Periferia
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Periferia

Kansainvälinen foorumi/ Rahvusvaheline foorum/ Internationellt forum
 
PääsivuPääsivu  GalleriaGalleria  Latest imagesLatest images  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

 

 Uusien jäsenten omat sanat

Siirry alas 
+3
Alma
krobbe
Sadeca
7 posters
KirjoittajaViesti
Sadeca

Sadeca


Viestien lukumäärä : 2488
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Ruotsi

Uusien jäsenten omat sanat Empty
ViestiAihe: Uusien jäsenten omat sanat   Uusien jäsenten omat sanat EmptyLa Loka 03, 2009 6:08 pm

Foorumiimme tulee toivottavasti silloin tällöin uusia jäseniä. Meillä entisillä ei ole oikeastaan muita keinoja saada heitä keskusteluun mukaan kuin tuo jo ennestään ollut tervetulotoivotusten ketju. Siksi arvelen että tarvitsemme tällaisenkin ketjun tänne.
Täällä voisi esitellä itsensä jos haluaa tai vaikkapa vain kertoa harrastuksistaan ja kiinnostuksistaan. Niidenkin ympärille kun saa helposti pientä juttelua aikaiseksi.

Foorumimme on ollut pystyssä vasta joitain kuukausia ja olemme oikein iloisia uusista kirjoittajista ja heidän tuomista uusista keskustelun aiheista. Alusta asti mukana olleet jäsenet ovat itsekin "tavanneet" toinen toisensa aivan muilla foorumeilla ja lopulta päättäneet avata tämän. Tämä foorumi on vieläkin tätä kirjoittaessani (3/10 -09) kovin aluillaan ja alkumetreillään joten tämä tulee vielä toivon mukaan muovautumaan paljon uusien jäsenten myötä.
Periferian henki on Pohjolan ihmisten keskinäistä keskustelua suosiva lämpöinen kohtauspaikka, minne mahtuu niin pieniä yksityiselämän keskusteluja kuin yhteiskunnallisia ja kansainvälisiä pohtimisiakin ja kaikkea siltä väliltä.

Täällä saa kirjoittaa omalla kielellään tai vaikka sekakieltä mihin ketjuun hyvänsä. Täällä on sekä eestiä osaavia tai osaamattomia suomalaisia, suomea osaavia tai osaamattomia eestiläisiä ja sellaisia kuin minä jotka lukevat sujuvasti ja ymmärtävät jos ymmärtävät ja kaikki ovat yhtä tervetulleita! Very Happy

Tervetuloa uusi jäsen esittelemään itsesi ja/tai kertomaan sinua kiinnostavista asioista tähän ketjuun!
flower
Takaisin alkuun Siirry alas
krobbe

krobbe


Viestien lukumäärä : 95
Join date : 17.07.2010

Uusien jäsenten omat sanat Empty
ViestiAihe: Vs: Uusien jäsenten omat sanat   Uusien jäsenten omat sanat EmptyTo Joulu 30, 2010 9:48 pm

Uutena vanhana päätin vaihtaa nimimerkkini. Ehkä jokunen jo tunnistikin sen, että KaidePuu muistuttaa kumman paljon nykyistä uutta nimimerkkiäni. Syy tuohon muutokseeni nimimerkin suhteen on yksinkertaisesti se, että olen loppullisesti päättänyt tunnustaa "syntini". Jokunen täällä varmaan pitää minua täytenä mulkkuna, siksi mitä tapahtui aikoinaan tuon kaikkien aikojen manipaluuttorin "ohjauksessa". Olen -vihdoinkin- tajunnut mikä tuo miehenkuva (jokunen tietää aivan varmaan kenestä puhun) sai minutkin sairaassa mielessään tekemään.

Toivottavasti kuitenkin hyväksytte minut joukkoonne, sillä olen koulunut käynyt, läksyni oppinut ja valmis aloittamaan puhtaalta pöydältä!
Takaisin alkuun Siirry alas
Alma

Alma


Viestien lukumäärä : 3272
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Suomi

Uusien jäsenten omat sanat Empty
ViestiAihe: Vs: Uusien jäsenten omat sanat   Uusien jäsenten omat sanat EmptyPe Joulu 31, 2010 7:59 am

Toivotimme sinut tervetulleeksi, ja olet sitä edelleen, krobbe! Tunnustella saa (mieluiten salaisten kansioiden välissä), mikäli tuntee siihen tarvetta, mutta Periferian poluilla saa kulkea ilman vanhojen asioiden kaiveluakin. Asiat tulevat joskus tiensä päähän, ihmisen ymmärrys kasvaa jne. Tästä sitten eteenpäin, kun aikakin on niin sopiva: tänään jätämme muisteloiden kera vanhan vuoden ja otamme vastaan uuden Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
Tauno Taunola

Tauno Taunola


Viestien lukumäärä : 1044
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Norrköping Rootsi

Uusien jäsenten omat sanat Empty
ViestiAihe: Vs: Uusien jäsenten omat sanat   Uusien jäsenten omat sanat EmptyPe Joulu 31, 2010 1:30 pm

Tervetuloa Krobbe ihan krobbena! On tässä itsekin elämän varrella tunaroitu sekä oman itseni että muidenkin puolesta joten hyvässä seurassa ollaan!
Takaisin alkuun Siirry alas
Sadeca

Sadeca


Viestien lukumäärä : 2488
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Ruotsi

Uusien jäsenten omat sanat Empty
ViestiAihe: Vs: Uusien jäsenten omat sanat   Uusien jäsenten omat sanat EmptyPe Joulu 31, 2010 3:55 pm

Oikein tervetullut olet krobbe, me nimenomaan tarvitsemme tänne laisiasi hyviä kirjoittajia.
En ole syytön minäkään kun ainakin yhden kriittisen kränän aloittaja olin nimenomaan minä silloin aikoinaan. Ilman sitä en tuntisi Almaa enkä montaa muutakaan täällä ja tuskin olisi koko tätä foorumia joten huonot asiat voivat poikia hyviä asioitakin.
Kuten Alma sanoi, tuolla salaisten kansioiden puolella voisi siitä tietysti halutessaan jutella koska se ei näy kirjautumattomille.
Me kun olemme alusta asti keskenämme sopineet ettemme syyllisty samaan virheeseen mitä muualla olemme itse kritisoineet. Kun sinut oli tunnistettu jo alunperin niin olimme kaikki ihan vilpittömästi iloisia siitä että olit kirjautunut.
Hyvä sinä krobbe! Nyt alkaa uusi lämmin kirjoitusvuosi meille kaikille. Skål! Wink
Takaisin alkuun Siirry alas
nosjehn22

nosjehn22


Viestien lukumäärä : 36
Join date : 30.10.2010
Paikkakunta : Helsinki/Pärnu

Uusien jäsenten omat sanat Empty
ViestiAihe: Vs: Uusien jäsenten omat sanat   Uusien jäsenten omat sanat EmptyPe Kesä 24, 2011 10:10 pm

Tere! Olen juba mitu kuud siin foorumis liige olnud ja lugenud natuke teie jutud, aga veel en oskanud kirjuta mida midagi. Ma ei tea kust alustada. Olete kirjutanud juba nii palju ja mitu huvitavad asjad, aga lightne ei ole hüpata selle sisse.

Räägin natuke endast. Olen Hollandlane ja elan Soomes ja Eestis. Hetkel olen Eestis, Pärnus. Räägin hästi soome keelt ja proovin eesti keelt õpima. Tahan foorumis kirjutada eesti keeles (ja kasutan 'google translate' kogu aeg). Tavaliselt elan suved Eestis ja osa talve Helsingis. Osa talvel proovin olla kuskil soojem koht. Minu mees oli soomlane. Ta suri 9 aasta tagasi. Mulle ei ole omad lapsed aga Pärnus mind on adopteeritud 'kolmaks vanaemaks'.

Arvasin et praegu on hea aeg proovida alustada kirjutama sest en ole omas kodus ja on selline tühi aeg. Olen oma Pärnukas pere majas ja ainult nende vanaema (vanavanaema) on kodus. Siks olengi siin, sest vanaema on haige ja pere tahtis käie Rakveeres, sugulased juurdes ja vanaema ei saa üksi jätma. Natuke olen ebakindel, kas ma oskan kõik teha hästi teiste inimeste kodus.

Mind huvitab mitu asjad Eestist ja eriti eelmise sajandi ajalugu.



Takaisin alkuun Siirry alas
Sadeca

Sadeca


Viestien lukumäärä : 2488
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Ruotsi

Uusien jäsenten omat sanat Empty
ViestiAihe: Vs: Uusien jäsenten omat sanat   Uusien jäsenten omat sanat EmptyPe Kesä 24, 2011 11:35 pm

Terve nosjehn22! Oikein hauskaa että sinulla oli nyt sitä hiljaista aikaa ja kirjoitit! Mukavaa saada tänne yksi hollantilainenkin, todella mukavaa! Laughing

Viime viikolla luin että tänne Ruotsiin on viime aikoina muuttanut paljon hollantilaisia. He ovat ostaneet itselleen taloja tuolta vähän pohjoisemmasta Jämtlannin alueelta läheltä Norjan rajaa. Heistä pidetään paljon ja oppivat hyvin nopeasti ruotsin kieltä. Siellä on kuntia joista nuoret ihmiset ovat muuttaneet pois ja jäänyt paljon tyhjiä taloja. Kunnat ovat nyt iloisia näistä hollantilaisista koska ei tarvitsekaan pistää kouluja kiinni ja lopettaa kunnallisia palveluja koska hollantilaisilla on lapsia ja aikuiset osallistuvat työelämään mielellään.

Myös aivan pohjois-Ruotsiin, lähelle Suomen rajaa on viime aikoina alkanut muuttaa hollantilaisia koska siellä on niitä tyhjiä taloja paljon myös. Hollantihan on pinta-alaltaan pieni ja eikös siellä ole noin 18 miljoonaa asukasta. Ilmeisesti hollantilaiset sitten tykkäävät että on ihan mukavaa kun on tilaa ja raitista ilmaa noilla harvaan asutuilla seuduilla.

Joskus kun olen ostanut jonkun vehkeen missä ei ole käyttöohjetta suomeksi tai ruotsiksi, niin olen sitten lukenut sitä saksan- tai hollanninkielistä ohjetta. En ole kuin vähän saksaa lukenut mutta jotenkin minusta on tuntunut siltä että sitä hollanninkielistä ymmärtää ihan yhtä hyvin. Kolme sanaa kun joka lauseesta ymmärtää, niin ne loput voi sitten arvata,,, Laughing

Jatkahan nyt sitten sitä kirjoittamista foorumilla kun olet jo näin hyvään alkuun päässyt,,, Wink
Takaisin alkuun Siirry alas
Alma

Alma


Viestien lukumäärä : 3272
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Suomi

Uusien jäsenten omat sanat Empty
ViestiAihe: Vs: Uusien jäsenten omat sanat   Uusien jäsenten omat sanat EmptyLa Kesä 25, 2011 7:09 am

Hienoa nosjehn22, nyt olet avannut "tilisi" täällä Periferiassa varsin mukavalla tavalla. Kiva kuulla taustaasi!
Takaisin alkuun Siirry alas
aliel

aliel


Viestien lukumäärä : 1247
Join date : 18.08.2010

Uusien jäsenten omat sanat Empty
ViestiAihe: Vs: Uusien jäsenten omat sanat   Uusien jäsenten omat sanat EmptyLa Kesä 25, 2011 3:01 pm

Tere Nosjehm. Nii tore, et sa siia kirjutasid. Ja äitah veel heast ajast Haapsalus koos minuga.
Takaisin alkuun Siirry alas
nosjehn22

nosjehn22


Viestien lukumäärä : 36
Join date : 30.10.2010
Paikkakunta : Helsinki/Pärnu

Uusien jäsenten omat sanat Empty
ViestiAihe: Vs: Uusien jäsenten omat sanat   Uusien jäsenten omat sanat EmptyLa Kesä 25, 2011 4:03 pm

Ma tänan sind ka Aliel. Oli tore reisi!

Jah, tõepoolest, viimaste aastate jooksul paljud hollandlaste kolis Rootsi. Üleüldiselt kolise iga aasta üli 100.000 hollandlaste välismaale ja iga aasta rohkem. Sel aastel oodatakse et umbes 120.000 lahkuvad ära Madalmaadest.

Hollandi on natuke väiksem kui Eesti ja hetkel elavad rohkem kui 16 miljoonad inimised.

Põhjamaad ja eriti Norra ja Rootsi on populaarsed. Iga aasta korraldatakse emigratsioonslaat (messu).

Ääh, on niin työlästä kirjoita Eestiks ja vie niin paljon aika....

Mutta kyllä, niin se vaan on että monet ruotsalaiset ja norjalaiset kunnat mainostavat että tila ja työtä on tarjolla ja suorastaan houkutelevat tulemaan. Sen lisäks, sekä ruotsi että norja kieli on hollantilaisille aika helppo oppia. Luin sellaistakin että jotkut ihmiset käyvät messulle, koska suunitelevat Uus-Seelantti tai Australia muutamista, mutta huomaavat messulle että muutaminen Ruotsiin onkin paljon yksinkertaisemmin.

Suomi on siten taas ihan eri asia. Suomeen tullaan yleensä sitä syystä että rakastettu on suomalainen ja ja tiedän hollantilaisia jotka ovat asunnut Suomessa vaika kuinka monta vuotta eikä vielä osavat Suomea.






Takaisin alkuun Siirry alas
Sadeca

Sadeca


Viestien lukumäärä : 2488
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Ruotsi

Uusien jäsenten omat sanat Empty
ViestiAihe: Vs: Uusien jäsenten omat sanat   Uusien jäsenten omat sanat EmptyLa Kesä 25, 2011 6:16 pm

Niin juuri kuin kirjoitat nosjehn22. Se hollantilaisten viihtyvyys täällä selittyy varmasti osittain sillä että on helppoa oppia kieli, mutta myös sillä että he jo tulevatkin sillä ajatuksella että he haluavat satsata täällä elämiseen. Ei mitään vapaa-ajanasuntoa vaan käydä heti ympärivuotiseksi asukkaaksi. Kun sillä mielellä ja mentaliteetilla on tultu, niin on paljon suuremmat mahdollisuudet onnistuakin.

Onhan Hollannissa tosiasiassa se vaara ettei merenpinnan paljoakaan tarvitse nousta ennenkuin maa voi olla melkein veden alla. Ehkä voisi nykyisin olla jopa sellaisiakin hollantilaisia perheitä jotka ovat huolissaan tuosta asiasta koska luonnonmullistukset alkavat olla niin tavallisia ympäri maapalloa.

Eihän se suomenkieli niitä helpoimpia ole, mutta silti on kyllä sääli niitä tuntemiasi hollantilaisia jos yrittävät vain englanninkielellä pärjätä. Eihän sitä suomea tarvitse mitenkään perfektisti osata, kunhan ymmärtää mitä teksteissä lukee ja saa ihmiset ymmärtämään mitä itse puhuu. Seurapiiri käy aivan liian suppeaksi jos on vain ne omanmaalaiset joiden kanssa puhella, ja tuskin koskaan pystyy silloin oikeastaan kotiutumaan ja viihtymäänkään. Parhaiten sitä kieltäkin kyllä oppii ihan livenä puhellen ja lehtiä lukien. Laughing
Kuinka kauan olet muuten itse jo Suomessa asunut nosjehn22?
Takaisin alkuun Siirry alas
nosjehn22

nosjehn22


Viestien lukumäärä : 36
Join date : 30.10.2010
Paikkakunta : Helsinki/Pärnu

Uusien jäsenten omat sanat Empty
ViestiAihe: Vs: Uusien jäsenten omat sanat   Uusien jäsenten omat sanat EmptyLa Kesä 25, 2011 10:08 pm

Kumma kyllä hollantilaiset eivät tuntuvat oleva paljon huolissa veden noususta! Enemmän huolestuvat ehkä jatkuvat ruuhkat (aamuruuhka voi ole, koko Hollannissa mitattuna reilusti yli 500 km pitkän autojono ja lyhtykin työmatka voi kestää pitkään; junat yleensä tupaten täynnä), melua ja levottomuus. Monet jotka lähtevät ovat sellaiset aloitekykyiset ja vähän seikaluhaluset. Puhuvat että haluavat kokea jotain muuten kun se tavallinen hollantilainen elämä. Taloudiset syyt vaikuttavat ja vero-asiat. Usein ulkomaille saa halvempi isompi asunto.

Olen Hollannin tv's usein nähnyt sellainen ohjelma kun: 'Ik vertrek' - 'Minä lähden'. Ohjelmassa seurataan aina yhden perhe joka on muutannut ulkomaille. Olen pari kertaa nähnyt perhe joka lähti Ruotsiin. On ollut Hungariin, Ranskaan, Italiaan. Epäonnistuneet maahanmuuttajatkin ovat näyttäneet.

Usein ne Suomessa asuva hollantilaiset jotka eivät osaavat Suomessa, ovat työssä jossain kansavälisessä yhtiössä tai matkailu alalla jossa Suomea ei ihan välttämätön vaaditaan. Heidän tuttava ja ystävä piirit ovat aika kansaväliset, toki on suomalaisetkin.

Tulin Suomeen 1968 ja tarkoitukseni oli jäädä vuosi. Vasta 1974 muutin takaisin Hollantiin, lähinnä taloudellista syystä. Osaisin silloin jo hyvin suomea. Hollannissa tutustuin minun suomalaiseen mieheni joka tuli Hollantiin työhön. 1994 muutimme taas Suomeen. Niin että kaiken kaikkiaan reilusti 23 vuotta. Ja vielä en osaa kirjoita suomea virheettömästi.

Osaatko myös eesti keelt Sadeca? Osaavatko kaikki tässä foorumissa? Olen tähän asti nähnyt viestit suomeksi ja eestiksi mutta monet teistä asuvat ilmeisesti Ruotsissa?
Takaisin alkuun Siirry alas
Tauno Taunola

Tauno Taunola


Viestien lukumäärä : 1044
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Norrköping Rootsi

Uusien jäsenten omat sanat Empty
ViestiAihe: Vs: Uusien jäsenten omat sanat   Uusien jäsenten omat sanat EmptyLa Kesä 25, 2011 10:59 pm

Hei nosjehn!

Kiva kun liityit seuraamme! Itse olen asnut suurimman osan elämääni Ruotsissa vaikka äidikieleni on suomi. Eestiä kiroitan vain hyvin alkeellisesti, ja sen minkä osaan olen oppinut täällä, mutta yksi syy miksi olen tällä foorumilla on että minua kiinnostaa eestin kieli. Kiva jos voit joskus antaa meille vähän tietoja Hollannin näkökulmastakin, vaikka et siellä asukaan, oletan että seuraat Hollannin uutisia ainakin jonkin verran.
Takaisin alkuun Siirry alas
Sadeca

Sadeca


Viestien lukumäärä : 2488
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Ruotsi

Uusien jäsenten omat sanat Empty
ViestiAihe: Vs: Uusien jäsenten omat sanat   Uusien jäsenten omat sanat EmptyLa Kesä 25, 2011 11:46 pm

nosjehn22 kirjoitti:
Monet jotka lähtevät ovat sellaiset aloitekykyiset ja vähän seikaluhaluset.

Osaatko myös eesti keelt Sadeca? Osaavatko kaikki tässä foorumissa? Olen tähän asti nähnyt viestit suomeksi ja eestiksi mutta monet teistä asuvat ilmeisesti Ruotsissa?
Hihhih. Seikkailunhalua pitää todella olla hiukkasen ainakin, ettei käy liian totiseksi se elämä siellä uudessa maassa. Uteliaskin pitää olla vielä lisäksi että jaksaa ottaa selvää kaikista omituisuuksista,,, Laughing

Kyllä näköjään osaat ihan hyvää suomea. 5-6 vuotta silloin nuorena olet asunut Suomessa ja sitten 20 vuotta kotimaassa. Se on vain niin että kahdessakymmenessä vuodessa unohtaa kyllä sen oppimansakin jos ette sattuneet kotona sitä joskus miehesi kanssa puhumaan.

En minä osaa eestinkieltä, mutta olen muka ymmärtävinäni mitä kirjoittavat.Very Happy Joskus joudun kyllä googlekäännöksellä tarkastamaan jonkun lauseen jos on monta tuntematonta sanaa samassa lauseessa. Kyllähän nuo muut vakiokirjoittajat melkein kaikki osaavat eestiä, minä vain en. Meitä on kolme Ruotsissa asuvaa tällä foorumilla.
Takaisin alkuun Siirry alas
Agnes

Agnes


Viestien lukumäärä : 869
Join date : 29.05.2009
Ikä : 59
Paikkakunta : Tallinn

Uusien jäsenten omat sanat Empty
ViestiAihe: Vs: Uusien jäsenten omat sanat   Uusien jäsenten omat sanat EmptySu Kesä 26, 2011 9:52 pm

Tere kulla nosjehn22 ja tere tulemast taas siia kirjutama! Uskumatu, et hollandlanegi üritab õppida eesti keelt, kui tuhanded muukeelsed Eestis elavad ei saa ega taha eesti keelt ära õppida. Oled meie jaoks kullatükk! cheers
Ise palun vabandust, et olen taas eemal olnud, aga olin terved Jaanipühad ka Pärnus sõbrannaga neli päeva neljapäeva jaanilaupäevast kuni tänaseni välja. Pärnu on tõeliselt armas linn ja nautisin igat hetke seal. Mina olen siin foorumis vist praegu ainus eestlasest kirjutaja, vahel juhtub ka PikkuMyy kirjutama, kes ka eestlane, aga kõik meie armsad siinsed foorumlased oleme kuidagi Eesti ja eesti keelega seotud kas huvist või lihtsalt eluolust lähtudes. Ja mina taas Soomest ja soomlastest, ükskõik kus maailma otsas nad viibivad. Tore, et nüüd ka üks tore hollandlanegi meie hulgas! sunny
Takaisin alkuun Siirry alas
nosjehn22

nosjehn22


Viestien lukumäärä : 36
Join date : 30.10.2010
Paikkakunta : Helsinki/Pärnu

Uusien jäsenten omat sanat Empty
ViestiAihe: Vs: Uusien jäsenten omat sanat   Uusien jäsenten omat sanat EmptySu Kesä 26, 2011 11:51 pm

Tänan teid teie sõbralike sõnade eest!

Minua kyllä myös kovasti kiinnostaa eestin keel ja harmita että sen oppiminen on nyt tässä iässä niiiin paljon vaikeampaa kuin suomen kielen oppiminen 40 vuotta siten. Opin sen vuokraemännän lapsista, kadulla, kapakassa ja parhaiten suomen ruotsinkielistä ystävistä koska he puhuivat vähän hitaimmin kun muut suomalaiset. Finnish for foreigners kurssi yliopistossa pysyin vaan harvoin seurata työn takia.

En ole ne 20 vuoden aikana kun asun Hollannissa suomen kielen unohtanut. Vähän huonomaks on kyllä ehtinyt menee, viimeiset vuodet, 1973–1974, kun asuin Suomessa, minulta kysytin joskus, joko olen kauan asunut Ruotsissa, kun minulle on semmoinen aksentti. Kun tulin 1994 takaisin, ja tähän päivän asti, minulta kysytään, missä olen niin hyvin oppinut suomea :-). Niin että taso on laskennut Very Happy.

Mulle oli alusta alkuaan hirveä ikävä takaisin Suomeen ja ensimmäinen vuoden Hollannissa seurustelin melkein vaan suomalaisia kanssa. Näissä piirissä tutustuin myös mieheni.

Heti ensimmäisen kesänä kun asuin Hollannissa, sain matkanopan työtä Suomessa ja vietin joka vuosi noin 3, 4 kuukautta Suomessa. Kun tutustuin mieheni, puhuimme alussa pelkkää suomea, vaikka hän pitäisi hollantia oppia, työtänsä takia. Hän opetti suomea, eesti ja saame kielet yliopistossa.

Hollannin uutisia seuraaminen on jäänyt tänä vuonna vähissä. Viime vuoden pysyin vielä katsomaan kaikki Hollannin tv kanavat täällä Pärnussa. Jostakin syystä Canaldigital on loppetanut mun tili, vaikka olen maksanut ja vaan yhden viikon liian myöhäin. En ole vielä ehtinyt syventyä asiaan sen kummemmin.

Ylipäätänsä seuran liian vähän mitä maailmassa tapahtuu. Mulle on Hesarin digilehti ja vilkaisen joskus, sama kun Pärnu Postimees. No, maailmassa tapahtuu, vaikka en seurakaan.



Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Uusien jäsenten omat sanat Empty
ViestiAihe: Vs: Uusien jäsenten omat sanat   Uusien jäsenten omat sanat Empty

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Uusien jäsenten omat sanat
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-
» Erikoiset sanat / Eripärased sõnad

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Periferia :: Tervetuloa Periferiaan/ Teretulemast Periferiasse/ Välkommen till Periferia :: Tervetuloa/Teretulemast/Välkommen-
Siirry: