Periferia
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Periferia

Kansainvälinen foorumi/ Rahvusvaheline foorum/ Internationellt forum
 
PääsivuPääsivu  GalleriaGalleria  Latest imagesLatest images  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

 

 Teoreettista fysiikkaa.

Siirry alas 
KirjoittajaViesti
Vieraili
Vierailija




Teoreettista fysiikkaa. Empty
ViestiAihe: Teoreettista fysiikkaa.   Teoreettista fysiikkaa. EmptyLa Maalis 13, 2010 12:05 pm

Tässä artikkelissa ajattelin pohdiskella vähän fysiikkaa ja erästä sen ilmiötä. Kappaleiden liikettä ilmakehässä ja liikkeen nopeuden aiheuttamia hämmästyttäviä pulmia. Esitän ongelmatilanteen jota olen joskus pohdiskellut ja internetissä itseäni viisaampien kanssa asiasta myös keskustellut. Viisaammat eivät ole onnistuneet tätä asiaa tyhjentävästi selittämään. Vika voi olla siinä että hekään eivät asiaa ymmärrä, tai sitten vika on kuulijassa jonka käsityskyky ei riitä.

Mutta asiaan. Liikkuvat kappaleet joista aion aion kirjoittaa ovat kiväärin luoti ja hävittäjälentokone. Molemmathan liikkuvat tunnetusti varsin kovalla nopeudella. Olkoon kiväärin luodin lähtönopeus tässä esimerkissämme vaikkapa 700 m/sec. Se on hyvinkin realistinen. Nykyaikainen taisteluhävittäjä pystyy lentämään jopa kaksinkertaisella äänennopeudella eli sekin pääsee samaan nopeuteen kiväärin luodin kanssa. 700 m/sec. Mikäli taisteluhävittäjän keulalle asetetaan samanlainen kivääri kuin maassa olevalla henkilöllä ja ammutaan yhtä aikaa samaan maaliin syntyy mielenkiintoinen tilanne. Kumman luoti on ensin perillä? Entä jos hävittäjä ei ammu lainkaan? Lentää vain. Onko lentokone maalin kohdalla samaan aikaan kuin maasta ammuttu luoti? Lentäväthän ne samalla nopeudella.

Kun lentokone lentää 700 m/sec. lähteekö siihen kiinnitetyn kiväärin luoti ollenkaan lentoon koska luodin nopeus on sama kuin lentokoneen? Jääkö luoti piippuun? Sen verran olen toki fysiikasta perillä että tiedän ettei näin käy. Kyllä luoti lähtee. Kuulemma luodin lähtönopeutta verrataan aina siihen alustaan missä se on kiinni. Luoti siis pääsee lentokonetta karkuun.

Tästä seuraa kuitenkin uusi kysymys. Lentääkö siis lentokoneesta ammuttu luoti kolminkertaisella nopeudella verrattuna maasta ammuttuun? Viisaat ovat minulle kertoneet että ei lennä. Mutta jos ei, niin sitten en ymmärrä yhtään mitään. Otetaanpa pysäytyskuva. Mies maassa valmiina laukaisemaan kiväärin kohti 700 metrin päässä olevaa maalia. Miehen yläpuolella lentokone valmiina laukaisemaan samanlaisen kiväärin kohti samaa maalia kuin maassa oleva mies. Molemmat laukaisevat aseensa yhtä aikaa samalta etäisyydeltä. Maassa olevan henkilön ampuma luoti tavoittaa maalin yhden sekunnin kuluttua. Samoin lentokone joka lentää nopeudella 700 m/sec. Se on maalin kohdalla täsmälleen samalla hetkellä kuin maasta ammuttu luoti. Entäpä lentokoneesta ammuttu luoti? Kuten muistamme sehän pääsee konetta karkuun. Onko se maalissa jo 0.3 sekunnin päästä? Tällöinhän sen olisi pitänyt lentää kolme kertaa nopeammin kuin maasta ammuttu luoti vaikka se ammuttiin täysin samanlaisella aseella.

Tätä kohtaa ei kukaan viisas ole minulle osannut tyhjentävästi selittää.

Eli:

Vaihtoehto yksi: Mikäli molempien aseiden luodit lentävät tasan samalla nopeudella ei luoti pääse liikkeelle lentokoneessa olevan aseen piipusta koska lentokone lentää myös samalla nopeudella.

Vaihtoehto kaksi: Lentokoneen luoti pääsee liikkeelle aseen piipusta ja on maalin kohdalla ennen lentokonetta. Tässä tapauksessa sen täytyy lentää kolme kertaa nopeammin kuin maasta samanlaisella aseella ammuttu luoti. (Miten se on mahdollista?)

Mielestäni nuo kaksi vaihtoehtoa kumoavat toisensa ja jommankumman täytyy olla totta. Minulle on kyllä väitetty että kumpikaan ei ole totta. Mikä sitten olisi totta sitä ei kukaan ole osannut rautalangasta vääntää. Minulla oli peruskoulun todistuksissa fysiikasta yleensä numerona 5 tai 6. Ehkä asialla on jotain tekemistä sen kanssa. Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
 
Teoreettista fysiikkaa.
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Periferia :: Asialinja/Asjalik vestlus/Saklig konversation :: Tiede, tekniikka, tietotekniikka ja internet/Teadus, tehnika, IT ja internet/Vetenskap, teknik, IT och internet-
Siirry: