Periferia
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Periferia

Kansainvälinen foorumi/ Rahvusvaheline foorum/ Internationellt forum
 
PääsivuPääsivu  GalleriaGalleria  Latest imagesLatest images  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

 

 Nostetaan itsetuntomme suomalaiset!

Siirry alas 
+2
Urpo
Sadeca
6 posters
Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava
KirjoittajaViesti
Sadeca

Sadeca


Viestien lukumäärä : 2488
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Ruotsi

Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! Empty
ViestiAihe: Nostetaan itsetuntomme suomalaiset!   Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! EmptyLa Marras 05, 2011 6:28 pm

Mistähän äidinmaidosta lie imetty se ettei muka kelvattaisi maailmalla ilman pokkurointia ja turhaakin vaatimattomuutta. Koko ajan vahditaan sitä "mitä ne meistä ulkomailla ajattelevat." Lopettakaamme sellainen pähkäileminen tähän. Yhdenkään ainoan ulkomaalaisen ajatuksia emme voi ohjata, he ajattelevat tismalleen sitä mitä haluavat. Vieraskoreus ei saa mennä siihen että vähättelemme itseämme ja ensin olisi oltava huippu kaikilla aloilla ennen kuin voisimme edes hiiskahtaa saavutuksistamme.

Liekö se tullut vuosisatojen alamaisuudesta muiden kansojen vallassa vai mistä tuo kaikkialla kuultavissa oleva pokkurointi ja ulkonäön edustavuus sun muut epäolennaisuudet joiden mukaan jopa vaaleissa äänestetään. Tilasto tilaston jälkeen suomalaiset ovat kärkijoukkoa kansainvälisissä mittauksissa mutta silti vain on oltava vaatimaton. Tosin noilla tilastoilla kyllä todistellaan myös sitä että heikoimpien polkeminen omassa maassa on ok ja oltaisiin muka oikealla asialla kun tällaiseen Euroopan pelastamiseen syydetään tulevaisuuden vielä syntymättömienkin lasten mahdollisuudet.

Takaisin alkuun Siirry alas
Urpo

Urpo


Viestien lukumäärä : 3709
Join date : 29.05.2009

Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! Empty
ViestiAihe: Vs: Nostetaan itsetuntomme suomalaiset!   Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! EmptyLa Marras 05, 2011 8:06 pm

Sama koskee yksilötason vaatimattomuutta. Vaatimattomuus kaunistaa, mutta monet lahjakkaatkin suomalaiset liikkuvat maailmalla ja muiden suomalaisten joukossa vähättelevällä minä vaan-asenteella. Ei itseään tarvitse vähätellä, vaikkei mikään erityslahjakkuus olisikaan. Kaikissa ihmisissä on jotakin hyvää, jollei suorastaan erinomaista ja jokainen osaa hyvin jotakin. Parhaita puoliaan kannattaisi kehittää itsensä vähättelyn sijaan.

Itsensä yliarvostaminen ja korottaminen muiden yläpuolelle on kyllä vielä paljon pahempaa kuin tuo minä vaan-asenne. Kultainen keskitie lienee tässäkin asiassa paras tapa suhtautua itseensä.

Suomessa on sitten näitä ääri-ihmisiä, jotka pitävät suomalaisia muita kansoja parempana, potevat sairasta muukalaisvihaa ja ihailevat natseja. Onneksi heitä ei ole kovinkaan paljon, vaikka yksikin on jo liikaa. Ikävä kyllä muukalaisviha ja suomalaisten muita kansoja parempana pitäminen on jonkin verran yleistymässä, mutta luulen kuitenkin, että nuo imbesillit jäävät marginaaliseksi ryhmäksi.
Takaisin alkuun Siirry alas
Sadeca

Sadeca


Viestien lukumäärä : 2488
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Ruotsi

Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! Empty
ViestiAihe: Vs: Nostetaan itsetuntomme suomalaiset!   Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! EmptySu Marras 06, 2011 1:39 am

[quote="Urpo"
Suomessa on sitten näitä ääri-ihmisiä, jotka pitävät suomalaisia muita kansoja parempana, potevat sairasta muukalaisvihaa ja ihailevat natseja. Onneksi heitä ei ole kovinkaan paljon, vaikka yksikin on jo liikaa. Ikävä kyllä muukalaisviha ja suomalaisten muita kansoja parempana pitäminen on jonkin verran yleistymässä, mutta luulen kuitenkin, että nuo imbesillit jäävät marginaaliseksi ryhmäksi.[/quote]
Juuri näillä ehdottomilla mielipiteilläsi joissa keskustelun sijaakaan ei Urpo jää, katson että suomalaisuutemme myydään. Suomalaisella omassa maassaan ei pidä oleman muita mielipiteitä kuin hesalaisilllla kehäkolmosen sisäpuolella suuressa viisaudessaan elävillä jotka haluavat ehdottomasti rankaista kaikkia toisin ajattelevia. Amen.
Takaisin alkuun Siirry alas
Urpo

Urpo


Viestien lukumäärä : 3709
Join date : 29.05.2009

Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! Empty
ViestiAihe: Vs: Nostetaan itsetuntomme suomalaiset!   Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! EmptySu Marras 06, 2011 9:16 am


Asuinpaikkakunnalla ei ole mielipiteitteni kanssa mitään tekemistä, enkä usko muidenkaan kehä kolmosen sisäpuolella asuvien ajattelevan, että heidän mielipiteensä ovat ainoita oikeita. Näin en usko minäkään, mutta natsismia ja muukalaisvihaa pidän ilmiöinä, joiden en missään nimessä soisi yleistyvän Suomessa. Ihmisten luokitteleminen rotujen tai kansalaisuuden perusteella on minusta ehdottomasti väärin.

Eri mieltä oleminen on ihan hyvä asia, sillä se herättää keskustelua. Tässäkin asiassa, kunhan muukalaisviha ei johda tekoihin, syrjintään tai näy käytöksessä. Minä nyt en kuitenkaan suostu tai pikemminkin tiedän, ettet sinä mikään rasisti ole.
Takaisin alkuun Siirry alas
Tauno Taunola

Tauno Taunola


Viestien lukumäärä : 1044
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Norrköping Rootsi

Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! Empty
ViestiAihe: Vs: Nostetaan itsetuntomme suomalaiset!   Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! EmptySu Marras 06, 2011 4:21 pm

Olen Urpon kanssa täysin samaa mieltä vaikka en koskaan ole asunut kehäkolmosen sisäpuolella.
Takaisin alkuun Siirry alas
Alma

Alma


Viestien lukumäärä : 3272
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Suomi

Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! Empty
ViestiAihe: Vs: Nostetaan itsetuntomme suomalaiset!   Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! EmptySu Marras 06, 2011 11:22 pm

Urpo kirjoitti:

Suomessa on sitten näitä ääri-ihmisiä, jotka pitävät suomalaisia muita kansoja parempana, potevat sairasta muukalaisvihaa( ja ihailevat natseja ). Onneksi heitä ei ole kovinkaan paljon, vaikka yksikin on jo liikaa. Ikävä kyllä muukalaisviha ja suomalaisten muita kansoja parempana pitäminen on jonkin verran yleistymässä, mutta luulen kuitenkin, että nuo imbesillit jäävät marginaaliseksi ryhmäksi.

Olenpa mielestäni niin fiksu ja tiedostava ihminen, että uskallan esittää ylläolevan kuvauksen kaltaista ihmisainesta olevan kaikissa maailman kansoissa. Ei siinä ole mitään pahaa, että tuntee paremmuutta jossakin. Kansallistunteeseen paremmuudentunne sopii hyvin.
Takaisin alkuun Siirry alas
Urpo

Urpo


Viestien lukumäärä : 3709
Join date : 29.05.2009

Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! Empty
ViestiAihe: Vs: Nostetaan itsetuntomme suomalaiset!   Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! EmptySu Marras 06, 2011 11:31 pm

Totta. Monissa kansoissa noita äärikansallismielisiä suhteessa väkilukuun on paljon enemmän kuin Suomessa. Jopa siinä määrin, että nuo ainekset saattavat uhata maailmanrauhaa tai ainakin järkyttää sitä.

Suomalaisten kuten muidenkaan kansojen terveessä kansallistunnossa ei ole mitään väärää ja kyllä minäkin ulkomailla ollessani olen jollakin tavalla otettu siitä, ettei tarvitse hävetä kertoa olevansa suomalainen. Meitä tunnutaan arvostettavan yleisesti useimmissa maissa, joissa olen käynyt. Ei meissä kansana mitään vikaa ole.
Takaisin alkuun Siirry alas
Alma

Alma


Viestien lukumäärä : 3272
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Suomi

Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! Empty
ViestiAihe: Vs: Nostetaan itsetuntomme suomalaiset!   Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! EmptySu Marras 06, 2011 11:39 pm

Tämä on mielestäni merkillepantava ero: suomalainen äärikansallismielinen aines ei lähde levittämään omaa aatemaailmaansa ympäri maailmaa, mutta tokihan tiedämme tuollaisia kansallismielisiä olevan joissakin muissa kansoissa, jotka ovatkin sitten levittäytyneet ympäri maailmaa paikoin jopa äärimmäisen tuhoisin seurauksin. Sellaisen kansan jäsenenä minä häpeäisin syvästi, mutta suomalaisena en häpeä yhtään mitään. Enkä usko, että joudunkaan häpeämään.
Takaisin alkuun Siirry alas
surramurra

surramurra


Viestien lukumäärä : 13
Join date : 30.05.2009
Ikä : 47
Paikkakunta : Vantaa

Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! Empty
ViestiAihe: Vs: Nostetaan itsetuntomme suomalaiset!   Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! EmptyTi Marras 08, 2011 5:48 pm

Urpo kirjoitti:


Suomessa on sitten näitä ääri-ihmisiä, jotka pitävät suomalaisia muita kansoja parempana, potevat sairasta muukalaisvihaa ja ihailevat natseja. Onneksi heitä ei ole kovinkaan paljon, vaikka yksikin on jo liikaa. Ikävä kyllä muukalaisviha ja suomalaisten muita kansoja parempana pitäminen on jonkin verran yleistymässä, mutta luulen kuitenkin, että nuo imbesillit jäävät marginaaliseksi ryhmäksi.


Hei taas kaikkille, olen ollut pitkään poissa ja häpeäksi mulle, olin unohdanut jo sen paikkan kokonaan. Embarassed

Mä olen asunut nyt Suomessa 3, 5 vuotta ja kun vielä 1,5 vuotta sitten sanoin, et suomalaiset ovat ystävälliset, siis nyt olen vähän eri mieltä. Niitä on tosi paljon, kuka ei hyväksy maahanmuutaijoita. Pari kerta on kadulla sanottu, "Hei virolainen huora....", kun he ovat huomanut, että puhun viroa. Vaikea on lödä töitä, kun olet ulkomaalainen. Onneksi niitä tilanneita ei tapahtu kovin paljon ja on myös hyviä kokemuksia. Silti mä vielä tykkän Suomesta ja suomalaisista. Smile

Sorry, jos tekstissani on paljon virheita Wink
Takaisin alkuun Siirry alas
Sadeca

Sadeca


Viestien lukumäärä : 2488
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Ruotsi

Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! Empty
ViestiAihe: Vs: Nostetaan itsetuntomme suomalaiset!   Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! EmptyTi Marras 08, 2011 7:05 pm

Hei taas surramurra. Me ei olla kyllä sinua unohdettu ollenkaan, odoteltu takaisin vain! flower
Takaisin alkuun Siirry alas
Alma

Alma


Viestien lukumäärä : 3272
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Suomi

Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! Empty
ViestiAihe: Vs: Nostetaan itsetuntomme suomalaiset!   Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! EmptyTi Marras 08, 2011 7:39 pm

Tere jälle, surramurra! Oled olnud minul meeles, mõtlesin kuhu sa kadunud oled.. aga tore, et oled tulnud tagasi Very Happy

Sul on olnud väga ebameeldivaid kogemusi, ega ma ei leia süüd miks keegi halvustab teist inimest niimoodi nagu kirjutasid. Selline solvamine pole küll tavaliste soomlaste käitumismoodi.. Ei tea kas oleks parem jääda vaikseks või mitagi õelda vastu.
See aeg on raske ka soomlastele, tööd on raske leida igal poolel, igal alal.
Takaisin alkuun Siirry alas
Urpo

Urpo


Viestien lukumäärä : 3709
Join date : 29.05.2009

Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! Empty
ViestiAihe: Vs: Nostetaan itsetuntomme suomalaiset!   Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! EmptyTi Marras 08, 2011 9:48 pm

surramurra kirjoitti:
Urpo kirjoitti:


Suomessa on sitten näitä ääri-ihmisiä, jotka pitävät suomalaisia muita kansoja parempana, potevat sairasta muukalaisvihaa ja ihailevat natseja. Onneksi heitä ei ole kovinkaan paljon, vaikka yksikin on jo liikaa. Ikävä kyllä muukalaisviha ja suomalaisten muita kansoja parempana pitäminen on jonkin verran yleistymässä, mutta luulen kuitenkin, että nuo imbesillit jäävät marginaaliseksi ryhmäksi.


Hei taas kaikkille, olen ollut pitkään poissa ja häpeäksi mulle, olin unohdanut jo sen paikkan kokonaan. Embarassed

Mä olen asunut nyt Suomessa 3, 5 vuotta ja kun vielä 1,5 vuotta sitten sanoin, et suomalaiset ovat ystävälliset, siis nyt olen vähän eri mieltä. Niitä on tosi paljon, kuka ei hyväksy maahanmuutaijoita. Pari kerta on kadulla sanottu, "Hei virolainen huora....", kun he ovat huomanut, että puhun viroa. Vaikea on lödä töitä, kun olet ulkomaalainen. Onneksi niitä tilanneita ei tapahtu kovin paljon ja on myös hyviä kokemuksia. Silti mä vielä tykkän Suomesta ja suomalaisista. Smile

Sorry, jos tekstissani on paljon virheita Wink

Tosi mukavaa kuulla sinusta jälleen, surramurra! Ikävää, että olet joutunut kokemaan tuollaista. Sinun suomenkielentaitosi on erinomaista siihen nähden, että olet asunut niin vähän aikaa Suomessa. Kirjoittaminen on paljon vaikeampaa kuin puhuminen, etenkin jos on oppinut kielen käytännössä keskustelemalla. Tiedän sen itse omasta kokemuksestani viron kielen suhteen. Olisi mukavaa, jos kirjoittaisit joskus viroksikin.
Takaisin alkuun Siirry alas
surramurra

surramurra


Viestien lukumäärä : 13
Join date : 30.05.2009
Ikä : 47
Paikkakunta : Vantaa

Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! Empty
ViestiAihe: Vs: Nostetaan itsetuntomme suomalaiset!   Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! EmptyTi Marras 08, 2011 10:12 pm

Kiitos kaikille.
Ehkä mä sitten asun väärällä alueella Very Happy Täällä Hakunilassa on kaikken suurin työttömyys %, kapakoissa tapellaan joka viikonloppu ja nyt vielä ampuminenkin lisäksi...

Aga nagu ma ytlesin, on meeldivaid kogemusi siiski rohkem ja mulle ikka veel meeldib elada teie kodumaal. Smile

Tiedän, että työtä on vaikea löydä nyt, sen takia olen päättänut ryhtyä yrittäjäksi.
Takaisin alkuun Siirry alas
Urpo

Urpo


Viestien lukumäärä : 3709
Join date : 29.05.2009

Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! Empty
ViestiAihe: Vs: Nostetaan itsetuntomme suomalaiset!   Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! EmptyKe Marras 09, 2011 3:33 pm

Ära pane kogu lootust töö leidmisest maha. Soomes on isegi 50 000 eestlast tööl. Tegelikult enamus nendest teeb tööt vuokratyönantajan ( ma ei tea eestikeelset sõna) kaudu. Aga palju on neid ka, kellel on kindel tööleping olemas. Ideaal oleks loomulikult see, et sul oma äri oleks. Kas sa tead, et Soomes on võimalik saada nõ stardiraha http://www.mol.fi/mol/fi/04_yrittaminen/05_starttiraha/index.jsp.

Igas rahvuses on häid ja halbu inimesi. Ning Soome rahvuses ka. Täitsä ebanormaalne on eestikeelse kõnelemise tõttu solvata naist litsiks. Mul on häbi selle eest, aga vist sellistel inimestel ei kõik seal ülemisel kõrrusel ole korras. Rootsis solvati 1960- ja 1970-aastadel Soomest pärit sisserändajaid sõnal finnjävel. Praegu soomlastest töölised on seal lugupidamised proffid. Enamus soomlastest austab eestlasi ja tulevikus mitte keegi ei enam hüüdle nii nagu sulle tehti. Aga see vist on hetkel sulle nõrk lohutus. Ma arvan igatahes, et eestlastel on keskmiselt tugev rahvuslik eneseväärikustunne ja nii peabgi olema. Meie rahvused (Eesti ja Soome) on väiksed, aga ikkagi meie saame hakkama ja meil on alati oma keel ja oma meel.

Hoidgeme lipp kõrgel!

Takaisin alkuun Siirry alas
aliel

aliel


Viestien lukumäärä : 1247
Join date : 18.08.2010

Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! Empty
ViestiAihe: Vs: Nostetaan itsetuntomme suomalaiset!   Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! EmptyTo Marras 17, 2011 8:55 pm

Olen niin pahoillani puolestasi Surramurra. Suomessakin on eri tasoilla liikkuvia ihmisiä, vaikka miten tasa-arvon ja demokratian maassa olemmekin. Häpeän syvästi kanssaeläjiäni.
Mutta pitäisi kuitenkin nähdä, että tämä on aika globaali ilmiö.Vähän koulutusta saaneet, vähän tyhmät ja muut idiootit
toimivat noin joka puolella maailmaa.
Mutta tyhmintä suomalaisissa tyhmissä on se, että fiksut ja samanlaiset virolaiset läntätään siihen joukkoon,
jota ehkä voisikin vähän arvostella.
Jotta minusta ei nyt tulisi rasistia, niin haluan tähdentää, että tarkoitan ihmisiä, jotka tulevat tänne lähinnä varastamaan ja muuta luihutyötä tekemään.
Takaisin alkuun Siirry alas
surramurra

surramurra


Viestien lukumäärä : 13
Join date : 30.05.2009
Ikä : 47
Paikkakunta : Vantaa

Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! Empty
ViestiAihe: Vs: Nostetaan itsetuntomme suomalaiset!   Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! EmptyPe Marras 18, 2011 5:18 pm

Kyllä se valitettavasti on niin, että nähdään vain sitä huonompa puolta. Meillä oli koulussa tunti siitä, miksi ulkomaalaiset eivät halua tulla Suomeen.Toisissa pohjoismaissa on ulkomaalaisten prosentti kovasti isompi, kun täällä. Ruotsissa jo 50% koko kansasta. Suomessa se on vain noin 15. Opettajan mielestä se on niin, koska Suomi on rasistinen ja ei hyväksy "muukalaisia" helposti.

Kiitos Urpo siitä tiedosta, mutta mä olen jo selvittänyt kaikki mahdollisuudet ja velvollisuudet, mikä koskevat yrittäjyyttä. Lopetin juuri yrittäjä kurssin.
Takaisin alkuun Siirry alas
Sadeca

Sadeca


Viestien lukumäärä : 2488
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Ruotsi

Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! Empty
ViestiAihe: Vs: Nostetaan itsetuntomme suomalaiset!   Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! EmptyPe Marras 18, 2011 6:21 pm

Surramurra. Ei sentään 50% ole ulkomaalaisia Ruotsissa. Vuonna 2010 oli 19,1% joko ulkomailla syntynyt tai vähintään toinen vanhemmista ulkomailla syntynyt. Noin 1,4 miljoonaa ihmistä kaikenkaikkiaan. Very Happy

Kyllä se Ruotsissakin on aikanaan ollut kova vastustus ulkomaalaisia kohtaan. Kun maahan on nyt yli 50 vuoden aikana valtavasti tullut muualta väkeä, niin ovat tottuneet koska ei täältä montaakaan ihmistä löydy joka ei henkilökohtaisesti tunne yhtään ulkomaalaista.

Aivan varmasti olisi ulkomaalaisia tulossa Suomeen vaikka kuinka paljon, mutta luultavasti tarkoitatkin sitä että jos valita saisivat, niin mieluummin muuttavat johonkin toiseen maahan. Niin minäkin uskon että tekisivät.
Onhan toki niitä rasisteja ja kovaäänisiä ovatkin, että näkyvät ja kuuluvat. Kuitenkaan suurella valtaosalla kansaa ei ole mitään maassa eläviä ulkomaalaisia vastaan. Monet haluavat pienentää vuosittain maahan muuttavaa ulkomaalaisten määrää mutta se mielipide ei sellaisenaan ole kyllä mielestäni rasismia.

Takaisin alkuun Siirry alas
Alma

Alma


Viestien lukumäärä : 3272
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Suomi

Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! Empty
ViestiAihe: Vs: Nostetaan itsetuntomme suomalaiset!   Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! EmptyPe Marras 18, 2011 11:12 pm

Erikoisia asioita on opettajasi opettanut, surramurra. Kaikkea ei kannata niellä totena. Opettajasi mahdollisesti sulkee silmänsä siltä asialta, että maahanmuuttokriittisyyteen on aika pitkälti syynä kylmät faktat: ulkomaalaisten varsin korkea rikollisuusaste Suomessa. Myös virolaisten, vaikka itse en tuttavissani ainakaan huomaa varsinaista virolaisvastaisuutta edes siihen tosiasiaan nojaten. Ehkä opettajasi on rasisti ulkomaalainen, tai suomalainen, joka pelkää vaikuttavansa rasistilta?

Viime vuosilta oikeastaan ainoa kohtaamani virolaisuuteen kohdistunut typeryys, joka oli peräisin ennakkoluulosta ja ihmisen suoranaisesta umpimielisyydestä oli menneenä kesänä. Tulimme lomareissulta, ja pikkumies kopsautti isänsä Viron rekisterissä olevan auton oven naapureideni vieraan auton kylkeen. Asiaa nuo osapuolet selvittelivät pitkään, kun vahinkoa kärsinyt ei millään suostunut uskomaan saavansa korvauksen toisen liikennevakuutusyhtiön kautta. Ei meinannut homma selvitä, vaikka tuolle yksinkertaiselle naiselle näytettiin auton haltijan passi ja annettiin kopio liikennevakuutuksesta, ja soitettiin poliisille. Poliisi vakuutti kaiken olevan kunnossa, eikä moisen pikkujutun (maalipintaan tuli väriä) vuoksi viitsinyt paikalle tulla. Nainen vain intti, että "Kun ei teillä siellä Virossa ole edes vakuutuksia..".

Jos Suomeen ei kukaan ulkomaalainen haluaisi muuttaa, niin mielestäni maamme olisi tuhansia hienoja ihmisiä vajaa.. mutta myöskin vailla niitä tuhansia ulkomaalaisia rikollisia. Tuolle jälkimmäiselle ryhmälle tulisi järjestää pääsy vaikeammaksi, mutta ihmisten vapaa liikkuvuus on nykyisin mahdollistettu ihan laeilla, eikä henkilön taustoista tiedä. Siinä vaiheessa kun rikollisuus tulee ilmi ja rikollinen jää kiinni, tulisi saada mahdollisuus nopeaan maastapoistoon ja maahantulokieltoon, mutta niin sivistynyt yhteiskuntamme kuitenkin on, että myös rikollisilla on uskomattoman hyvä oikeusturva. Valitettavasti joskus jopa parempi kuin vahinkoa kärsineillä Rolling Eyes
Takaisin alkuun Siirry alas
Alma

Alma


Viestien lukumäärä : 3272
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Suomi

Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! Empty
ViestiAihe: Vs: Nostetaan itsetuntomme suomalaiset!   Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! EmptyPe Marras 18, 2011 11:27 pm

Suomen vankiloissa istuu koko ajan enemmän ulkomaalaisia vankeja. Tässä otteita artikkelista menneeltä kesältä.

Lainaus :
Samaan aikaan kun ulkomaalaisten vankien osuus vankimäärästä on noussut, on vankien kokonaismäärä laskenut jyrkästi vuoden 2005 jälkeen. Vuonna 2010 vankien päivittäinen keskimäärä oli 3 291 vankia, mikä oli 15 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2005.

Siis suomalaisia istuu vankiloissa yhä vähemmän.

Lainaus :
Ulkomaalaisten vankien määrä on yli kaksinkertaistunut 2000-luvun aikana. Ulkomaalaisten osuus kaikista vangeista on noussut vuonna 2010 12 prosenttiin. Tiedot ilmenevät tuoreesta Rikosseuraamuslaitoksen tilastollisesta vuosikirjasta.

Ulkomaalaisista vangeista yli 40 prosenttia on virolaisia tai venäläisiä. Pohjoismaalaisia on vain 6 prosenttia.

Eli kymmenessä vuodessa ulkomaalaisten vankien määrä on meillä kaksinkertaistunut. Ei se mitään rasismia ole, jos tosiseikkoihin nojaten suhtautuu ulkomaalaisten maahantuloon varauksella.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/113346-uusi-tilasto-ulkomaalaisten-vankien-maara-kaksinkertaistunut
Takaisin alkuun Siirry alas
Urpo

Urpo


Viestien lukumäärä : 3709
Join date : 29.05.2009

Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! Empty
ViestiAihe: Vs: Nostetaan itsetuntomme suomalaiset!   Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! EmptyLa Marras 19, 2011 8:43 am

Nyt täytyy muistaa se, että Venäjä ja Viro ovat Suomen rajanaapureita ja heidän on nykyisin paljon helpompi tulla Suomeen kuin muutama vuosikymmen sitten ja heitä käy myös Suomessa paljon enemmän kuin aikaisemmin. Suomessa käydään noista maista myös "keikoilla" ja kun rikos on tehty Suomessa, miltei poikkeuksetta myös rangaistus kärsitään Suomessa.

Onhan tuo ulkomaalaisten vankien osuus suhteettoman suuri verrattuna ulkomaalaistaustaisten määrään ( 3 % ), mutta Suomi lienee Baltian ja Venäjän rikollisille houkuttelevampi vaihtoehto kuin kotimaa.
Takaisin alkuun Siirry alas
surramurra

surramurra


Viestien lukumäärä : 13
Join date : 30.05.2009
Ikä : 47
Paikkakunta : Vantaa

Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! Empty
ViestiAihe: Vs: Nostetaan itsetuntomme suomalaiset!   Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! EmptyLa Marras 19, 2011 1:35 pm

Yleensä ne "virolaiset" rikolliset on nimeltä Sergei, Nikolai jne. Ehkä heillä on Viron passi, mutta silti he ovat veneläisiä. Aina kun uutisistä lukee, että Suomessa taas pidätettiin virolaiset rikolliset, selviä myöhemmiin, että oikeasti heillä on venäjän nimi. Toki on niitä virolaisiakin täällä varastamassa, mutta aika vähän verratuna venäläisiin.

Opettajani oli suomalainen nainen ja mä en tiedä, miksi hän semmoista sitten puhui, kun se ei ole totta. Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
Alma

Alma


Viestien lukumäärä : 3272
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Suomi

Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! Empty
ViestiAihe: Vs: Nostetaan itsetuntomme suomalaiset!   Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! EmptyLa Marras 19, 2011 3:04 pm

Varmasti pitää paikkansa niin Urpon kuin surramurrankin kannanotto.

Tuo ulkomaalaisten rikollisten määrän kasvu on sikäli huolestuttava, että kaikki Suomessa rikoksista tuomion saaneet ulkomaalaiset eivät edes istu suomalaisissa vankiloissa. Eikä kaikkia saada tuomiollekaan.

Kuitenkaan ketään ei tulisi leimata pelkän kansallisuuden perusteella rikollisiksi, vaikka suomalaisista iso osa toivoo maahanmuuttoon erilaisia kriteereitä, ja lisää resursseja valvontaan.
Takaisin alkuun Siirry alas
Sadeca

Sadeca


Viestien lukumäärä : 2488
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Ruotsi

Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! Empty
ViestiAihe: Vs: Nostetaan itsetuntomme suomalaiset!   Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! EmptyLa Marras 19, 2011 3:08 pm

Ulkomaalainen voi aina joutua kuulemaan jotain rasistista joka on siihen omaan kansaan suunnattua kuten surramurrakin, ja se se ikävä puoli onkin että yleistetään. Sitä ei yksilönä ihan helpolla unohda vaikka se olisi itsensä takia viisainta. Kenenkään ei tarvitse hävetä omanmaalaisiaan mutta niin se vain on että joskus hävettääkin. (Juuri äsken oululainen sanoi että taas on suomessa joku hiihtäjä narahtanut dopingista! Minua hävettää nyt sitten taas olla suomalainen, tuollaiseen fuskarikansaan kuuluva!)

Tuo opettajakin on mielestäni ihan väärällä tiellä ja täysin väärässä paikassa koskapa kylvää ennakkoluuloja ulkomaalaisiin, sen sijaan että kannustaisi kotoutumaan mahdollisimman nopeasti ja pyrkimään yhteyksiin kantaväestön kanssa. Jos ulkomaalainen näkee opettajan kuvan mukaan jokaisessa vastaantulijassa potentiaalisen rasistin, niin eihän sitä tohdi suutaan avata,,,, Evil or Very Mad
Takaisin alkuun Siirry alas
Alma

Alma


Viestien lukumäärä : 3272
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Suomi

Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! Empty
ViestiAihe: 30 vuotta Suomessa   Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! EmptyTi Marras 22, 2011 6:37 pm

Tämä haastattelu kyllä nostaa suomalaista itsetuntoa lisää, onhan haastateltu Suomessa 30 vuotta elänyttä virotarta, Malle Saarilehtoa:

Lainaus :


„Keskkooli ajal olin ma täiesti kindel, et mina siit Eestist kuskile ei lähe! Aga kui Hannu tuli mu koduuksest sisse, siis ma oleks kas või Hiinasse läinud,“ kirjeldab Kagu-Soome rannikulinnas Kotkas elav eestlasest õpetaja Malle Saarilehto 30 aastat tagasi alguse saanud tutvust oma mehe Hannuga.


1982. aastal sai 26-aastane värske abikaasa nõukogude võimult loa seoses abiellumisega emigreeruda. Eestiski õpetajana töötanud Saarilehto jättis toonase kodumaa suvevaheajal, viivitades lahkumisega peaaegu loa kehtivuse viimaste päevadeni. Uus kodu ootas Kotkas, mis isegi tollastes oludes käis Tallinnaga läbi palju aktiivsemalt kui ükski teine Soome piirkond — oli ju tegemist Eesti pealinna sõpruslinnaga. Sellisena see ka püsis, mis siis, et okupatsioonivõimu kulm tõmbus Kotka merepäevadelt 1984. aastal Rootsi põgenenud Leila Milleri ja Valdo Randpere juhtumi peale vägagi kipra.

„Mina olen kõik kolmkümmend aastat elanud siin Kotkas ja siin on eestlastesse alati väga hästi suhtutud. Siin on omad ajaloolised traditsioonid — seprakauppa [sõbrakaubandus], mida peeti saarte rahva ja Eestimaa põhjaranniku inimeste vahel. Siinsetel inimestel on mingid suhted Eestiga olnud juba ammu-ammu,“ meenutab Saarilehto.

„Mind võeti väga hästi vastu, ma ei mäleta mitte midagi negatiivset. Oli muidugi Raivo Roosna juhtum [Raivo Roosna ja Aleks Lepajõe olid eesti pagulased, kes Soomes 1985. aastal juveeliäri ja panka röövisid] ja hoopis mul oli endal selline tunne, et nagu oleks ise midagi valesti teinud (kusjuures sama ütlevad tänapäeva eestlased, kui kaasmaalased midagi halba teevad).“

„Laske soomlastel ja venelastel eesti keelt rääkida!“

1990. aastate algus ei muutnud vähemalt Kotkas suhtumist eestlastesse, kuigi Eesti ja selle elanikud näitasid end Soomes ka kuritegelikust küljest.

„Soomlased olid siis hirmsasti õnnelikud eestlaste pärast ja kui ma nüüd mõtlen, et mida kõike ära tehti, just väikseid asju… Mida koguti, korjati ja viidi! Ja millesse eestlased pärast isegi kriitiliselt suhtusid.“

„Kui Estonia õnnetuski oli, siis oli konkreetseid inimesi, kes võtsid konkreetse pere ja aitasid neid. Nii et ma ei usu, et 1990. aastad eestlaste kuvandis kuidagi negatiivsed olid. Vastupidi, taheti hirmsasti aidata. Ma ei tea, kas eestlased saavad sellest aru, kui palju soomlased nende heaks ära tegid. Osa saavad aru küll, aga kas nad tahavad seda tunnistada või ei…“

Saarilehto õpetab eesti ja inglise keelt Kotka ja selle naaberlinna Hamina rahvaülikoolides, nagu on teinud alates 1986. aastast. Lisaks on ta ka Lõuna-Kymenlaakso [Kymenlaakso on maakond, kuhu Kotka kuulub] Tuglase seltsi juht. Tuglase selts on järgmisel aastal 30-aastaseks saav ühing, mis tegeleb eesti keele, kultuuri ja ühiskonna tutvustamisega Soomes.

Kas huvi eesti keele vastu on Soomes jätkuvalt kõrge, kuigi kõige suurem Eesti teemaline vaimustus on asendunud rahuliku argise eksisteerimisega?


„On küll,“ kinnitab Saarilehto, kelle juhtimisel omandab ainuüksi praegu eesti keelt sadakond inimest.

„Ainult üks kurb asi on. Kui mu eesti keele õppurid lähevad Eestisse ja püüavad keelt rääkida, siis /-/ kui nad seda veel väga hästi ei oska, hakkab eestlane nendega siiski ruttu ruttu soome või inglise keeles rääkima. Selsamal põhjusel olen ma mõnele eestlasele Eestis öelnud, et kui te kurdate, et venelased ei räägi eesti keelt — te ei anna neile võimalust rääkida eesti keelt! Ma käisin Narvas ja sain seal hakkama ilma sõnagi vene keelt rääkimata.“

Kui Soome tuled, jäta eelarvamused maha

Soomlane on harjunud pidama ennast virgaks, tragiks ja kohusetundlikuks. Ja samas on pidanud end sellisteks ka eestlased. Kas meil tõesti ei ole mingeid erinevusi?


„Mina olen soomlaste juurest õppinud ausust. Eestlaste juures on aga veel natuke praegugi tunda see nõukogude aegne nihverdamine — kõik, mis ei ole keelatud, on lubatud. Selline…“

Rehepaplus?

„Jah, Kivirähk tuleb kohe meelde!“

Omamoodi töökad on Malle Saarilehto hinnangul mõlemad rahvad, aga soomlane on täpsem.

„Kui soomlane midagi lubab, siis ta ka seda teeb. Eestlastel on kombeks, et (ma ei tea, võib-olla on see muutunud) alati ei helistata, kui hiljaks jäädakse või asi ära jääb. Ma olin ise vanasti ka kange hilineja, aga kui ma isegi natuke hilinen, siis ma juba helistan, et ma jään hiljaks.“

Milliseid soovitusi annab 30-aastase Soomes elamise staašiga eestlanna aga oma kaasmaalastele, kes tahavad Soomes edukalt kanda kinnitada?

„See oleneb väga palju sellest inimesest, kes siia tuleb — millised eelarvamused tal on ja kuidas ta soomlastesse suhtub. Laeva peal kahjuks kuuleb ehitajate suust, mida nad soomlastest räägivad…“

„Kui tuled ausalt ja tuled tööd tegema ja suhtud soomlastesse samamoodi, siis pole mingit problemi. Keelt peab muidugi oskama. Lisaks peab teadma, millisesse riiki ja millise rahva hulka sa tuled. Mina ka ei teadnud, kui ma siia tulin. Aga nüüd saan hakkama,“ lisab Malle Saarilehto naeratades.

http://www.delfi.ee/news/paevauudised/eestlasedsoomes/delfi-soomes-video-soomlased-on-ausad-ja-tapsed-eestlased-on-tookad-aga-rehepaplusele-kalduvad.d?id=62036228&l=fplead
Takaisin alkuun Siirry alas
aliel

aliel


Viestien lukumäärä : 1247
Join date : 18.08.2010

Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! Empty
ViestiAihe: Vs: Nostetaan itsetuntomme suomalaiset!   Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! EmptyPe Joulu 02, 2011 1:26 pm

Surramurra, elätkö Suomessa vai Virossa?
Mikä kaikessa oikeasti harmittaa. Olemmeko me suomalaiset niin hirveitä vai mitä? En oikein ymmärrä.
Olen elänyt siellä teidän Virossa jo useamman vuoden. Minun rahani menevät sinne. Suomi ei saa mitään.
Ostan vaatteet ja elintarvikkeet ynnä kaikki palvelut sieltä Virosta.
Tuen siis Viron taloutta parhaalla mahdollisella tavalla. Muuhun en enää pysty.
Mikä oikein harmittaa???
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! Empty
ViestiAihe: Vs: Nostetaan itsetuntomme suomalaiset!   Nostetaan itsetuntomme suomalaiset! Empty

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Nostetaan itsetuntomme suomalaiset!
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 2Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava
 Similar topics
-
» Poliittiset puolueet ja politiikka
» Uudet suomalaiset ja uudet ruotsalaiset

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Periferia :: Asialinja/Asjalik vestlus/Saklig konversation :: Suomi/Soome/Finland-
Siirry: