ Maksevahendid/ Empty
ViestiAihe: Vs: Maksuvälineet/ Maksevahendid/   Maksuvälineet/ Maksevahendid/ EmptySu Elo 09, 2009 12:39 am

Yksi ainoa kortti minulla on ja se on erään autofirman Visa joka ei ole edes kytketty mihinkään pankkitiliin muuten kuin autogirolla jolla edellisen kuukauden ostokset vedetään tililtä. Sain itse valita sille ylärajan kuinka paljon se Visakortti saa olla miinuksella ja laitoin 15 000 kruunua, eli noin 1500 euroa. Täytän sillä bensiiniä ja joskus harvoin voin tilata jostain luotettavasta firmasta jotain netiltä, lentolippuja esimerkiksi. Kaupoissa en käytä sitä koskaan.

Minun vanhanaikaiseen päähäni ei ole vielä mahtunut mikä niissä korteissa on se joka tekisi ne käytännöllisemmäksi tai edes kätevämmäksi kuin käteisraha. Pari kertaa kuussa kun käymme suurostoksilla hakemassa muonaa ja muuta, voi kukkarossa olla pari kolme tuhatta, muuten aina vain noin 500 kruunua. Ehkä joka kolmas viikko käyn pankissa hakemassa rahaa ja laskut maksan vieläkin vanhanaikaisella paperigirosysteemillä missä laskut postitetaan kuoressa. Hyvin toimii ja kaikki tilit stemmaa aina äyrilleen kirjanpitoni kanssa. Ei ole ikäviä yllätyksiä eikä tarvitse seisoa sateessa rahajonossa, ja suurten pyhien aikanahan ne automaatit ovat usein tyhjiäkin ja kansa ajaa pitkin kaupunkia etsimässä paikkaa mistä saisi rahaa.

No se on sitä minun maksufilosofiaani ja modernimmat ihmiset saavat vapaasti nauraa Laughing .

Kyllä se siltä näyttää että enemmän ja enemmän laitetaan asiakkaan itsensä tehtäväksi työtä ja vastuukin kaikesta sysätään heille. Sen laskujen maksamisenkin piti olla ilmaista netillä koska maksaja tekee sen työn itse. Miten kävi ? Pankit olisivat mielellään vain ekonomisia neuvojia ja myyntimiehiä jotka tuputtaisivat omia tuotteitaan asiakkailleen. Jos ei asiakkaan tarvitse koskaan edes käydä pankissa niin hankalaksi käy kyllä sekin myyntitouhu....

Joo, tottavie pitäisi asiakkaalla olla mahdollisuus määrätä edes missä maassa hän haluaa korttinsa toimivan, siinä on kyllä tuo keskusrikospoliisi oikeassa. Siellä Tampereellahan on Forexin konttori Stockmannin toisessa kerroksessa. Forex on hyvin varteenotettava valuutanvaihdossa ja muussa matkustamiseen liittyvässä informoinnissa. Nykyisin se on myös pankki, aivan yhtä hyvä kuin muutkin pankit. Forex julkaisee pari kolme kertaa vuodessa lehden missä on erittäin paljon neuvoja matkustajille valuutta-asioissa koskien kaikkia mahdollisia maailman kolkkia. Parhaan valuuttakurssin saa aina Forexilla jos on ostettava valuuttaa ja nimenomaan kotimaassaan ennen matkalle lähtöä. Käypä Alma joskus ohi kulkiessasi hakemassa se ilmaislehti sieltä ja lue. Se on nimittäin erittäin lukemisen arvoinen ja järkevä lehti. Itse olen jopa säästänyt ne ja voi olla että vielä joskus avaan tilinkin siinä heidän pankissaan jos alan joskus lähivuosina liikkumaan vähän enemmän.
Takaisin alkuun Siirry alas

Maksuvälineet/ Maksevahendid/
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Periferia :: Asialinja/Asjalik vestlus/Saklig konversation :: Ihminen ja yhteiskunta/Inimene ja ühiskond/Människan och samhället-
Siirry: