Periferia
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Periferia

Kansainvälinen foorumi/ Rahvusvaheline foorum/ Internationellt forum
 
PääsivuPääsivu  GalleriaGalleria  Latest imagesLatest images  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

 

 Kulinaariset salaisuudet selville

Siirry alas 
+3
ich
Urpo
Alma
7 posters
Siirry sivulle : Edellinen  1, 2
KirjoittajaViesti
Urpo

Urpo


Viestien lukumäärä : 3709
Join date : 29.05.2009

Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Kulinaariset salaisuudet selville   Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 EmptyKe Loka 27, 2010 8:40 pm

Ok. Lohikeitto on varma tapaus. Kuha on keittokalaksi liian hyvä verrattuna siihen, kun kuhafileet paistaa pannulla. Hauestakin saa hyvää, mutta siitä hyvän valmistaminen on vaivalloisempaa.

Osta lohifileetä tai kokonainen lohi, jos haluat nähdä fileoimisen vaivan. Kokonaisessa kalassa on se etu, että ruodoista ja evistä voi itse keittää kalaliemen, mutta lähdetään nyt helpoimmasta versiosta.

Osta siis kirjolohifileitä 500-700 grammaa
2 dl kermaa
kalaliemikuutioita
perunaa
sipulia
maustepippuria
tilliä

Leikkaa lohifileet kuutioiksi ja laita ne johonkin astiaan ja sekoita joukkoon hiukan suolaa tai jotakin muuta maustesekoitusta, joka sisältää suolaa. Kuori sopivaksi katsovasi määrä perunoita, n 8-10 kappaletta, leikkaa ne lohkoiksi ja pane huuhdeltuasi perunalohkot kattilaan, jossa aiot keiton valmistaa ja lisää sinne vettä niin, että perunat peittyvät kunnolla. Pilko pari sipulia hienoksi ja heitä nekin sinne kattilaan, joka voi nyt olla liedellä kuumenemassa. Kun keitos alkaa kiehua, kuori vaahto, mikäli sitä ilmaantuu. Heitä sitten sekaan kymmenkunta maustepippuria ja kalaliemikuutioita sen mukaan, kuinka paljon laitoit nestettä. Minä laittaisin yhden ylimääräisen kuution perunoita ja kalaa varten. Kun perunat ovat jokseenkin kypsiä, lisää lohikuutiot ja anna niiden kypsyä hitaalla lämmöllä viitisen minuuttia. Tarkista nyt liemestä maku ja lisää suolaa, jos tuntuu siltä. Sitten voisit kernaasti lisätä muutaman voinokareen. Lisää myös kerma ja sekoita, mutta älä anna keiton enää kiehua. Jos sinulla on tässä vaiheessa hakattua tuoretta tilliä valmiina, niin lisää ne sinne kattilaan, laita kansi kiinni ja kutsu perheesi syömään.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Kulinaariset salaisuudet selville   Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 EmptyKe Loka 27, 2010 8:48 pm

Ok. Kokeilenpas taittuuko tuo minulta. Vaikkapa heti tänä viikonloppuna kun on muutenkin vapaita päiviä ja aikaa puuhastella vaikka ruoanlaiton parissa. Soppani syön toki itse. Kokemuksesta tiedän että minun valmistamiani ruokia ei kannata muille tyrkyttää. Laughing
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Kulinaariset salaisuudet selville   Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 EmptyPe Loka 29, 2010 4:17 pm

*Röyh* Lohisoppa syöty. Ihan syöntikelpoista siitä tuli. Sävelsin sen verran että lisäsin sekaan pussillisen sekavihanneksia. Kalaan en ollut kovin tyytyväinen koska sorruin käyttämään Chileläistä lohta. Oli jotenkin kumista ja mautonta. Suomalaisen lohen hinta tuntui tällä kertaa liian kovalta.
Takaisin alkuun Siirry alas
Alma

Alma


Viestien lukumäärä : 3272
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Suomi

Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Kulinaariset salaisuudet selville   Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 EmptyPe Loka 29, 2010 10:22 pm

Almalla on yksinkertainen tapa nauttia kalaa nykyisin aina perjantaisin:

Kävele marketin edustalla sijaitsevalle savukalan myyntipisteelle. Osta yksi kokonainen savusiika ja palanen savustettua kirjolohifilettä. Kävele nyssäkän kanssa takaisin kotiin.
Kotiin saavuttuasi avaa paketti, vedä syvään uhkeaa savukalan tuoksua, hörppää lasillinen vettä. Ota esille ruis- tai täysjyväleipää, voitele kevyesti levitteellä. Paloittele savukalaa leivän päälle, laita kupeelle esim. perunasalaattia, etikka- tai suolakurkkuja, viipaloitua kananmunaa, tomaattia ym. Nauti.
Takaisin alkuun Siirry alas
Urpo

Urpo


Viestien lukumäärä : 3709
Join date : 29.05.2009

Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Kulinaariset salaisuudet selville   Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 EmptySu Loka 31, 2010 9:39 pm

Tänään keittelin hiljaisella tulella myrkkyä. Laitoin ruokaöljyyn n 40 murskattua kuivattua chiliä siemenineen (osa itse kasvatettuja) kiehumaan hiljaiselle tulelle 8:ksi tunniksi. Lisäsin joukkoon kaksi kokonaista valkosipulia, kolme kuorittua tomaattia, vähän Saarenmaan omenamehua, kaksi paksun peukalon kokoista tuoretta inkivääriä, lorauksen punaista balsamiviinietikkaa, hunajaa ja hiukan suolaa. Soseutin sörsselin ja sain omasta ja kotona piipahtaneiden nuorten mielestä aivan erinomaista tulista tahnaa. Ottivat sitä kernaasti kotiinsakin.

Joskus tekee mieli väkevää, eikä aina viitsi juosta viinakaupassa Very Happy , eikä ostella kaupoista sambal oelekiaKulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 Conimex-sambal-oelek-groot
Takaisin alkuun Siirry alas
Olivia

Olivia


Viestien lukumäärä : 246
Join date : 02.11.2009

Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Kulinaariset salaisuudet selville   Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 EmptySu Loka 31, 2010 10:23 pm

Minä olen hurahtanut currytahnaan. Tein juuri päivälliseksi kookosmaidossa haudutettuja katkarapuja, jotka maustoin currytahnalla. Muutahan siihen ei tarvitse laittaakaan kuin ripaus sokeria ja riisiä tykö. Nam I love you .
Takaisin alkuun Siirry alas
Urpo

Urpo


Viestien lukumäärä : 3709
Join date : 29.05.2009

Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Kulinaariset salaisuudet selville   Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 EmptyMa Tammi 10, 2011 9:05 pm

Sain Saarenmaalla sieltä meidän nurkilta olevalta suhteellisen pieneltä kalanjalostustehtaalta joululahjaksi aivan uskomattoman hyvää maustesilakkaa. Pienet silakat oli fileoitu, nahat poistettu ja fileet oli asetettu niin nätisti kylki kyljessä säilykepurkkiin, että oli ihan sääli syödä niitä. Kala oli maustettu melko lailla samaan tapaan kuin anjoviksetkin, mutta fileet olivat öljyssä.

Janssonin kiusaus (Janssons frästelse) on ruotsalainen perinneruoka, jonka tähden olen kiitollinen koko Ruotsin kansalle. Erittäin yksinkertainen valmistaa, mutta maku on maailman huipulta. Ennen muinoin sitä pidettiin vain yöruokana, mutta minulle Janssonin kiusaus kelpaisi mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Nykyisin tuon mainion särpimen valmistamiseen käytetään anjovista, vaikka alun perin Ruotsissakin käytettiin jaloa maustesilakkaa. Onneksi Virossa tuosta tuotteesta ei ole puutetta ja nyt olen löytänyt sen varsinaisen aarteen. Polttelee jo päästä takaisin Saarenmaalle valmistamaan Janssonin kiusausta tuosta ylivertaisesta silakan jalosteesta.

Kahden hengen annokseen tarvitset:

2,5 kg perunoita
4-6 sipulia (300 g)
250 g anjovisfileitä
noin 1 l kermaa
ja voita tarpeeksi

1. Kuori perunat ja sipulit. Suikaloi perunat kylmään veteen. Hienonna sipulit. Sipulit voi kuullottaa.
2. Laita kuivaksi valutettuja perunasuikaleita, sipulia ja anjovista kerroksittain voideltuihin uunivuokiin. Kaada puolet anjovisliemellä maustetusta kermasta päälle.
3. Kypsennä ensin 200-225 asteessa, kunnes perunat saavat vähän väriä. Lisää kermaa ja anjovislientä silloin tällöin ja alenna lämpötilaa 160-175 asteeseen. Ruoka kypsyy 45-60 minuutissa, mutta voidaan pitää miedommassa lämmössä pitempään.
Takaisin alkuun Siirry alas
Alma

Alma


Viestien lukumäärä : 3272
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Suomi

Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Kulinaariset salaisuudet selville   Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 EmptyTi Tammi 18, 2011 8:50 pm

Kysyn nyt Urpolta ja muiltakin foorumin loistokokeilta, että oletteko koskaan kokeilleet palvilihaa kaalilaatikkoon? Sain itse tässä männäpäivänä sellaisen idean, voisi sopia hyvin.
Takaisin alkuun Siirry alas
Urpo

Urpo


Viestien lukumäärä : 3709
Join date : 29.05.2009

Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Kulinaariset salaisuudet selville   Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 EmptyTi Tammi 18, 2011 9:33 pm

Minä en kylläkään mikään loistokokki ole, enkä ole syönyt lihaakaan pariin kymmeneen vuoteen. Muistan kuitenkin, mille liha ja palvattu liha maistuu. Olen kuitenkin vakuuttunut, että ideasi on loistava. Se palviliha saisi kuitenkin olla mahdollisimman rasvaista. Siitä kaali tykkää. Lihan joko jauhaisin tai paloittelisin mahdollisimman pieneksi ja hauduttaisin kaalipadan miedolla lämmöllä uunissa kauan ja hartaasti. Kuitenkin niin, että kaali saisi väriä pintaan. Saattaisin laittaa joukkoon jonkin verran joko hirssiä tai ohrasuurimoitakin. Kenties hiukan siirappiakin. Savun maku kaalin joukossa kuulostaa kiehtovalta.
Takaisin alkuun Siirry alas
Sadeca

Sadeca


Viestien lukumäärä : 2488
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Ruotsi

Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Kulinaariset salaisuudet selville   Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 EmptyTi Tammi 18, 2011 10:10 pm

Käytän itse noita ohrasuurimoita kaalipadassa ja siirappiakin joten pidän Urpon suositusta hyvänä. Sen palvilihan suhteen olen vähän kaksijakoinen. Ajattelen että jos sitä on liikaa niin voisi mennä pilallekin se laatikko, että ehkä olisi hyvä käyttää sitä vain lisämaun antajana ja enimmäksi osaksi muuta lihaa.

Olen joskus experimentoinut sen palvilihan kanssa, vaikka en nyt millään muista minkä ruoan sillä pilasin kun laitoin sitä liikaa. Joku sellainen ruoka oli minun kohdallani kysymyksessä mihin ei tavallisesti käytetä palvilihaa ja missä sitä kokeiltuani totesin että idea olisi ollut hyvä jos olisin malttanut käyttää sitä säästeliäämmin. Se ei saisi ottaa ylivaltaa siitä Alman makoisasta kaalipadasta. Wink
Takaisin alkuun Siirry alas
Alma

Alma


Viestien lukumäärä : 3272
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Suomi

Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Kulinaariset salaisuudet selville   Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 EmptyTi Tammi 18, 2011 10:21 pm

Nähtävästi sitä täytyy kokeilla, annoitte hyviä vinkkejä ja perusteluja Very Happy Käyn taas ensi viikolla ostamassa tavaraa pakastimeen, ja hankin samalla palvattua siankylkeä. Potkakin kai sopisi, mutta ne mötikät siellä lihakauppiaan tiskillä näyttävät hieman arveluttavilta, enkä tarkkaan edes tiedä mitä potka on. Selventäkäähän sekin minulle, pliiz!

Kaaliin ei varmaan kannata laittaa keiton aikana kuin kolmannes normaalista suolamäärästä, sillä palviliha on reilusti suolattua. Ehkä sitä lihaakin kannattaisi keitellä siinä samalla, ettei jää sitkaaksi, vai mitä arvelette? Ja sitten pitkä haudutus uunissa miedolla lämmöllä kerman ja siirapin kera. Ne kuuluvat muutenkin kaalilaatikkoon.
Takaisin alkuun Siirry alas
Urpo

Urpo


Viestien lukumäärä : 3709
Join date : 29.05.2009

Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Kulinaariset salaisuudet selville   Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 EmptyKe Tammi 19, 2011 8:50 am

Takaisin alkuun Siirry alas
Sadeca

Sadeca


Viestien lukumäärä : 2488
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Ruotsi

Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Kulinaariset salaisuudet selville   Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 EmptyKe Tammi 19, 2011 11:31 am

Olen maistanut heinäsirkkoja. Olivat sellaisia rapeita hampaissa narskuvia eivätkä maistuneet oikein millekään. Melkoisen tympeä kehitys olisi jos matoja pitäisi alkaa aamuisin paahtoleivän päälle..... kyllä silloin kannattaisi jo vuohia hankkia kuin Urpo että saisi edes juustoa.
Takaisin alkuun Siirry alas
Agnes

Agnes


Viestien lukumäärä : 869
Join date : 29.05.2009
Ikä : 59
Paikkakunta : Tallinn

Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Kulinaariset salaisuudet selville   Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 EmptyKe Tammi 19, 2011 11:42 am

Mis on "palviliha"?
Takaisin alkuun Siirry alas
Alma

Alma


Viestien lukumäärä : 3272
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Suomi

Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Kulinaariset salaisuudet selville   Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 EmptyKe Tammi 19, 2011 12:28 pm

Kullake, see on suitsuliha. Ise kasutan suitsutatud sealiha.
Takaisin alkuun Siirry alas
Agnes

Agnes


Viestien lukumäärä : 869
Join date : 29.05.2009
Ikä : 59
Paikkakunta : Tallinn

Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Kulinaariset salaisuudet selville   Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 EmptyKe Tammi 19, 2011 6:56 pm

Aitäh Almakene, aimasin seda isegi, kui liha kas grillitakse, kuivatatakse, praetakse, keedetakse, hautatakse, aga vaatasin seal ilmaisestsanakirjast, seda sõna seal ei olnud, nii mõtlesin ehk on veel mingi eriline liha töötlemisvorm Soomes Rolling Eyes
Eestis süüakse suitsuliha väga palju, eriliselt heaks peetakse kallist maasuitsusealiha või maasaunasuitsuliha, mida suitsetatakse mitu päeva. Üks mõnus maasuitsuliha viil rukkileiva peale panna ja ühest suutäiest saab juba kõhu täis.
Aga mina teen ühepajatoitu suitsulihaga. Enne suitsuliha veidi pruunistada ja pannil ja kõik siis koos juurikatega - porgandid, kaalikad ja sibul või porru ühte patta koos suitsusealiha tükkidega ja ahju hauduma, hiljem võib veidi lisada ka tükeldatud kapsast, see läheb ju ruttu pehmeks. Lasta leeme sees podiseda kuni pehme ja head isu, nämm-nämm. Kartulid keedan eraldi. Mina koort ega mingit siirupit ei pane, see ehtne juurika ja suitsuliha leem ja maitse on ilma nendetagi hea.
Takaisin alkuun Siirry alas
Alma

Alma


Viestien lukumäärä : 3272
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Suomi

Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Kulinaariset salaisuudet selville   Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 EmptyKe Tammi 19, 2011 9:26 pm

"Palvaaminen" ongi just nimelt "savustaminen". Mina ei tea kas "palvi" on mingisugune murdesõna. Kui ostan liha, on see "sianpalvi", "savustettu sianliha" tai "savuluu", kus on siis lihaga luud. Eriti heamaitselinen on ka suitsupõdraliha. Seda saab "kylmäsavustettuna" ja "lämminsavustettuna". Arvan, et see "lämminsavustettu liha" on sarnane maasaunasuitsulihaga, olgu siis sea- või põdraliha?
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Kulinaariset salaisuudet selville   Kulinaariset salaisuudet selville - Sivu 2 Empty

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Kulinaariset salaisuudet selville
Takaisin alkuun 
Sivu 2 / 2Siirry sivulle : Edellinen  1, 2
 Similar topics
-
» Ruokakeskustelu

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Periferia :: Vapaa keskustelu/ Vaba vestlus/ Fri konversation :: Ruoka ja juoma/Söök ja jook/Mat och dryck-
Siirry: