Periferia
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Periferia

Kansainvälinen foorumi/ Rahvusvaheline foorum/ Internationellt forum

PääsivuPääsivu  GalleriaGalleria  Latest imagesLatest images  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

Pätkätyöt kiellettävä lailla.

Siirry alas 
2 posters
KirjoittajaViesti
Vieraili
Vierailija

Pätkätyöt kiellettävä lailla. Empty
ViestiAihe: Pätkätyöt kiellettävä lailla.   Pätkätyöt kiellettävä lailla. EmptyTo Joulu 10, 2009 2:39 pm

Japanissa on suunnitteilla mielenkiintoinen lakimuutos. Japanissa valmistellaan pätkätöiden kieltämistä lailla. Duunarina voi vain hurrata mielessään hyvälle ajatukselle. Pitäisikö sellaista kokeilla meilläkin? Mietityttää kyllä onnistuisiko tuollainen työsuhteiden määrääminen lain voimalla. Mihin se mahtaisi loppujen lopuksi johtaa? Auttaisiko ihmisten työllistymisessä vai nousisiko yritysten kynnys palkata uutta työvoimaa entisestään. Voisihan käydä niinkin että yritykset pyrkisivät repimään nykyisten työntekijöidensä selkänahasta entistä suuremmat tehot irti. Ettei vain tarvitsisi palkata uusia työntekijöitä joista sitten tarpeen tullen onkin vaikea päästä eroon.

Miten on kannatatteko ideaa vai on se mielestänne kuolleena syntynyt ajatus
Takaisin alkuun Siirry alas
Alma

Alma

Viestien lukumäärä : 3272

ViestiAihe: Vs: Pätkätyöt kiellettävä lailla.   Pätkätyöt kiellettävä lailla. EmptyTo Joulu 10, 2009 8:05 pm

Selkeää kantaa tuohon on hieman vaikea ottaa, pätkätöillä on puolensa. Itse olen niitä tehnyt ja kaikkein nautinnollisinta oli, kun sain aina sopimuksen syksyn alusta kevään loppuun, silloin jäi lomat lapsille Very Happy Pitkistä pätkätöistä pidän, sillä ei haittaa jos huilia saa välillä, tosin eivät ne "lomat"palkallisia ole vaikka kuinka olisi hiki hatussa juossut.
Lyhyet pätkätyöt ovat pefasta, ne eivät hyödytä millään tavalla. Useille pätkätyöläisille käy niin, että he jäävät pätkäläisiksi eivätkä koskaan saa vakituista työpaikkaa. Minä lopetin pätkätyöt siksi, ettei niistä rahallisesti hyödy mitään ja siksi, ettei työnantaja arvostanut tarpeeksi palkatakseen vakituiseksi.

Tällä hetkellä en töistä edes haaveile pätkissä tai muutenkaan, sillä kotosallakin riittää Wink
Urpo

Urpo

Viestien lukumäärä : 3709

ViestiAihe: Vs: Pätkätyöt kiellettävä lailla.   Pätkätyöt kiellettävä lailla. EmptyTo Joulu 10, 2009 8:47 pm

Suurin osa ihmisistä kaipaa perusturvaa ja jonkinlaista varmuutta siitä, että tulevaisuudessakin turva on taattu. Pätkätyö eli määräaikaiset työsuhteet ei takaa turvan jatkuvuutta. Tilastojen mukaan 25–44-vuotiaat naiset tekevät määräaikaista työtä vähintään kaksi kertaa yleisemmin kuin kuin miehet. Nuorilla 25–34-vuotiailla naisilla määräaikaisten työuhteitten osuus on vähän alle 30 prosenttia. Tämä viittaisi siihen, että kaikki työnantajat eivät halua palkata täysiaikaisiksi työntekijöiksi parhaassa hedelmällisessä iässä olevia naisia.

Pätkätyön teettäminen on muutamana viime vuonna yleistynyt erityisesti julkisella sektorilla. Valtionkaan tai kunnan leipä ei enää nykyisin ole välttämättä pitkä vaikkakin kapea se on edelleenkin. Valtion ja kuntien johto mieltää nykyisin julkisen sektorinkin liikeyritykseksi ja oman asemansa liikeyrityksen johtoon kuuluvaksi. Monesta asiasta kuntien ja valtioiden on tingittävä, kun poliitikot ovat ostaneet suosiota veronalennuksilla. Helpointa näyttäisi olevan karsia vähäosaisimpien osuutta yleisestä hyvästä. Vanhukset, lapset, sairaat, opiskelijat, työttömät, nuoret ja lapsiperheet ovat heikommissa asemissa. Pätkätyöt lisäävät monien näihin ryhmiin kuuluvien turvattomuuden tunnetta.

Tietysti on niitäkin, joille pätkätyö sopii. Määräaikaiset työsuhteet, lyhennetyt työviikot, "ekstratyöt" eli sellaiset työt, joihin työntekijää pyydetään tai työntekijä ottaa vastaan töitä ovat ihan hyvä vaihtoehto niille, joille tuollainen tapa työskennellä sopii. Läheskään kaikille se ei sovi. Minulle se on sopinut lähes koko työhistoriani ajan, sillä tällä tavoin olen säilyttänyt ainakin osittaisen vapauteni työnantajieni mielivallasta. Minä olen saanut ilokseni ajoittaa töitteni tekemisen enimmäkseen oman tarpeeni ja aikatauluni mukaan. En kylläkään suosittele heikkohermoisille.
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: Pätkätyöt kiellettävä lailla.   Pätkätyöt kiellettävä lailla. Empty

Pätkätyöt kiellettävä lailla.
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Periferia :: Asialinja/Asjalik vestlus/Saklig konversation :: Ihminen ja yhteiskunta/Inimene ja ühiskond/Människan och samhället-
Siirry: