Periferia
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Periferia

Kansainvälinen foorumi/ Rahvusvaheline foorum/ Internationellt forum

PääsivuPääsivu  GalleriaGalleria  Latest imagesLatest images  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

Ostoksilla käynti eli shoppailu

Siirry alas 
+2
Agnes
Urpo
6 posters
KirjoittajaViesti
Urpo

Urpo

Viestien lukumäärä : 3709

Ostoksilla käynti eli shoppailu Empty
ViestiAihe: Ostoksilla käynti eli shoppailu   Ostoksilla käynti eli shoppailu EmptyKe Loka 07, 2009 12:31 pm

Minä kärsin parhaillaan piinallisista ajatuksista, koska olen luvannut mennä tänään naisväen kanssa Ikeaan ostoksille. He tarvitsevat kuljettajan. Ikeassa sitten tutkitaan ja hypistellään jokaista tavaraa ja hypisteltäväähän siellä riittää. Jäisin kernaasti autoon odottamaan ja lukemaan kirjaa, mutta minun apuani voidaan kuulemma tarvita. Kyllä tarvitaankin, mutta toisin kuin he kuvittelevat. Yritän ehdottaa turhan tavaran ostamatta jättämistä.

Moni nauttii ostoksilla olemisesta, mutta minä kärsin. Vapaaehtoisesti lähden kauppaan ostamaan vain sellaista, mitä todella tarvitsen. Ruokakaupassa ja torilla käyn usein mielelläni, sillä aina joskus tekee mieli syödä sellaista, mitä haluaa. Ulkomailla matkustellessa ostoksilla käynti on vieläkin hullumpaa. Mikään ei tunnu riittävän kodin naisväelle ja tuttavanaisille. Tuntikausia saatetaan vaellella tavarataloissa ja muissa myymälöissä. Minä käyn sillä välin usein kirjastoissa tai vaeltelen muuten vaan, jos sattuisi törmäämään vaikkapa johonkin mielenkiintoiseen näyttelyyn vaikka mieleni tekisi mennä johonkin ravintolaan ottamaan hermojännitystä laukaiseva ryyppy tai istua johonkin katukahvilaan katselemaan ohikulkevia ihmisiä ja nauttia lasillinen kylmää olutta.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Ostoksilla käynti eli shoppailu   Ostoksilla käynti eli shoppailu EmptyKe Loka 07, 2009 12:39 pm

Urpo kirjoitti:

Moni nauttii ostoksilla olemisesta, mutta minä kärsin. Vapaaehtoisesti lähden kauppaan ostamaan vain sellaista, mitä todella tarvitsen.

Mitä ilmeisimmin olet tyypillinen suomalainen mies. Minulla asia on täsmälleen samoin. Silloin kun ostan jotain olen tehnyt ostopäätöksen jo kauppaan mennessäni ja käyn tuotteen vain noutamassa. Toki tarpeetonta tavaraa näinkin saa ostettua, mutta ainakin päätös on tehty etukäteen ja juuri se tavara tuntuu sillä hetkellä tarpeelliselta. Joskus jos koen tarvitsevani jotain, voin käydä katsomassa ja jättää ostamattakin. Ehkä hinnan takia tai sitten tavara paikan päällä nähtynä ei vastaakaan odotuksia. Silloin kun mitään ostotarpeita ei ole tiedossa en mielelläni lähde kauppaan vain katselemaan josko sieltä jotain löytyisi. Ikean, Stockmanin yms. lafkojen hullud päevad ovat ehdottomasti helvetti maan päällä. Very Happy
Agnes

Agnes

Viestien lukumäärä : 869
Ikä : 59

ViestiAihe: Vs: Ostoksilla käynti eli shoppailu   Ostoksilla käynti eli shoppailu EmptyKe Loka 07, 2009 1:13 pm

No te olete tüüpilised mehed! Ükskõik, kus maailmanurgas pole mina kohanud veel meest, kellele meeldib shopata Very Happy
Ja mina olen ebatüüpiline naine, sest mulle ka ei meeldi. Mul on oma väike kodupood, kust ostan igapäevase söögikraami ja sealt saab ka tarbekaupa, nii ei ole tarvidust minna nendesse kaubakeskustesse, mis on niiii väsitavad ja kurnavad. Praegugi, kui on vaja minna ikkagi viia mõned mantlid keemilisse puhastusse, juba terve nädal võtan hoogu, et sinna Prismasse minna, kus see punkt on. No Hulludest päevadest ja osturallidest rääkimata.
Sadeca

Sadeca

Viestien lukumäärä : 2488

ViestiAihe: Vs: Ostoksilla käynti eli shoppailu   Ostoksilla käynti eli shoppailu EmptyKe Loka 07, 2009 1:14 pm

Vaikka akkaväkeen kuulunkin, niin myös minä inhoan shoppailua. Joskus on silti lähdettävä kun jotain tärkeää olisi hankittava. Netti on siitä hyvä että siellä useimmiten voi tutustua eri tavaroihin, vertailla ominaisuuksia ja hintoja. Siksi ei ole pakko enää taivaltaa kaupasta kauppaan kuin ennenvanhaan. Ikeassa on siltikin joskus käytävä ja se on totta tosiaan paikka missä väsyy aivan hirveästi. Nykyisin on kyllä muitakin halvempia kauppoja monille Ikean tuotteita vastaaville tavaroille. Jysk minkä tiedän Suomessakin olevan, on esimerkiksi ihan hyvä vaihtoehto jos esimerkiksi sängyistä ja vuodevaatteista on kysymys.
Mukavaa kärsimystä Urpolle vain tänäkin päivänä Laughing !
Urpo

Urpo

Viestien lukumäärä : 3709

ViestiAihe: Vs: Ostoksilla käynti eli shoppailu   Ostoksilla käynti eli shoppailu EmptyTo Loka 08, 2009 10:07 am

Kiitos vaan Sadeca. Tällä kertaa asiointi Ikeassa kävi tavanomaista kivuttomammin sillä naisväellä oli kiire. Ei siellä liikkeessä tarvinnut olla kuin 1 1/2 tuntia ja asiakkaita oli vähemmän kuin koskaan aikaisemmin. Liekö lama vaikuttanut ja syksyinen sää.?Minäkin äidyin tuhlaamaan. Kun herätyskelloni oli rikki, niin tein yhden heräteostonkin. Ostin uuden herätyskellon, joka maksoi yhden euron. Koikeilin, toimii.
Tauno Taunola

Tauno Taunola

Viestien lukumäärä : 1044

ViestiAihe: Vs: Ostoksilla käynti eli shoppailu   Ostoksilla käynti eli shoppailu EmptyTo Loka 08, 2009 10:36 am

Onnea Urpolle onnistuneesta shoppailumatkasta! Voin melkein luvata että tulet saamaan paljon iloa ja tyydytystä ostoksestasi sillä itselläni on samanlainen. Ostin sen kaksi vuotta sitten ja se toimii vieläkin, maksoi silloin tasan 10 kr. Voi sitä riemunpäivää kun sen hankin!

Ikea on karmein paikka missä ihminen voi päivänsä viettää. Kävin siellä viimeksi perheeni kanssa pari vuotta sitten, naapurikaupungissa Linköpingissä. Kun sinne asuu sisälle ei pääse ulos, meno on täsin yksisuuntaista, huomaa olevansa labyrintissa ja koko talo on kierrettävä ennen kuin pääsee kassalle.

En muutenkaan ole mikään shoppailija, ruokaostokset hoidamme yleensä niin että Rouva Taunola menee kauppaan ja minä istun penkillä ulkopuolella lukemassa ilmaista uutislehteä tai sitten leikin puhelimeni kanssa. Snake Xenzia-ennätykseni on tällä hetkellä 3030, siis puhelimesta löytämäni pelin, jota pelaan sen jälkeen kun olen lukenut lehden loppuun. Tämä ilmaislehti kun sisältää niukasti uutisia mutta sitäkin enemmän mainoksia, eräänä perjantaina 273 kappaletta. Juu, kyllä laskin. Snake Xenziani on asetuksella Level 5.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Ostoksilla käynti eli shoppailu   Ostoksilla käynti eli shoppailu EmptyMa Loka 12, 2009 9:04 pm

Ensimmäinen käyntini Ikeassa oli järkytys. Juuri niinkuin Tauno kerroit sieltä ei päässyt pois. Puolipaniikissa säntäilin mööpeleiden välissä ilman ulospääsyä.
Toisella kerralla sitten olin tarkkana ja seurasin minulle asetettuja nuolia. Näinhän sieltä poistuttiin monen huonekalun ohi tosin.
Ikea on tosiaan sellainen paikka, josta tarttuu mukaan kaikenlaista - joko tarpeellista tai tarpeetonta. Eikä maksa paljon?...
Kolleega kysyi, että menetkö Stokkan hulluille päiville. katsoin häntä järkyttyneenä. Tuo ilmeisesti menee, ajattelin. No en nyt ehdi. On muuta puuhaa. En voinut sanoa suoraan, että en menisi sinne, vaikka myisivät Ferrarin eurolla. Mutta joillekin ne hullut päivät taitavat olla tärkeitäkin. Siksi en viitsinyt alkaa paasaamaan.
Mitään niin kauheaa ei kuitenkaan panikoimaan taipuvainen ihminen voi kuvitella kuin Stokkan hullut päivät.
Alma

Alma

Viestien lukumäärä : 3272

ViestiAihe: Vs: Ostoksilla käynti eli shoppailu   Ostoksilla käynti eli shoppailu EmptyTi Loka 13, 2009 8:07 am

Olen aina haaveillut pääsystä Ikeaan, sillä en ole koskaan siellä käynyt. Muistaakseni sellaista ollaan nyt vauhdilla puuhaamassa tänne Tampereen seudulle, joten ajattelin säästää kalustehankintoja tulevaisuuteen. Noissa Ikean koottavissa on sellainen hyvä puoli, että ne ovat edullisia.. ja kun lapsiperheessä kalusteet kuluvat, on niitä paremmin varaa uusiakin tarvittaessa. Lisäksi Ikean valikoimissa on paljon puusta tehtyjä tuotteita, ja kuulemma ne kestävätkin jos vain jaksaa koota kalusteensa itse.
Toisaalta kalusteet joutuu nykyisin kokoamaan itse vaikka ne muualtakin ostaisi.
Frederiikka

Viestien lukumäärä : 33

ViestiAihe: Vs: Ostoksilla käynti eli shoppailu   Ostoksilla käynti eli shoppailu EmptyTi Loka 13, 2009 9:19 pm

Minulla nousee tuskan hiki aina, kun kuulen puhuttavan helposti koottavista huonekaluista. Oma kokemukseni on, ettei sellaisia ole. Aina puuttuu paketista joku ruuvi tai mutteri ja jäljelle jää kasa hilpehööriä, joka ei sovi minnekään. Ja aikaa menee tunti jos toinenkin. Viimeksi ostin pihalamppuun lyhdyn. Piti olla tosi simppeli koota. Siitäkin paketista puuttui yksi ruuvi. Olenkin tullut siihen tulokseen, että huonekalujen kokoaminen edellyttää melkein tohtorin tutkintoa. No, ehkä insinöörin taidoillakin pärjäisi. Tai sitten pitää olla ainakin mies.

Ikeassa olen käynyt kerran ja se riitti. Olin ollut pitkällä sairaslomalla. Toipilasvaiheessa olin sitä mieltä, että kämppä pitää panna uusiksi. Kaikki tuntui niin vanhalta ja kuluneelta. Ystävättäreni kuunteli aikansa sisustusmarinaani. Ehdotti sitten Ikeaa. Olin valmis kuin partiotyttö. Nauratti, kun luin Ikea-kokemuksianne. Samat olivat tuntoni. Ulos ei sieltä päässyt, ennen kuin oli nuolien mukaan kierrellyt koko laatikkohallin.

Minun Ikea-reissuni kesti päivän. Alussa olin innoissani, suorastaan haltioissani. Ihania tavaroita ja miten edullisia. Ystävättäreni juoksutti minua aina vain uusia mööpeleitä, tekstiilejä ja ties mitä ihanuuksia katsomaan. Tunsin olevani oikeassa runsauden sarvessa. Vähitellen alkoivat voimat olla lopussa. Niiden mukana katosi myös ostohalukkuus. Totesin, etten taidakaan tarvita tällä kertaa mitään. Nappasin pois lähtiessä pari pakettia lautasliinoja mukaani, että edes joku muisto shoppailustani jäisi kotiin vietäväksi.

Kotimatkalla ystäväni sanoi minulle pilke silmäkulmassa:" Tämä ostosreissu osui nappiin. Halusin sinun huomaavan, että sinulla on ihan hyvä ja kaunis koti asua".

Suositan Ikea-shoppailua lämpimästi. Very Happy
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Ostoksilla käynti eli shoppailu   Ostoksilla käynti eli shoppailu EmptyTi Loka 13, 2009 9:27 pm

Minä en ole myöskään koskaan käynyt Ikeassa. Mutta tuo mitä puhuitte koottavista huonekaluista ja mitä Frederiikka puhui puuttuvista ruuveista toi mieleeni vitsin. Mitä yhteistä on blondilla ja Ikean huonekalulla? No molemmat näyttävät kyllä hyvältä mutta kun tuot kotiin huomaat että heti jalat leviää ja muutama ruuvi puuttuu. Wink
Frederiikka

Viestien lukumäärä : 33

ViestiAihe: Vs: Ostoksilla käynti eli shoppailu   Ostoksilla käynti eli shoppailu EmptyTi Loka 13, 2009 10:24 pm

Laughing Ramon blondivitsissä on itua. Keittiöremonttikin on nopea ja helppo homma. Kaapit ja kodinkoneet osaa blondikin laittaa paikoilleen, kun on hyvät ohjeet. Näin se menee. ( Ohjeet poimaistu netistä. )

- Valitse ja kilpailuta keittiö
- Tilaa kaluste- ja kodinkonetoimitus
- Sovita vuosilomaviikkosi toimitusviikolle
- Tarkista toimitusajankohta hyvissä ajoin, että voit vielä vaihtaa lomaviikkosi työkaverin kanssa päikseen jos muutoksia tulee
- Tyhjennä keittiö tavaroista
- Siirrä kodinkoneet pois keittiöstä lämpimään tilaan mikäli ne säilytetään, jääkaappi hyrräämään vaikka olohuoneeseen
- Kipaise ostamassa tarvittavat työkalut ja tarvikkeet, materiaaleja sopivasti! Samalla reissulla kannattaa piipahtaa lähiravintolassa neuvottelemassa alennuksista, jos vaikka remontti kestääkin ja lapset kyllästyvät mikroruokaan
- Suojaa keittiön lattia, eteinen, olohuone
- Pura vanha keittiö pois, muista varoa sähköjä+putkia, irroita sähkörasiat, hanat yms.
- Vuokraa ja hae peräkärry, vie vanha keittiö kaatopaikalle - lajittele oikein, vanhat kodinkoneet kierrätykseen, puhdista ja palauta kärry
- Tarkista seinien suoruudet sekä tee tarvittavat pohjatyöt hankkimillasi asiaan kuuluvilla tasoitteilla sideaineineen, vaihda kipsilevyt tarvittaessa, nauhoita, tasoita, hio, tasoita, hio, maalaa katto, maalaa tai tapetoi seinät tjms.
- Tarkista asennussuunnitelmasi
- Mitoita putkien sekä sähköjen paikat, piikkaa sähkövedoille paikat, tilaa tarvittaessa putkari+sähkäri - vastaanota ja valvo
- Vastaanota kalustetoimitus, kanna kalusteet säältä suojaan, vaikka olohuoneeseen
- Kasaa kaapit, tarkista ristimitat, reklamoi myyjälle puuttuvista osista
- Vastaanota kodinkonetoimitus, kanna koneet sisätiloihin, raivaa koneita varten lisää tilaa olohuoneeseen
- Sitten päästäänkin jo asentamaan!
- Soita keittiömyyjälle lisätietoja asennuskuvien merkityksistä
- Tee kaappeihin tarvittavat koloukset nätisti sähkörasioille, ledeille tjms, putkille, mahd. ilmanvaihtohormille, astianpesukoneelle, jääkaapille, mikrolle yms. nauhoittele tarvittaessa
- Tarkista että asennuskorkeus on sopiva suhteessa lattian kaatoihin
- Kiilaa tarvittaessa kaapit suoraan, (vatupassi ja laseri auttavat jonkin verran) asenna asianmukaisin kiinnitystarvikkein jotka olet jo hakenut rautakaupasta etukäteen muiden työkalujen mukana, muistithan vinkat
- Varo sähköjohtoja sekä vesiputkia poratessasi
- Sahaa tasot tarvittaessa mittaansa, asenna, muista massiviitasojen asennusvaatimukset ja esikäsittely vahaamalla tai öljyämällä jo etukäteen, tässä kohtaa sitten huomaa viimeistään mikäli pohjatyösi eivät ihan onnistuneetkaan, pelaa tason ylityksillä
- Sahaa tasoihin altaiden, induktiotasojen yms. aukotukset, muista silikonit
- Kiinnitä allas, sovita induktiotaso
- Sahaa mittaansa, nauhoita tarvittaessa ja asenna sokkelit paikoilleen (olihan asennuskorkeus oikein)
- Ovet ja etusarjat paikoilleen, säädä, reklamoi keittiömyyjälle kuljetuksessa tai tehtaalla vaurioituneista
- Mittaa ja poraa vetimenreiät, asenna vetimet, tässä kohdassa kannattaa olla kieli keskellä suuta, reklamoi keittiömyyjälle uupuvista vetimistä
- Käy valitsemassa ihanat laatat rautakaupasta ja osta oikea määrä, saumalaasti ja silikoni myös!
- Laatoita jo aiemmin suoraksi tasoittamasi välitila tai asenna lasi, vai onko siinä jo tapetti, maali?
- Saumaa laatoituksesi
- Vedä silikonit nätisti
- Sahaa mittaansa, kiinnitä jiirit ja asenna valo- ja koristelistat paikoilleen
- Sahaa mittaansa ja asenna mahdolliset sivu- ja ylätäytteet
- Sovita paikalleen induktiotaso, hollita uuni lähistölle
- Tilaa sähkäri kytkemään uuni, induktiotaso, rasiat, lamput yms. mitä haluat - vastaanota ja valvo
- Tilaa putkimies kytkemään hana ja apk - vastaanota ja valvo
- Sovita loput kodinkoneet paikoilleen
- Tuliko huuva tai liesituuletin? Jos aktiivihiili, helppo nakki, kiinnität vain laatoitukseesi/ kaappeihin sopivasti paikalleen, tarvittaessa leikkaa rosteriputki sopivaksi. Ei aktiivihiili? - Sitten vain teet ilmastointiputkesta ja -kulmista sopivat palat ja asennat ne asianmukaisesti paikoilleen, supista tarvittaessa, haitariputkea ei suositella rasvapalojen takia, valmista rumalle ilmastointiputkelle kaunis kotelo vaikka ylijääneestä melamiinilevystä
- Alkaa olla valmista, tosin asennusjätteet täytyy vielä kierrättää oikein ja remontin ajan olohuoneessa ollut vanha jääkaappikin pitää viedä pois, vuokraa peräkärry, vie asennusjätteet kaatopaikalle, muista lajitella, puhdista ja palauta kärry
- Siivoa keittiö huolellisesti, asenna hyllyt paikoilleen

- Nyt voitkin sitten napsauttaa kahvinkeittimen päälle ja kutsua ystävättäresi ihastelemaan itse remontoimasi, kauniin ja siistin keittiösi tunnelmasta! - tosin luettelosta tilaamasi sähkömies ei päässytkään tulemaan perjantaiksi - kahvi täytyy keittää eteisessä ja pullat lämmittää mikrossa, eikä muuten putkarikaan vastaa puhelimeen joten vesi kahviin otetaan vessasta - mutta eihän tämä haittaa, keittiömyyjäsi on luvannut toimittaa puuttuvat vetimet ja ovet ensi viikolla - kiireessä unohdit reklamoida puutteista ajoissa - tavaroiden tullessa saa kuitenkin taas kaivaa työkalut esiin ja puuhata keittiöremonttihommissa.
- Kun jälkiasennukset on tehty, kannattaa myydä kerran käytetyt työkalut vaikka kirpparilla!

Kalusteasentajaa tai timpuria on oikeastaan turha tilata - näinkin näppärästi alle viikossa kotikonstein hoituva homma kannattaa ehdottomasti tehdä itse! Joten shoppaillaan! Smile
Alma

Alma

Viestien lukumäärä : 3272

ViestiAihe: Vs: Ostoksilla käynti eli shoppailu   Ostoksilla käynti eli shoppailu EmptyKe Loka 14, 2009 10:12 am

Frederiikka kirjoitti:

Kotimatkalla ystäväni sanoi minulle pilke silmäkulmassa:" Tämä ostosreissu osui nappiin. Halusin sinun huomaavan, että sinulla on ihan hyvä ja kaunis koti asua".

Onpa ihana ystävä sinulla! Aika kulta!

Monesti sitä omaa kotia katsoo jotenkin "väsynein" silmin, ja sitten tulee kamala hinku laittaa sisustus uusiksi. Välttämättä muutokselle ei ole oikeaa tarvettakaan, mutta sen tullen saa pienillä jutuilla kodin ilmettä muutettua. Pari uutta taulua.. koristetyynyjä.. kynttilöitä.. uusi maali tai tapetti (tosin nuo vievät sitten enemmän aikaa).

Meillä alkaa olla tarve miettiä kalustehankintoja ihan tosissaan. Nyt vauvan synnyttyä huomaan muutamia kalusteita, joiden kanssa tulevaisuudessa tulee ongelmia kun napero niistä, tai niissä olevista tavaroista kiinnostuu. Televisio- ja viihdetason joutuu ensimmäisenä laittamaan uusiksi Rolling Eyes
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: Ostoksilla käynti eli shoppailu   Ostoksilla käynti eli shoppailu Empty

Ostoksilla käynti eli shoppailu
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-
» Ostoksilla/Sisseoste tegemas

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Periferia :: Asialinja/Asjalik vestlus/Saklig konversation :: Ihminen ja yhteiskunta/Inimene ja ühiskond/Människan och samhället-
Siirry: