Periferia
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Periferia

Kansainvälinen foorumi/ Rahvusvaheline foorum/ Internationellt forum
 
PääsivuPääsivu  GalleriaGalleria  Latest imagesLatest images  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

 

 Joulukuusi

Siirry alas 
3 posters
KirjoittajaViesti
Urpo

Urpo


Viestien lukumäärä : 3709
Join date : 29.05.2009

Joulukuusi Empty
ViestiAihe: Joulukuusi   Joulukuusi EmptyMa Joulu 20, 2010 12:07 pm

Joulukuusi kuuluu olennaisena osana suomalaiseen, virolaiseen ja ruotsalaiseen kotiin. Kuusia on joka lähtöön: tekokuusia, viljeltyjä erilaisia kuusia ja luonnonkuusia. Virossa on mahdollista hakea valtion metsästä itse joulukuusi maksua vastaan. RMK:sta saa tietoa, mistä joulukuusia voi hakea. Joulukuusi metsästä itse haettuna maksaa 100 kruunua metri ja lisäksi tulee käibemaks (arvonlisävero), joka on Virossa 20 %. Kaksimetrisen joulukuusen hinnaksi tulee näin ollen noin 15 euroa. Kätevä tapa hoitaa valtionmetsiä ja tuottaa ihmisille liikunnallista ja perinteellistä iloa.

Minä olen viime vuosina ostanut viljellyn tanskalaisen joulukuusen, jossa on hieman tavallista kuusta pidemmät neulaset, jotka pysyvät kuusessa varsin hyvin. Kuinkas muiden periferialaisten joulukuusten laita on?
Joulukuusi 201b6dbf0c88806c6eced5cceb73a5f8_view
Takaisin alkuun Siirry alas
Sadeca

Sadeca


Viestien lukumäärä : 2488
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Ruotsi

Joulukuusi Empty
ViestiAihe: Vs: Joulukuusi   Joulukuusi EmptyMa Joulu 20, 2010 12:17 pm

Meille ei mahdu joulukuusta kuin yläkertaan ja koska emme siellä oleskele, niin vain yhtenä vuonna on ollut joulukuusi. Kun siihen kuusettomaan jouluun tottuu niin ei sitä osaa kaivatakaan.
Tosin silti mielestäni se joulukuusi on se aito joulun tuoja kun saa sen kuusen tuoksunkin sisälle ja lapsille ainakin tuo muiston vielä aikuisenakin "oikeasta" joulusta.
Takaisin alkuun Siirry alas
Alma

Alma


Viestien lukumäärä : 3272
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Suomi

Joulukuusi Empty
ViestiAihe: Vs: Joulukuusi   Joulukuusi EmptyMa Joulu 20, 2010 1:01 pm

suomessakin saa hakea kuusen valtion talousmetsistä, kun hankkii kuusenkaatoluvan. Hintaa en tiedä. Joissakin maakunnissa sellaisen voi maksaa jopa kännykällä. Paikallista väylää täällä en tunne, joten kuusi on aina ostettu valmiiksi kaadettuna. Tai sitten sen on käynyt tuomassa pukki hieman Joulun alla.
Tänä vuonna kuusta ei todennäköisesti tule, mutta jos tulee, se laitetaan parvekkeelle. Minä kaipaan kuusen tuoksua ja isommat lapsen sen koristelua yhdessä, mutta nappulan vuoksi sitä ei nyt ilmeisesti hankita.. kuusi olisi hetkessä nurin Laughing
Takaisin alkuun Siirry alas
Alma

Alma


Viestien lukumäärä : 3272
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Suomi

Joulukuusi Empty
ViestiAihe: Vs: Joulukuusi   Joulukuusi EmptyKe Joulu 22, 2010 5:27 pm

Sitä joutuu näköjään tinkimään toiveistansa taikka periaatteistansa joskus.. meille tuli tänään muovinen kuusi. Ratkaisu tuntui hyvältä siksi, että se ei vaadi vesiastiaa eli sähkökynttilät voi nappulasta riippumatta laittaa huoletta. Haisee muoville tai jollekin käsittelyaineelle, mutta hyvin vienosti. Oksia kuusessa on runsaasti ja ne ovat helposti muotoiltavissa, se on reilu parimetrinen ja näyttää minusta kauniilta. Pikkumies on jo käynyt tutustumassa kuuseen, mutta koristelu jää huomisiltaan. Saattavat ne koristeet sitten houkuttaa pientä uteliasta ihmistä kaikenlaiseen kyseenalaiseenkin toimintaan..
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Joulukuusi Empty
ViestiAihe: Vs: Joulukuusi   Joulukuusi Empty

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Joulukuusi
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Periferia :: Vapaa keskustelu/ Vaba vestlus/ Fri konversation :: Luonto ja eläimet/ Loodus ja loomad/Djur och natur-
Siirry: