Periferia
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Periferia

Kansainvälinen foorumi/ Rahvusvaheline foorum/ Internationellt forum

PääsivuPääsivu  GalleriaGalleria  Latest imagesLatest images  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

Svenskspråkigt samtal

Siirry alas 
+3
faari
Sadeca
Urpo
7 posters
KirjoittajaViesti
Urpo

Urpo

Viestien lukumäärä : 3709

Svenskspråkigt samtal Empty
ViestiAihe: Svenskspråkigt samtal   Svenskspråkigt samtal EmptySu Toukokuu 31, 2009 11:06 am

Här har vi möjlighet att utrycka oss på svenska och lära oss lite mera. Vi har ju här vänner, som bor i Sverige och kan lika bra eller till och med bättre svenska eller finska (estniska).
Takaisin alkuun Siirry alas
Sadeca

Sadeca

Viestien lukumäärä : 2488

ViestiAihe: Vs: Svenskspråkigt samtal   Svenskspråkigt samtal EmptyTo Kesä 04, 2009 2:55 pm

När jag igår i ett arbetsärende ringde till en telefonväxel svarade där en f d arbetskamrat. Det var nästan 30 år sedan vi arbetade i samma lokaler, men brukar snacka om "gamla goda tider" när jag ibland ringer till den växeln.

Vi snackade om alla forna arbetskompisar och kom överens om att vi till hösten skulle försöka hitta så många som möjligt till en gemensam träff någon kväll. Säkert får vi t o m låna någon lokal från kommunen. 10-15 träffvilliga pärs borde vi kunna hitta.
Egentligen är alla som inte bytt efternamn och fortfarande arbetar någonstans i kommunen väldigt enkla att hitta. Det är bara att gå till kommunens internkatalog på dator och börja bläddra, är det flera med samma namn så får man slå en signal, annars är det bara att mejla eftersom mejladresserna kommer också upp.

Det skulle kunna bli en väldigt trevlig träffkväll.

Viimeinen muokkaaja, Sadeca pvm To Kesä 04, 2009 6:25 pm, muokattu 1 kertaa
Sadeca

Sadeca

Viestien lukumäärä : 2488

ViestiAihe: Vs: Svenskspråkigt samtal   Svenskspråkigt samtal EmptyPe Kesä 05, 2009 6:32 pm

Och imorgon! Då djävlaranamma sätter vi i gång och festar. Äntligen för några år sedan fick vi en egen nationaldag för Sverige. Tänka sig att vår gamla Svea-mamma inte fått ha ens en egen dag för sina kära barn.

Fortfarande vågar många svenskar knappt visa någon stolthet för sin egen nation. De är rädda för att bli stämplade som rasister. Om svenskhet får man därför inte prata speciellt mycket om. Något är verkligen fel när det är så illa. Svenskarna ä r av naturen frikostiga, vänliga och diplomatiska och gemene man är absolut ingen rasist. Svenskar har en benägenhet att värna om sin egen integritet, men samtidigt är de mycket noga med att respektera andras också. Man anser att det är bara töntar som ställer för närgångna frågor innan man känner sig "trygga med varandra." Vad kan vara fel med detta? Absolut inget, anser jag.

Det enda med svenskarna jag personligen irriterar mig på, är det allt överslätande och kringgående snacket där ingen ens begriper vad som överenskommits eftersom den kunskapen sitter bara i talares sinnevärld. Tydliga människor finns dock också, och i egen krets talar även svenskar oftast klarspråk. Så fort en främmande människa är objekt för genomgång eller åtgärder av något slag, blir det mycket försiktiga diskussioner.

Svenskar är i grund och botten väldigt ärliga. Tar dom sig en till sitt hjärta, så är de mycket lojala och håller kontakterna vid liv, hur länge som helst och på ett mycket fint sätt.
Själv är jag inte svensk ens på papperet, men det är inte på grund av att det för mig skulle vara något dåligt eller på något som helst sätt motbjudande val att vara det. Istället vill jag öppet tillhöra den nationen jag är född i, och i mitt fall är det den finska. Det m å s t e finnas någon orsak varför jag föddes av finska föräldrar i Finland och jag är väldigt glad att jag fick göra det. Nu har jag bott ungefär 2/3 delar av mitt liv i Sverige, men jag har fortfarande inte hittat poängen varför jag skulle göra mig den här resan. Kan bara gissa att det är därför att jag skulle bättre förstå andra hitflyttade utlänningars tankegångar.

Imorgon har alla svenskar rätt att känna glädje och stolthet över sin svenskhet! Jag gratulerar alla svenskar för den äran. Ni är värda en nationaldag, som en nation och som enskilda medborgare!
faari

faari

Viestien lukumäärä : 119

ViestiAihe: Vs: Svenskspråkigt samtal   Svenskspråkigt samtal EmptyKe Helmi 10, 2010 4:44 pm

Om man säger på finska: "juoksentelisinkin"
måste man säga på svenska: "jag skulle också mycket gärna springa lite hit och dit, utan specielt ändamål"

Svenskspråkigt samtal 914839
Klassmormor

Klassmormor

Viestien lukumäärä : 449

ViestiAihe: svensk....   Svenskspråkigt samtal EmptyKe Helmi 10, 2010 9:04 pm

Bra faari! Jag har aldrig tänk på att man kan uttrycka sig även så.
Ett annat exp till andra hållet "sataa lunta" snöar alltså man kan använda bara ett ord på svenska,
fast på riktig svenska ska det vara, det snöar.

Wink
Tauno Taunola

Tauno Taunola

Viestien lukumäärä : 1044

ViestiAihe: Vs: Svenskspråkigt samtal   Svenskspråkigt samtal EmptyMa Helmi 15, 2010 8:24 pm

Helt rätt faari. Jag brukar själv använda mig av ett skolexempel när någon frågar varför finskan har så långa ord:

Suomeksi: Opettaessaan oppii.
På svenska: När man undervisar, lär man sig själv.

Två ord mot sju och ett kommatecken på köpet. Finskan är klart behändigare, man "paketerar" in en hel del information i varje ord. Och vem vill bära på en massa lösa saker från affären utan påse?
Klassmormor

Klassmormor

ViestiAihe: svensk....   Svenskspråkigt samtal EmptyMa Helmi 15, 2010 8:45 pm

Hej på er språksnillen! Kan ni översätta "epäjärjestelmällistyttämättömyydellänsäkään"

Question
Tauno Taunola

Tauno Taunola

ViestiAihe: Vs: Svenskspråkigt samtal   Svenskspråkigt samtal EmptyMa Helmi 15, 2010 8:47 pm

Klassmormor kirjoitti:
Hej på er språksnillen! Kan ni översätta "epäjärjestelmällistyttämättömyydellänsäkään"

Question

Jadå, så fort du talar om för oss vad det betyder.
Klassmormor

Klassmormor

ViestiAihe: svensk....   Svenskspråkigt samtal EmptyMa Helmi 15, 2010 8:53 pm

Jag kan inte förklara men något med oordning, kolla på lexikon.

Shocked
Tauno Taunola

Tauno Taunola

ViestiAihe: Vs: Svenskspråkigt samtal   Svenskspråkigt samtal EmptyMa Helmi 15, 2010 9:03 pm

Joku neropatti on kyllä yrittänyt englanniksi:

http://koti.mbnet.fi/villes/files/ep%E4j%E4rjestelm%E4llistytt%E4m%E4tt%F6myydell%E4ns%E4k%E4%E4nk%F6h%E4n.txt

Tämä "suomen pisin sana" on askarruttanut aika montaa ajattelijaa, vaihtoehtojakin on tarjoiltu aina silloin tällöin. Tässä vähän keskustelua:

http://homokaasu.org/forum/thread.gas?ThreadID=1228

Epäjärjestelmällistyttämättömyydellänsäkäänköhän on siis itse asiassa hieman pitempi kuin Klassmormorin klassikko, jonka minäkin aikoinani olen oppinut, olin joskus pienenä jopa ylpeä kun sain siihen ujutettua kirjaimen lisää muuttamalla sen monikkoon
epäjärjestelmällistyttämättömyydellänsäkään - epäjärjestelmällistyttämättömyyksillänsäkään.

Ja kas! Myös tuo vielä pidempi pitenee teoriani mukaan! Kokeilkaa vaikka!
Agnes

Agnes

Viestien lukumäärä : 869
Ikä : 59

ViestiAihe: Vs: Svenskspråkigt samtal   Svenskspråkigt samtal EmptyTi Helmi 16, 2010 8:43 am

Kuidas see pikk sõna eesti keelde tõlgituna oleks?

järjestelmä - süsteem, kord, organisatsioon..
ebakorrapäraselt? ebakorrapärasusega?
ebasüsteemselt? süsteemitult?
organiseerimatult?

Tauno "epäjärjestelmällistyttämättömyyksillänsäkään" - organiseerimatustega?

Huh, Urpo, sina oskad vist rohkem seda tõlkida, mul ei ole neid pakse tarke raamatuid käepärast Very Happy
Alma

Alma

Viestien lukumäärä : 3272

ViestiAihe: Vs: Svenskspråkigt samtal   Svenskspråkigt samtal EmptyTi Helmi 16, 2010 9:20 am

Pyhä Sylvi, mitä sanahirviöitä.. What a Face
Urpo

Urpo

Viestien lukumäärä : 3709

ViestiAihe: Vs: Svenskspråkigt samtal   Svenskspråkigt samtal EmptyTi Helmi 16, 2010 9:21 am

Minu arust selles sõnas ei olegi tõlkemdamist, sest see vägisi tehtud ning sõna ei ole korralikut soome keelt ja sellel pole mingit tähendust.

Perusmuodossa olevaa suomen kielen sanaa, joka tarkoittaa myös oikeastikin jotakin, on pisimpänä tarjottu esimerkiksi lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilas. Tuo on kyllä selvää suomea, kun taas tuo epärjestellis.... ei minusta ole suomen kieltä, eikä tarkoita yhtään mitään.

Det längsta ordet i svenskan, som finns med i Guinness rekordbok är Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranläggningingsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskussionsinläggsförberedelsearbeten. Jag anser, att detta ord är också konstgjort, men det har betydelse i alla fall.
Klassmormor

Klassmormor

ViestiAihe: svensk....   Svenskspråkigt samtal EmptyTi Helmi 16, 2010 9:54 am

Jepp man kan bilda hur många långa ord som helst när man slår ihop orden. Det svenska ordet som Urpo
skrev är ett monster, hade aldrig hört men helt förståeligt. Tur att det inte finns så många.

Vill någon översätta? "On tyyni nyt, ei tuule nyt, on tuulikin nyt tyyntynyt." "Heinäsaaren neito" är detta vackert
på svenska? Hö öns mö! Finska språket är vackert.

flower
Tauno Taunola

Tauno Taunola

ViestiAihe: Vs: Svenskspråkigt samtal   Svenskspråkigt samtal EmptyTi Helmi 16, 2010 2:53 pm

Epäjärjesestelmällistyttämättömyyksillänsääänkäköökköhälläväliä ei todellakaan tarkoita yhtään mitään, haluaisn nähdä sen englantilaisen joka yrittää pysyä mukana tuossa käännöksessä...

Urpon suihkumoottoreistakin on kesksusteltu silloin tällöin, nyt kyseessä on kuitenkin yhdyssana, ja yhdyssanaa voi tietenkin teoreettiseti rakentaa vieläkin pitemmäksi, pannaan vaikka suoritus tuon Urpon esimerkin perään ja annetaan siitä vielä kunniamerkki päälle.

lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilassuorituskunniamerkki.

Hyväksyykö paneeli?
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: Svenskspråkigt samtal   Svenskspråkigt samtal Empty

Svenskspråkigt samtal
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-
» Samtal om döden på svenska, finska och estniska

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Periferia :: Asialinja/Asjalik vestlus/Saklig konversation :: Ihminen ja yhteiskunta/Inimene ja ühiskond/Människan och samhället-
Siirry: