Periferia
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Periferia

Kansainvälinen foorumi/ Rahvusvaheline foorum/ Internationellt forum

PääsivuPääsivu  GalleriaGalleria  Latest imagesLatest images  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

Jätteiden lajittelu

Siirry alas 
3 posters
KirjoittajaViesti
Urpo

Urpo

Viestien lukumäärä : 3709

Jätteiden lajittelu Empty
ViestiAihe: Jätteiden lajittelu   Jätteiden lajittelu EmptyTo Loka 29, 2009 3:37 pm

Olisi kiintoisaa tietää, mihin teillä erilaiset talous- ja ongelmajätteet laitetaan. Lajitteletteko? Minun lapsuudessani kaikki jätteet käytettyjä paristoja myöten menivät samaan roskaämpäriin ja se tyhjennettiin sitten taloyhtiön suureen roskikseen. Nyt kaikki on, minusta onneksi, toisin. Meiltä kaikki lasitavara ja ongelmajätteet menevät niille varattuihin säiliöihin tai sitten kerran pari vuodessa autoon, joka tulee eri kaupunginosiin ennalta ilmoitetuksi ajaksi. Kaikki vanhat tietokoneet ja muu elektroniikkakin kelpaa sinne hyvin. Kysyin kerran, mitä niille tapahtuu. Ne puretaan ja niistä otetaan talteen kaikki, minkä voi vielä kierrättää ja mikä on luonnolle haitaksi.

Lajitteluun tottuu, kunhan hankkii vaan muutaman lisäastian. Asumme pienessä pienkerrostaloyhtiössä, jonka suljetussa roskiksessa on biojätteelle, pahville ja kartongille, sekajätteelle ja uusimpana energiajakeelle omat säiliöt. Tuo energiajae on kaikkea, mikä muovista on tehty.Tyhjistä shampoopulloista muovipusseihin ja -kasseihin kelpaa kaikki. Ensin hankittiin yksi säiliö. Kun se alkoi täyttyä nopeasti, hankittiin toinen ja tilaa saatiin jätehuoneeseen siitä, että kaksi sekajätesäiliötä voitiin jättää tilaamatta. Nyt jätemaksutkin ovat pienemmät. Kaikkeen tottuu, lajitteluunkin.

Erityisesti minua kiinnostaa, kuinka haja-asutusalueella lajittelu onnistuu. Esimerkiksi käytetyille paristoille ja turhalle lasitavaralle ei lähettyvillä ole mitään paikkaa, mihin jätteet viedä. Entäs ongelmajätteet? Me vietämme kesät maalla ja siellä kaikki maatuva talousjäte kompostoidaan, mutta esimerkiksi muovi ja muu mahdollinen energiaksi muuntuva jäte menee sekajätteen mukana kaatopaikalle. Ongelmajätteet toki viedään samaan paikkaan, mutta lajittelu on kyllä maalla hieman vaivalloisempaa kuin kaupungissa.
Takaisin alkuun Siirry alas
Sadeca

Sadeca

Viestien lukumäärä : 2488

ViestiAihe: Vs: Jätteiden lajittelu   Jätteiden lajittelu EmptyTo Loka 29, 2009 5:30 pm

Tämä onkin mieliaiheitani. Tietenkin siksi että olemme olleet erityisen tuhteja roskien lajittelijoita jo pitkästi yli 10 vuotta. Kotikuntamme oli kärkipäässä Ruotsissa kun näitä roskia alettiin lajittelemaan.
Meillä on 5 itse hankittua eri jäteastiaa ja yksi sekajäteastia kunnan puolesta mikä tullaan tyhjentämään joka neljäs viikko.

Nämä lajitellaan ja viedään 4 km päähän keräyspaikalle ja laitetaan kaikki erikseen eri säiliöihin:

Pahvit (esimerkiksi huuhdellut maitotölkit), paperit (lehdet, mainokset + muut), kovat muovit (viili-, juusto-, jäätelö- + muut rasiat, lihapakkausten huuhdellut alustat), metallit (pestyt kissanruokapurkit, lasipurkkien kannet), lasitavarat, värilliset erikseen. Niin ja siellä on pattereille ja loisteputkille omat astiansa.
Kaikki biojäte kompostoidaan itse.
Ainoastaan pehmeän muovin suhteen fuskaamme hiukan. Osa niistä menee sekajätteeseen. Sitä sekajätettä mikä haetaan ei kyllä yleensä ole kuin hiukkasen sen pytyn pohjalla ja meille riittäisi mainiosti että hakisivat sen vain 8-10 viikon välein.

Se isompi roina on sitten kuljetettava eri paikkaan ja lajiteltava sielläkin eri säiliöihin. 4 km päässä sekin on ja avoinna vain muutamia tunteja 2 päivänä viikossa ja silloin siellä on pari työntekijää jotka valvovat lajittelua.
Metallit, puutavarat, kemikaaliset aineet + öljyt, elektroniikka sisältäen kodinkoneet ja sekajäte erikseen sielläkin.

Ne haja-asutusalueella jotka eivät halua kompostoida itse saavat erillisen kompostipytyn mikä käydään noutamassa joka toinen viikko ja saavat maksaa tuplasti jätemaksua. Kunnallamme on sitten oma kompostointipaikkansa mistä nämä kuluttajat saavat hakea joko ilmaiseksi tai hyvin pientä maksua vastaan valmista kompostimultaa keväisin ja syksyisin.

Ei tuossa lajitteluhommassa ole oikeastaan minkäänlaista lisävaivaa kun lajittelee ne jo kotona sitä mukaa kun niitä syntyy. Ne voi viedä keräyspisteeseen kauppareissulle mennessään ja noita isompia kuskata pari kolme kertaa vuodessa ihan asioikseen vieden. Minulla on vaikea edes ymmärtää ihmisiä jotka eivät näe lajittelua erittäin tärkeänä miljötyönä ja omalta osaltaan tee sitä ilomielin.
Tauno Taunola

Tauno Taunola

Viestien lukumäärä : 1044

ViestiAihe: Vs: Jätteiden lajittelu   Jätteiden lajittelu EmptyTo Loka 29, 2009 6:06 pm

Me asumme 90-luvulla rakennetussa rivitalossa. Tuolloin tälle aluelle tuli erittäin moderni roskasysteemi, eräänlainen imuri.
Kaikki roskat laitettiin seinässä olevasta luukusta alas ja menivät maan alla pitkää putkissysteemiä päätepisteeseen, josta auto imuroi ne sisäänsä. Alueella oli yksi piste johon auto tuli, kytki letkunsa maanalaiseen putkeen ja alkoi imeä.

Roskakuskeja ajatellen tämä oli paras mahdollinen työympäristö, heidän ei tarvinnut edes nähdä roskia. Ympäristön puolesta erittäin huono, sillä minkäänlaista mahdollisuutta lajitteluun ei ollut.

Viime vuonna tästä systeemistä luovuttiin, nyt meillä on alueella lajittelupiste, iso mökki, jossa kaksi huonetta ja laarit jokaiselle jätteelle, paperille pari erilaista, lasille, kompostoitavalle, muoville, sähkötarvikkeille jne. Plus epämääräinen ns raskaiden jätteiden osasto huonekaluille ynnä muulle.

Roskakuskin kannalta tilanne on huonontunut. Olen kuullut tilastoista joiden mukaan ei kukaan kokopäiväinen roskakuski ei ole täyttänyt neljääkymmentä. Kulumavammat, stressiset työajat, eri tapaturmat jne lyhentävät roskakuskin ikää huomattavasti.

Olen itse tuosta lajittelusta sekä-että-kannalla. Tietenkin ympäristöystävänä haluan pitää luonnon puhtaana, mutta kun jonkun on ne roskat käsiteltäväkin. Ennen homma hoidettiin kunnan taholta, nyt yksityiset roskafirmat polkevat toistensa hintoja ja tässä kilpailussa ei itse roskakuski tai hänen terveytensä ole millään lailla tärkein tekijä .
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: Jätteiden lajittelu   Jätteiden lajittelu Empty

Jätteiden lajittelu
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Periferia :: Asialinja/Asjalik vestlus/Saklig konversation :: Ihminen ja yhteiskunta/Inimene ja ühiskond/Människan och samhället-
Siirry: