Periferia
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Periferia

Kansainvälinen foorumi/ Rahvusvaheline foorum/ Internationellt forum

PääsivuPääsivu  GalleriaGalleria  Latest imagesLatest images  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

Kauppojen aukiolo sunnuntaisin

Siirry alas 
4 posters
KirjoittajaViesti
Urpo

Urpo

Viestien lukumäärä : 3709

Kauppojen aukiolo sunnuntaisin Empty
ViestiAihe: Kauppojen aukiolo sunnuntaisin   Kauppojen aukiolo sunnuntaisin EmptyKe Marras 18, 2009 9:54 pm

Uusien määräysten mukaan kaupat saavat olla nyt Suomessakin auki myös sunnuntaisin ympäri vuoden. Yli 400-neliöiset kaupat ovat auki pääsääntöisesti klo 12.00 - 18.00 ja sitä pienemmät kaupat voivat olla auki vaikka ympäri vuorokauden. Tuota sunnuntain kiinnioloa on joskus perusteltu Raamatun käskyjen kolmannella käskyllä Pyhitä lepopäivä. Sikälikin epämääräinen tulkinta, että tuossa käskyssä ei puhuta mitään sunnuntaista ja lepopäivähän voi vaihdella eri ihmisillä ja yhdelläkin henkilöllä viikosta toiseen Smile . Vuorotyötähän tehdään monella muullakin alalla ja nyt vuorotyöläisillä on mahdollisuus ostaa ruokansa silloin, kun se heille sopii. Palvelualojen liitto vastusti aikanaan tuota lakiuudistusta, vaikka kauppojen työntekijät eivät uudistusehdotusta vastaan sankoin joukoin hangoitelleetkaan, sillä pyhätyöstä saatava korvaus tuntuu kelpaavan monille suhteellisen heikosti palkatuille kaupan työntekijöille hyvin.

Minusta tuo on järkevä päätös, sillä nyt ihmiset voivat valita itse vapaasti, milloin he käyvät kaupassa ja viikonlopun ruokaostoksilla kävijöiden kassajonotkin saattavat lyhentyä. Piinallisessa kaupan tungoksessa iloinen mielikin saattaa synkistyä kummasti. Kun kävin viime sunnuntaina kaupassa, niin siellä oli oikein mukavaa ja rauhallista, jos nyt kaupoissa ylipäätään voi olla mukavaa. Ilman ruokaa tämä fyysinen keho ei kuitenkaan oikein jaksa toimia ja se saattaa jopa sammua ilman ravintoa lopullisesti. Mistä sitä tietää, vaikka pyhäaukiolo pelastaisi joskus jonkun ihmispolon nälkäkuolemaltakin Laughing .
Takaisin alkuun Siirry alas
Alma

Alma

Viestien lukumäärä : 3272

ViestiAihe: Vs: Kauppojen aukiolo sunnuntaisin   Kauppojen aukiolo sunnuntaisin EmptyTo Marras 19, 2009 8:14 am

Kuluttajan näkökulmasta on hyvä juttu, että ostoksille pääsee melkein milloin tahansa. Minusta on mukava ajatus, ettei kauppaan lähtöä tarvitse aikatauluttaa, vaan tietty jousto ja vapaus on olemassa.
Kuitenkin alalla työskennelleenä perheellisenä ihmisenä sanoisin moiselle "kiitos ei". Suomessa esimerkiksi ei ole vuoropäiväkoteja joka kulmalla, jonne lapset voisi aina epäsäännöllisten vuorojen sattuessa viedä. Sellainen työntekijä taas, joka ei pääse töihin tarvitusti ei ole työnantajalle paras mahdollinen valinta. Jo muutenkin nuo kaupan alan työvuorot menevät miten menevät: epäsäännöllisiä, osa- aikaisia ja nyt vielä mihin tahansa vuorokauden aikaan. Niin se menee, että yhä suurempi osa palvelualan työtä hakevista jää vaille sitä, ja epäsäännöllisiin vuoroihin hakeutuvat ne, joilla on siihen mahdollisuus, esim. opiskelijat jotka sitten harvemmin tarvitsevat tai pystyvät kokoaikaista työtä tekemään.
Olivia

Olivia

Viestien lukumäärä : 246

ViestiAihe: Vs: Kauppojen aukiolo sunnuntaisin   Kauppojen aukiolo sunnuntaisin EmptyTo Marras 19, 2009 12:06 pm

Liputan myös sunnuntaiaukioaikojen puolesta vedoten vuorotyöhöni. Lähinnä täällä päin ovat pienet yksityisyrittäjät olleet kovaäänisesti aukioloa vastaan, koska pysyäkseen mukana kilpailussa hekään eivät uskalla olla pitämättä ovia auki. Siinä meni pienyrittäjän ainoa vapaapäivä, eikä monellakaan ole varaa palkata ulkopuolista aputyövoimaa. Sunnuntaiksi ei liene vaikeaa saada työntekijöitä kauppoihin paremman palkan ansiosta, mutta pienten lasten vanhemmille se on hankala työaika kuten Alma totesikin. Näin vuorotyöntekijän näkökulmasta sunnuntait eivät muuten ole hassumpia työpäiviä, koska harvoin se on kuitenkaan niitä vilkkaimpia päiviä asiakasmääriltään ja arkivapaatkin ovat mukavia kun pystyy hoitamaan asioitaan virastoajalla.
Agnes

