Onnea vaan Ramo talohankkeelle.
Niin esimmäisen asunnon minkä muistan oli laivan proomussa. Liekö olin silloin parin-kolmen vuoden vanha.
Sitten seuraava muistikuva kun asuimme maalla pienessä talossa turvesuon reunalla. Äiti ja "isä" olivat
siellä työssä. Siltä ajalta on muutama valokuvakin olin kuusivuotias. Me olemme olleet kuin vähän nuo romaanit
jotka muuttavat yhtenään. "Isä" oli ammatiltaan kyläseppä ja niin muutimme taas kerran ja sillä kylällä
asuimme jo vähän paremmassa omakotitalossa. Siellä aloitin koulunkin mutta sitten taas muutettiin.
Se muutto oli tosiaan ikimuistoinen. Oli talvi ja kamala pakkanen. Kaikki kukat jäätyivät. Auton moottorikin jäätyi,
äiti ja minä jouduimme toiseen kyytiin. Oli pitkä muuttomatka. Taas pieneen kylään omakotitaloon, jossa oli vain
huone ja keittiö. Siellä sitten isona tyttönä nukuin vanhempieni kanssa samassa huoneessa. Kesäisin vintillä.
Tällä kylällä asuimme melko kauan. Kävin siellä koulua viidenteen luokkaan ja sitten oppikouluun kolmeksi vuodeksi.
Se jäi varojen puutteessa kesken. Eihän köyhän perheen lapsi voinut jatkaa yksityiskoulussa.
Ja taas muutettiin lähemmäksi kaupunkia omakotitalon yläkertaan. Siitä muistan senverran että oli kylmä huoneisto
kun lämmitys oli joku ihme kiertosysteemi. Ja taas muutettiin. Nyt sitten toiselle puolelle kaupunkia ja omakotitalon
yläkertaan huone ja keittiö. Nyt olin jo niin vanha että lähdin sieltä kaupunkiin yhden tytön asuntokaveriksi.
Asuimme alivuokralaisina kerrostalossa yhdessä huoneessa. Aina piti olla varpaisillaan ettei häirinnyt talon väkeä.
Kyllästyimme kun emme uskaltaneet pyytää ketään kylään. Sitten saimme asunnon yhden lesken luota myös
kerrostalosta omalla sisäänkäynnillä. Se oli aivan keskellä kaupunkia torin vieressä. Oli kiva katsella torielämää.
No sitten jouduin äkkiä muuttamaan kotiin takaisin kun sairastuin enkä voinut maksaa vuokraa.
Kotona en kuitenkaan kauaa viihtynyt vaan muutin takaisin kaupunkiin omakotitalon yläkerran hellahuoneeseen.
Sieltä sitten lähdin tänne kaukomaahan. Täälläkin on tullut muutettua lukuisia kertoja. Työn perässä tietenkin.
Omaa taloa en ole koskaan haaveillut koska siinä on aina liian paljon hommia. Yhden suuren erehdyksen tein kerran
kun ostin "insatsin" siis omistusasunnon. Muutin Östersundiin ja työnantajan piti hommata asunto, mutta niinhän
se on että kaikki pitää hommata itse. Menin asunnon välitykseen mutta siellä oli kuulemma pitkä jono asuntoihin.
No kävelin pankkiin, rahaa ei ollut, mutta työpaikka ja niin virkalija järjesti kaiken ja sain asunnon ja hirveästi velkaa.
Oli juuri sellainen aika, että asunnot olivat kalliita -90 luvun alussa. Asunto oli tosi kiva iso yksiö pohjakerroksessa.
No kymmenen vuotta asuin siinä. Sitten minusta tuli mummu ja halusin lähemmäksi, joten asunto myyntiin.
Ei millään meinannut saada myytyä, ja se jäi pankin hoidettavaksi. Asunto myytiin mutta mulle jäi velat, koska
siitä ei saanut lähellekään sitä minkä maksoin.
Ei ikinä enää minkäänlaista omistusasuntoa!
Tulin takaisin 2000 ja asun nyt kolmannessa asunnossa tuloni jälkeen. Ensin tuolla laaksossa kolmannessa
kerroksessa, mutta polvet alkoivat reistailla niin hain tähän taloon kun tätä esiteltiin. Otin ensin tilavan yksiön alkovilla
mutta sitten kun aloin tehdä hierontaa niin muutin tähän kakkoseen ja nyt on pöytä makuuhuoneessa.
Viides kerros ja ihanat näköalat. Hiljaista kuin huopatossutehraalla. Lasitetut parvekkeet vielä estävät liikenteen
ja muun melun ulkoa. Ei ollut pitkä muuttomatka kun on samassa kerroksessa vain toisessa päässä käytävää.
Kuusi vuotta on tässä talossa oltu. Ihan meitä ensimmäisiä ei ole enää montaakaan. "Seniorit" kun lähtevät kukin
vuorollaan.
On vaan sanottava että mustalaisen verta täytyy olla kun ei pysy paikallaan. Kai se isä oli ukko mustalainen.