Agnes

Viestien lukumäärä : 869
Ikä : 59

ViestiAihe: Vs: Kauppojen aukiolo sunnuntaisin   Kauppojen aukiolo sunnuntaisin EmptyTo Marras 19, 2009 7:42 pm

Eestis on suured kaubanduskeskused alati olnud ka pühapäeviti lahti nagu argipäeviti kella 8-23 või 9-22 vahet pole. Pole keegi nurisenud, ei tööandjad ega töövõtjad. Selvä on se, että jos menet sellaiseen paikkaan töihiin, jossa ovat ne vuorontyöajat, niin sa valitset itse sopiiko se sulle tai ei. Jos mulla on perhe ja pienet lapset ja tämä vuorotyö ei sopii, niin mitäs siinä, etsitään toinen työpaikka. Olen ollut hyvin tyytyväinen siitä, että joskus myöhäisillalla vaikka sunnuntaina muistuu jotain, mitä tarviin heti ja menen kauppakeskukseen ja ma saan sen tai joskus iltamyöhässa saavun omalta työpaikalta, myös vuorotyöltä ja kaupat ovat vielä auki, saan ostaa maidon ja leivän ja vaikka hammastahnan. Ja toisinpäin, jos joudun itse tähän työpaikkaan, kauppakeskuksen myyjäksi niin työsopimuskin on niin esimerkiksi, että tänään sunnuntaina ma olen töissa, mutta huomenna mulla ja ylihuomennakin on mulla vapaa päivä. Ei kukaan kauppakeskuksen työntekija ole mikään orja, ettei ole yhtään vapaa päivä viikossa. Tämä on sen työpaikan huono puoli, mutta se on se työelämä. Olen käynyt paljonkin sunnuntai myöhäisillalla kaupassa ja hyvinkin paljon on "eksyneita" ostajia sen aikana vaikka vain kaksi kassaa ovat toimissa ja jonot pitkät. Ma arvestan sellega ja olen rahul. Te olete seal Soomes ära hellitatud, pühapäev ei tohi tööd teha, usk ei luba, häh ütlen ma selle peale, andeks! Laughing
Alma

Alma

Viestien lukumäärä : 3272

ViestiAihe: Vs: Kauppojen aukiolo sunnuntaisin   Kauppojen aukiolo sunnuntaisin EmptyPe Marras 20, 2009 8:33 am

Se on kiva, että edes yksi päivä eroaa toisista.. vaikka pyhäpäivänä jolloin on kaikkialla rauhallisempaa. Kun aikoinaan tein keskeytymätöntä kolmivuorotyötä, sain silti kauppa- asiat ja ruokaostokset tehtyä paljon nykyistä niukempien aukiolojen puitteissa. Päivätyöläisenäkin pääsi hyvin kauppaan.

Olivia kirjoitti tuosta pienyrittäjien vastustuksesta, -tottahan kilpailu tulee olemaan kovaa ja nimenomaan noille pienille. Hintakilpailuun pienyrittäjät eivät pysty ja uskoisin tulevaisuusnäkymien olevan monen pikkuliikkeen kohdalla varsin synkeät: isot syövät pienet hinnoilla ja valikoimilla. Täytyy muistaa myös se, että tällaisena aikana normikansalaisten ostovoima on huono, ja tulee sitä varmaan parisen vuotta eteenkinpäin olemaan.
Urpo

Urpo

Viestien lukumäärä : 3709

ViestiAihe: Vs: Kauppojen aukiolo sunnuntaisin   Kauppojen aukiolo sunnuntaisin EmptyLa Marras 21, 2009 12:14 pm

Ymmärrän hyvin Alman näkökannan. Lapsiperheen äidin tai isän on vaikeata lähteä sunnuntaisin töihin, jos lasten hoitoa ei saa järjestetyksi. Minä olen tehnyt vuorotyötä ja teen sitä edelleenkin, kun tarvitaan. Kiitos puolisoni perinteisemmän työviikon työaikojen. Sunnuntaisin ja pyhäpäivinä lähden mielelläni töihin ja pienten lasten äitien työvuorot on saatu hyvin sopeutettua heidän toivomustensa mukaisiksi. Eri asia on kauppakeskuksen yhteydessä olevat pienet myymälät, joissa on vain yksi tai muutama työntekijä. Näitä kauppojahan ei velvoitetakaan pitämään liikkeitään auki sunnuntaisin. Uudistus koskee lähinnä suuria ruokakauppoja, joihin löytyy varmasti vapaaehtoisia tekemään työtä kaksinkertaisella palkalla.

On myös mukavaa, kun viikossa on jokin rauhallisempi päivä, jolloin etenkin suurissa kaupungeissa ei ole arkipäivien hektinen meno. Tuo lakiuudistus vaikuttaa kuitenkin lähinnä ruokaostosten tekoon, enkä oikein usko, että mitään huomattavaa muutosta pyhäpäivien rauhaan tulee, sillä selkeästi suurin osa ihmisistä viettää edelleenkin sunnuntaisin vapaapäivää. Kaupungeissa on jo lauantaipäivisin paljon hiljaisempaa kuin muina arkipäivinä.
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: Kauppojen aukiolo sunnuntaisin   Kauppojen aukiolo sunnuntaisin Empty

Kauppojen aukiolo sunnuntaisin
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Periferia :: Asialinja/Asjalik vestlus/Saklig konversation :: Ihminen ja yhteiskunta/Inimene ja ühiskond/Människan och samhället-
Siirry: