Periferia
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Periferia

Kansainvälinen foorumi/ Rahvusvaheline foorum/ Internationellt forum
 
PääsivuPääsivu  GalleriaGalleria  Latest imagesLatest images  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

 

 Uskonto ja kulttuuri

Siirry alas 
+8
Olivia
ich
Agnes
Tauno Taunola
Urpo
Alma
Klassmormor
Sadeca
12 posters
Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
KirjoittajaViesti
Klassmormor

Klassmormor


Viestien lukumäärä : 449
Join date : 30.05.2009
Paikkakunta : Åhus, Ruotti

Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: uskonto....   Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 EmptyTo Elo 20, 2009 8:17 am

No jo on Tauno lukenut raamattua, mutta kyllä hänen kelpaakin kun on paksu isältään peritty vanha
kirja, painaakin varmaan viisi kiloa. Se on vielä kirjoitettu vanhalla tekstillä jota ei kaikki osaakaan lukea.

Hattua pitää nostaa tuolle kirjoitukselle. Jatka samaan malliin.

cheers
Takaisin alkuun Siirry alas
Urpo

Urpo


Viestien lukumäärä : 3709
Join date : 29.05.2009

Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Uskonto ja kulttuuri   Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 EmptyTo Elo 20, 2009 10:30 am

En tiedä, millä tavoin VT:n Jumala nautti uhrilahjansa, mutta mitä ilmeisimmin ruokahalu oli melkoinen. Melko maalliselta vaikuttaa Mooseksen Herra kaikkine epämiellyttävine ominaisuuksineen. Sotiminen ja rankaiseminen tietenkin kuluttivat voimia, jostakinhan sitä energiaa oli ammennettava.

Neljäs Mooseksen kirja jae 28:

Herra sanoi Moosekselle: "Anna israelilaisille tämä käsky: Huolehtikaa siitä, että tuotte määräaikana kaikki minulle kuuluvat uhrilahjat, minun tuliuhriruokani, tuoksuvat tuliuhrini, jotka ovat minulle mieluisat.
"Sano heille: Tuliuhriksi teidän on tuotava Herralle päivittäin kaksi virheetöntä urospuolista karitsaa. Uhratkaa toinen karitsa aamulla ja toinen iltahämärissä. Lisäksi uhratkaa aamulla ruokauhriksi kymmenesosa eefa-mittaa parhaita vehnäjauhoja, joihin on sekoitettu neljännes hin-mittaa oliiveista survottua öljyä. Tämä on päivittäinnen polttouhri. Tällainen uhri toimitetttiin ensi kerran Siinainvuoren luona tuoksuvana tuliuhrina, joka on Herralle mieluisa. Juomauhriksi tuokaa neljännes hin-mittaa viiniä kumpaakin karitsaa kohden; vuodattakaa pyhäkössä vahvaa viiniä Herralle uhriksi. Uhratkaa toinen karitsa iltahämärissä ja toimittakaa siihen kuuluvat ruoka- ja juomauhrit samalla tavoin kuin aamullakin. Tämä on tuoksuva tuliuhri, joka on herralle mieluisa.


Mitä ilmeisimmin kuukauden viimeiset päivät olivat Herralle hiukan työläämpiä, sillä:

"Jokaisen kuukauden ensimmäisenä päivänä teidän on tuotava Herralle polttouhriksi kaksi nuorta sonnia, yksi pässi ja seitsemän karitsaa, joiden on oltava vuoden ikäisiä. Kaikkien uhrieläinten tulee olla virheettömiä

Tuohon kuukauden ensimmäisen päivän uhriin kuuluivat asianmukaiset lisukkeet ja juomat ilman muuta kuvaan. Tällainen Herra on jehovantodistajille mieluisa.
Takaisin alkuun Siirry alas
Tauno Taunola

Tauno Taunola


Viestien lukumäärä : 1044
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Norrköping Rootsi

Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Uskonto ja kulttuuri   Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 EmptyTo Elo 20, 2009 12:13 pm

Tämä Mooseksen Viidennen kirjan säe on meitä viidenkympin kriisiä potevia miehiä ajatellen yksi syy miksi Raamattua kannattaa lukea kirjaimellisesti.

Jos mies kohtaa koskemattoman tytön, jota ei ole kihlattu, ja pakottaa hänet makaamaan kanssaan ja jos heidät nähdään, miehen on maksettava tytön isälle viisikymmentä hopeasekeliä. Miehen tulee ottaa häpäisemänsä tyttö vaimokseen, eikä hän saa hylätä tätä koko elinaikanaan.

Kävin tässä pari päivää sitten Forexissa kysymässä paljonko hopeasekelin kurssi tänään on ja kannattaako maksaa kruunuissa vai euroissa mutta eivät osanneet vastata. Kävisiköhän ruosteinen vanha Volvo maksuvälineenä? Mutta milläs minä sitä nuorikkoa sitten kuskaan?

Siis ajatella! Ensin raiskataan, sitten maksetaaan ja sitten saadaan pitää viehättävä tyttönen loppuiän. Eikä ainoastaan saada vaan jopa pakotetaan. Ja kun tuolla vanhassa testamentissa hyväksytään moniavioisuuskin niin siitä vaan raiskaamaan kunhan vaan hopasekeleitä löytyy pankkitililtä. Meille rumille vanhoille äijillekin löytyy toivoa!
Takaisin alkuun Siirry alas
Urpo

Urpo


Viestien lukumäärä : 3709
Join date : 29.05.2009

Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Uskonto ja kulttuuri   Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 EmptyTo Elo 20, 2009 3:19 pm

Tauno Taunola kirjoitti:


Jos mies kohtaa koskemattoman tytön, jota ei ole kihlattu, ja pakottaa hänet makaamaan kanssaan ja jos heidät nähdään, miehen on maksettava tytön isälle viisikymmentä hopeasekeliä. Miehen tulee ottaa häpäisemänsä tyttö vaimokseen, eikä hän saa hylätä tätä koko elinaikanaan.


Nyt täytyisi kyllä löytää joku pätevä eksegetiikko selittämään nuo kohdat, jotka jehovantodistajien JHV jätti suuressa viisaudessaan kertomatta. Antoiko hän kenties vapaat kädet ja tapahtuma ei tuonut mitään seuraamuksia tapauksissa:

a) tyttö ei ollut koskematon
b) tyttö oli kihlattu
c) jos heitä ei nähdä

Tutkimattomat ovat Herran tiet. Toivottavasti kukaan ei loukkaannu näistä kirjoituksista, sillä kyseessä ei ole jumalanpilkka. Ironia kohdistuu niihin ihmisten kehittämiin kuvitelmiin jumalista ja sitä kautta ihmisiin, jotka pitävät noita lainauksia Jumalan sanana.
Takaisin alkuun Siirry alas
Klassmormor

Klassmormor


Viestien lukumäärä : 449
Join date : 30.05.2009
Paikkakunta : Åhus, Ruotti

Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: uskonto....   Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 EmptyTo Elo 20, 2009 7:29 pm

Hyvä pojat jatkakaa samaan malliin niin on jotain hauskaakin, ei sen puoleen nämä vois laittaa vaikka
huumorilistalle. Taunolla toi huumori kukkii.
Takaisin alkuun Siirry alas
Tauno Taunola

Tauno Taunola


Viestien lukumäärä : 1044
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Norrköping Rootsi

Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Uskonto ja kulttuuri   Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 EmptyPe Elo 21, 2009 1:12 am

Niin no, huumoriahan tässä kai tavallaan viljellään mutta aika vakavalla naamalla. Sillä kuten Urpo toteaa emme mitenkään halua loukata ketään eikä tulisi mieleenkään halventaa kenenkään yksityistä uskoa.

Mutta aivan kuten Urpokin, näen punaista kun uskon edustaja tarjoaa minulle jotain oikeaa totuutta, sillä sitähän ei ainakaan Raamatusta löydetä vain muutamaa säettä toistamalla. Ramon sanonta "raamatulla päähän" on juuri sitä mitä ennen kaikkea Jehovan todistajat harrastavat. Olen yrittänyt keskustella muutaman kanssa mutta tuloksetta, sillä he eivät keskustele, he luettelevat ulkoa raamatunsäkeitä ja kun itse tarjoaa toista näkökulmaa, he eivät edes vastaa ja siteeraavat jo seuraavaa. He eivät yksinkertaisesti kuuntele toista osapuolta. He eivät keskustele vaan saarnaavat.

Oma uskontoni on hyvin henkilöhkohtaista sorttia, ajattelin perustaa lahkon "Myrskyn ja Ukkosen Yllättäessä Rukoilevat". Kun on tuota maailman myrskyä koettu sen verran ja kuolemakin aina silloin tällöin muistuttanut olemassa olostaan, olisi tyhmää väittää ettei koskaan olisi rukoillut. Olen kuitenkin eronnut kirkosta sillä olen liian anarkistinen luonne hyväksymään mitään valmista. Olen joskus kysyttäessä sanonut että olen ateistiksi liian raukkamaista sorttia. Mielestäni tuo Sadecan aiempi kommentti on loistava, sen aion "varastaa":

"Jos sitä kuolemanjälkeistä elämää on niin minä pääsen ateistille sanomaan että siinäs näit, jos sitä taas ei ole niin ateisti ei pääse sanomaan minulle mitään..."

Olen kyllä miettinyt joskus että kun nyt aikanani protestimielessä erosin kirkosta ja kun nykyään aika moni sen tekee, tuntuu joskus niin kuin se olisi ihan muotia, niin mitähän jos kapinoisin sitäkin vastaan ja liittyisin takaisin. Olen tavannut monta aika hyvää pappia jotka osaavat selittää uskonsa tavalla jonka minäkin hyväksyn.

Opettajana ollessani kerran eräs pappi piti tosi hyvän luennon surusta ja miten opettajan tulisi käsitellä oppilasta joka on esimerkiksi menettänyt vanhempansa tai muun läheisen ihmisen. Luennolla tuli sitten esiin asiaa sivuavia muitakin seikkoja ja joku neropatti kysyi häneltä miten hän voi puolustaa jumalaa joka hyväksyy epäoikeudellisen maailman, johon hän sanoi ettei hän puolustakaan vaan kysyy silloin tällöin jumalalta että eikö tuota ja tuotakin hommaa jo luomisvaiheessa olisi voinut ennakoida ja oliko se maailma todella niin äkkiä tunaroitava valmiiksi.

Tällaisia pappeja jotka eivät yritäkään antaa mitään valmiita vastauksia arvostan. Ja olen huomannut että juuri nämä tyypit löytää valtion kirkosta, helluntalaiset, jehovat ja muut vapaahihhulit eivät tänä päivänä ole lainkaan niin "vapaita" kun antavat ymmärtää.
Takaisin alkuun Siirry alas
Agnes

Agnes


Viestien lukumäärä : 869
Join date : 29.05.2009
Ikä : 59
Paikkakunta : Tallinn

Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Uskonto ja kulttuuri   Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 EmptyPe Elo 21, 2009 7:14 am

Tauno ja Urpo, teil on nii toredad jutud, et sain siin kõhutäie naerda Laughing
Aga tegelikult on asi vist nagu "naer läbi pisarate".
Ma ei tea, aga minul on veidi nagu aukartus usklike inimeste suhtes. Just nende, kes hardalt usuvad. Sattusin korra vaatama ühte kirikuteemalist saadet eesti riigitelevisioonis ja kuigi mul oli hääl ära keeratud (kuulasin samas raadiot) ei tea, mis usulahuga tegemist oli, aga need inimesed laulsid ja tantsisid käed püsti ja silmad kinni.. Mida nad lauldes mõtlesid? Kas selle hallipäise vanakese peale, kes pilvepiirilt alla vaatab või on nende südames tõeline armastus millegi olematu vastu, mis nende saatust määrab või olid nad kõik peast segi? Seda viimast vast mitte, aga vahel mõtlen, et minagi võiksin usklikuks hakata, kui see tõesti teeks elu kergemaks? Mu mees on selle tee juba läbinud, kui ta elus oli, piibel oli voodi kõrval, luges seda iga õhtu enne magamajäämist ja käis pühapäeviti kirikus, aga tal ei õnnestunudki lõpuks usklikuks saada, pool aastat üritas.. No mida sa paganaga ikka teed? Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Uskonto ja kulttuuri   Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 EmptyPe Elo 21, 2009 11:47 am

Niinpä niin, raamattu on ihmeellinen kirja. Ihmeellistä mahtaisi myös elämämme olla jos noudattaisimme vaikkapa noita vanhan testamentin jokaista pykälää ja sääntöä pilkulleen. Itse ole lukenut raamattua suhteellisen vähän enkä muista siitä juuri mitään lainauksia. Luomiskertomusta olen joskus ihmetellyt. Miten kahdesta ihmisestä Aatamista ja Eevasta voi syntyä koko ihmiskunta. Kenen kanssa heidän lapsensa oikein pariutuvat? Omien sisarustensako? Äidin ja isän? Muutaman vuosisadan tai tuhannen päästä mahtaisikin olla kiinnostava ihmissuku maan päällä jos se näin olisi mennyt.

Raamatussa mainitaan että Kain yhtyi vaimoonsa. Tämä tapahtui sen jälkeen kun hänet oli karkotettu paratiisista ja tämä oli ensimmäinen kerta kun raamatussa puhutaan muista ihmisisistä kuin Aatamista, Eevasta ja heidän lapsistaan. Kuka tuo Kainin vaimo oli ja mistä hän tuli? Eikö hän ollutkaan Jumalan luoma? Ellei niin kenen sitten? Itsensä saatanan ehkä.

Kainin pojan nimi oli Hanok. Kain vieläpä rakensi kaupungin ja antoi kaupungille poikansa nimen. Kenelle hän rakensi kaupungin? Mielenkiintoisia kysymyksiä joille ei raamatusta tietääkseni löydy mitään järkevää selitystä. Ainoa mikä tulee mieleen olisi se että Jumala loi ainoastaan juutalaiset. Muut syntiset ja vääräuskoiset sikisivät jostain tuntemattomuudesta.
Takaisin alkuun Siirry alas
Sadeca

Sadeca


Viestien lukumäärä : 2488
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Ruotsi

Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Uskonto ja kulttuuri   Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 EmptyPe Elo 21, 2009 5:59 pm

Mielenkiintoisia kannanottoja teiltä kaikilta. Niin monta kertaa kuin olen järjestelmällisen raamatun lukemisen aloittanutkin niin koskaan en ole ehtinyt uuteen testamenttiin asti. Tauno ja Urpo ovat löytäneet todella havainnollista tekstiä ja minun on kyllä sanottava että jo tuollaisen lukeminenkin vääntää sisuskaluja eläinystävällä. Se vanha testamentti on kyllä niin täynnä kaikenlaista idioottikehoitusta juutalaisten jumalalta kaikenlaiseen raakuuteen ja pahantekoon lähes joka sivulla että on ihmeteltävä miten kristinusko ei sitä edes omasta raamatustaan ole poistanut.

Minäkin olen ottanut nuo asiat puheeksi "tosiuskovaisten ja oikeinuskovien" kanssa, mutta saanut aina vastauksen ettei sitä vanhaa testamenttia pidä lukea sillä silmällä kun se on vain historiaa ja ennen Jeesusta tapahtunutta. Miten sitten voidaan väittää että raamattu on väärentämätöntä jumalan sanaa. Jos on vain yksi jumala kuten väitetään, niin sitten on sama kaveri kysymyksessä siinä vt:ssakin. Tuollaista ei kyllä huvita noilla ehdoilla palvella, rukoilla tai häneen uskoa.

Tosiasiahan on että meillä on asuttavanamme uskomattoman kaunis planeetta. Miten kostonhimoinen, kiivas ja viattomia eläimiä uhrikseen vaativa hyvin epäsympaattinen jumala olisi ylipäätäänkään pystynyt edes fantasiassaan näkemään jotain niin kaunista luomusta kuin maapallomme on? Vaikka pyytäisimme ja rukoilisimme aamusta iltaan työtä tekemättä ja mielistelisimme uhrilahjojemme kanssa alttarilla, niin käsi sydämelle, onko tuollaisen jumalan taivas helvettiä parempi? Omalta kohdaltani päättelen ettei yksi jumala riitä siihen. Joku vt:n jumalaa paljon viisaampi ja hyväntahtoisempi kaunosielu on luonut pallomme (siinä tapauksessa että se on luotu jonkun toimesta, mihin itse uskon että on).

Sattumaa ei ole siinä mielessä että mikään olisi ennalta määrättyä. Ihmisellä on aivot, vapaa tahto ja valinnanmahdollisuuksia valtavasti. Jos itse valitsee väärin, niin ei voi jumalaa syyttää. Mitä enemmän "ymmärryksenoppikoulua" on saanut käydä ja mitä parempi käsityskyky ihmisellä on, sen verran enemmän sinulta vaaditaankin. Oikeudenmukaista uskoa.
Takaisin alkuun Siirry alas
Urpo

Urpo


Viestien lukumäärä : 3709
Join date : 29.05.2009

Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Uskonto ja kulttuuri   Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 EmptyKe Syys 02, 2009 10:28 am

Eri uskonnoissa on hyvinkin suuria eroavaisuuksia itse uskonnollisessa sisällössä, uskonnon harjoittamisen muodoissa, uskomuksissa, jumalissa ja kuolemanjälkeisestä elämässä. Jotkut uskonnot ovat suvaitsevampia kuin toiset. Kenties kaikkein ahdasmielisin ja muut uskonnot vääräuskoisiksi tuomitsevin on islamin usko. Muslimitkaan eivät ole läheskään samasta puusta veistettyjä ja esimerkiksi sunnien ja shiiojen erimielisyydet ovat johtaneet joissakin maissa siihen, että he tappavat toisiaan. Minä en oikein ymmärrä islamin muiden uskontojen vääräksi tuomitsemista erityisesti siitä näkökulmasta, että koko uskonto perustuu melko pitkälle juutalaisuuteen ja kristinuskoon. Islam on uskonnon lisäksi myöskin elämäntapa, jonka jäljet näkyvät kaikkialla islamilaisessa kulttuurissa. Voisin kärjistäen todeta, että koko kulttuuri islamilaisissa maissa on heidän uskontonsa heijastusta. Länsimainen kulttuuri on tuomittavaa vääräuskoisten hapatusta, jota tulee välttää tai kieltää kokonaan.

Maailman vanhin uskonto, hindulaisuus sen monenkirjavine suuntauksineen on taas tavallaan toisesta ääripäästä suhteessa muihin uskontoihin. Se hyväksyy kaikki muutkin uskonnot ja katsoo, että minkään uskonnon harjoittaminen ei ole johtanut lopullisen totuuden löytämiseen ja perimmäinen päämäärä uskonnoilla on yhteinen. Jos olisin uskonnollisuuteen taipuvainen ja minun olisi valittava pakosta jokin uskonto, niin valitsisin minusta tämän kaikkein suvaitsevimman uskonnon, hindulaisuuden. Tosin, kuten mainitsin, hindulaisuudessakin on melkoinen kirjo eri suuntauksia. Osa (tosin hyvin pieni) noista suuntauksista on suhteellisen sisäänlämpiäviä ja muita uskontoja tuomitsevia haaroja.

Myös hindulaisuuden vaikutus hindujen kulttuuriin, erityisesti kuvataiteeseen, kirjallisuuteen, musiikkiin ja teatteri- ja tanssitaiteeseen on ollut hyvin merkittävä. Kun matkustelee maissa, joissa hindulaisuus on pääuskonto, niin tuota uskonnon vaikutusta kulttuuriin ei voi olla huomaamatta. Vaikutus kulttuuriin työntyy esiin vääjäämättä kaikkialla ja on eittämättä kiehtovaa.

Toinen uskonto, jonka voisin pakotettaessa valita, on buddhalaisuus. Se poikkeaa muista uskonnoista sikäli, että siinä ei edellytetä uskoa yliluonnollisiin jumaliin. Buddhan väitetään usein itse selittäneen, että hän on vain tavallinen ihminen ja kehottaneen myös murskaamaan hänestä tehdyt veistokset, jos niitä sattuu tapaamaan. Talebanit ovat toteuttaneet tuota Buddhan toivomusta kiitettävästi. Buddhalaisuudessa minua miellyttää se ajatus, että ihminen luo itse elämänsä puitteet ja tekee tulevan elämänsä eväätkin itse. Tuosta Buddhan toivomuksesta huolimatta matkusteltaessa sellaisissa maissa, joissa buddhalaisuus on pääuskonto, ei myöskään voi olla huomaamatta uskonnon vaikutusta kulttuuriin. Esim. Thaimaassa ja Myanmarissa yli 90 % asukkaista on budhhalaisia ja Buddha näkyy kaikkialla veistoksina ja kuvina. Erityisen kauniita minusta ovat buddhalaiset temppelit.

Kristinuskon vaikutus meidän kulttuuriimme on lähinnä piilovaikutusta. Luterilaisuus on muovannut käsityksiämme ikään kuin tietämättämme ja tuo vaikutus heijastuu tavoissa, uskomuksissa ja taiteissa lähinnä kirjallisuudessa, kuvataiteissa ja musiikissa. Koska tuo vaikutus on piilovaikutusta, meillä kaikilla on vaikeuksia tunnistaa kristinuskon jälkiä ajattelussamme ja taiteissa. Kyllä niitä jälkiä sieltä perusteellisen penkomisen jälkeen alkaa löytyä. Jotenkin koen kuitenkin kaikki uskonnot rajoittavana ja vaikka uskontojen vaikutus kulttuuriin on usein kaunista katseltavaa ja kuultavaa, niin toivoisin kulttuurin olevan vapaata kaikesta uskonnollisesta vaikutuksesta. Itse uskonnon harjoittaminen on minusta jokaisen oma yksityisasia.


Viimeinen muokkaaja, Urpo pvm Ke Syys 02, 2009 2:46 pm, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun Siirry alas
Klassmormor

Klassmormor


Viestien lukumäärä : 449
Join date : 30.05.2009
Paikkakunta : Åhus, Ruotti

Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: uskonto....   Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 EmptyKe Syys 02, 2009 11:54 am

No jo pistit tekstiä Urpo. Kyllä toi nyt meni siihen että pitää alkaa tutkia eri uskontoja.
Vähän on tietoa mutta lisää tarvii ja paljon. Jehovalaiset oli taas tuossa käytävällä yhden naapurin
ovella keskustelemassa hänen kanssaan, kun tulin kotiin toissa päivänä.
Eivät tulleet soittelemaan kun en edes sanonut heille päivää.
Kyllä he ovat riesa tässä talossa kun aina päästävät ne sisään. Täälläkin pitäsi olla kyltit niinkuin
Suomessa että- kerjääminen ja kaupustelu on kielletty, mutta ei ne kuitenkaan auttaisi, kun Ruotsin
yhteiskunta on niin löpsö.
Täällä hölmöt naapurit päästää sisään kaikenlaisia roistoja, jotka ryöstävät vanhuksia.
Meidän talossa ei ole vielä sellaista tapahtunut. johtuu kai siitä ettei monikaan
osaa ruotsia.

Rolling Eyes
Takaisin alkuun Siirry alas
Alma

Alma


Viestien lukumäärä : 3272
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Suomi

Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Uskonto ja kulttuuri   Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 EmptyKe Syys 02, 2009 12:42 pm

Olivatkohan ne Jehovien kiertopäivät ti, to ja la? Tässä reilu viikko sitten katsoin, kun kotitiemme, -joka on umpikuja-, päähän kurvasi monta autoa, joista nousi jakkupukuisia naisia ja krakakaulaisia miehiä. Ajattelin ensin, että onkohan naapurissa jotkut juhlat, kun noin tälläytynyttä porukkaa on liikkeellä.. mutta kun jakautuivat pareihin ja lähtivät eri rappuihin kulkemaan, niin tunnistin kyllä Jehoviksi. En jaksa sietää sitä uskonnon ja valmiiden vastausten tuputtamista.

Helluntailaisista taas sellaiset kokemukset, että ensin ollaan kovin ymmärtäväisiä ja suvaitsevaisia, mutta ystävystymisen jälkeen aletaan hakkaamaan Raamatulla päähän.
Takaisin alkuun Siirry alas
Tauno Taunola

Tauno Taunola


Viestien lukumäärä : 1044
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Norrköping Rootsi

Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Uskonto ja kulttuuri   Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 EmptyKe Syys 02, 2009 2:25 pm

Urpon kanssa voisin olla ihan samaa mieltä noista muista uskonnoista, hindulaisuudesta ja buddhismista, niistä on paljon ammennettavaa. Miksi kirjoitan että voisin, on siksi että haluan pitää tämän varauksellisuuden, sillä me länsimaalaiset emme pääse sisään näihin uskontojen perusasioihin kuin pintapuolisesti. Meillä on sitäpaitsi tapana unohtaa molempien uskontojen tärkeä ominaisuus: Nöyryys.

Kun länsimainen beatlesdiggari alkaa meditoimaan niin sitä ollaan sitten niin hindua ja niin kosmista että. Omistetaan jo silloin koko uskonto ja mennään mielellään jopa valistamaan noita lukutaidottomia intialaisia kun niitä on niin sääli.

Yritin joskus punk-vuosinani tutustua zen-buddhismiin (kuten kaikki muutkin hippipunkkarit) ja löysin todella henkeä ajattelusta, en kylläkään voisi väittää että tiedän siitä juuri mitään. Mutta voin kertoa yhden mielestäni hyvän tarinan:

Buddistimunkin päämärähän on valaistus. Ja ennen kuin valaistuu on opiskeltava muiden valaistuneiden alaisuudessa vuosikymmeniä, eikä sittenkään ole varmaa valaistuuko. Mitä se valaistus on, sitä ei tiedä muuta kuin valaistunut, paljon opiskellut ja meditoinut munkki.

Kerran joku länsimainen viisastelija halusi asettaa uskonnot vastakkain ja kysyi buddistimunkilta oliko hän kuulllut Jeesuksesta . Munkki vastasi:
- Jeesus oli viisas ja hyvä mies. Hän oli erittäin lähellä valaistusta.
Takaisin alkuun Siirry alas
Agnes

Agnes


Viestien lukumäärä : 869
Join date : 29.05.2009
Ikä : 59
Paikkakunta : Tallinn

Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Uskonto ja kulttuuri   Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 EmptyKe Syys 02, 2009 3:14 pm

Meiegi uksekell helises oli see üle-eelmisel laupäeval ja kui vanem poiss uksepilust vaatas, kutsus ta minu ja muigvel ütles, tule räägi nendega. Vaatasin ka uksepilust, neid oli 4 tüdrukut, rinnasildid rinnas ja raamatud käes. Mõtlesin natuke, kas viitsin rääkida ja tegin ikka ukse lahti. Tüdruk, kellel rinnasilt Michaela Nicholson rääkis väga vigases ja aktsendiga eesti keeles nii et ma ei saanud õiet arugi, mis ta tahab. Ütlesin viisakalt ära, sest ma ei saa ju temast üldse aru.. Siis küsis, kas ma tean kedagi kelle ukse taha nad võiksid minna? No jumal hoidku, ei hakka mina küll neid kuskile ukse taha saatma. Panin ukse kinni ja tegelikult hakkas kahju. Noored tüdrukud kuskilt kaugelt Ameerikast siia pärapõrgusse saadetud ja peavad veel ära õppima mingi x-keele. Poiss ütles, et need ei olnudki jehoovalased vaid hoopis midagi muud.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Uskonto ja kulttuuri   Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 EmptyTo Syys 03, 2009 3:22 pm

Se on jo tuo sana uskonto, joka tökkää sen kuullessaan. Ettäkö ihmisen pitäisi ihan oikeasti vain uskoa mitä joku toinen kertoo ilman todisteen häivettäkään.
Luultavasti tämä meidän tajunta tekee meille välillä tepposia. Olemmehan ilmeisesti maapallon eläjistä ainoat, jotka ymmärtävät sekä menneisyyden että tulevan olemassaolon. Ja kuitenkin suht fiksuna olentona ihminen tahtoo selittää itselleen miksi tämä kaikki on niinkuin on. En kyllä ollenkaan halveksi selitysyrityksiä so. uskontoja. Osoittaahan se kuitenkin luontaista uteliaisuutta ja tarvetta ymmärtää.
Mutta kun meidän aistimme eivät vain pysty havaitsemaan kaikkea - itse asiassa aika vähän - ympäristöstämme. Tässä kohtaa kaipaisin sitä hindujen ja buddhalaisten nöyryyttä, ettei kaikkea voi tietää. Koko ajan opitaan lisää. Mutta väärin on luoda rakennelmia, jotka eivät perustu todelliseen ja sitten vielä tuputtaa sitä toisille. Uskovaiset ovat tietenkin itse niin ihastuneita asiaansa, että tahtovat myös muille saman autuuden tunteen. Sehän sinänsä on kaunis ajatus.
Muuten Agnes, nuoret ovellanne saattoivat olla mormooneja. Amerikoista lähetetään nuoria siististi pukeutuneita ihmisiä valistamaan meitä vähemmän ymmärtäviä tässä mormooniasiassa.
Uskonnon perustajahan löysi uudet kymmenen käskyä vai oliko se peräti uuden raamatun meren rannalta noin sata vuotta sitten.
Takaisin alkuun Siirry alas
Alma

Alma


Viestien lukumäärä : 3272
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Suomi

Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Uskonto ja kulttuuri   Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 EmptyTo Syys 03, 2009 4:58 pm

Minä en ole nähnyt Suomessa yhtään Mormonityttöä tekemässä valistus/ avustustyötä, vain nuoria miehiä, -runsaastikin. Heillä on aina puvut ja kravatit päällä, ovat vieläkin siistimmin pukeutuneita kuin Jehovat. Lieneekö niitä tyttöjä sitten Mormoneilla maailmalla ollenkaan, vai enkö vain ole nähnyt?
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Uskonnot ja vastaavat   Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 EmptyTo Syys 03, 2009 5:21 pm

Oletin Agnesin puheista päätellen, että nyt on pantu tytötkin asialle. Saattoihan siellä oven takana olla joitain muitakin. Kuullosti vain niin mormooneilta.
Se on jännää, että teidän useiden mieleen on piirtynyt nämä jehovan todistajat. Ovathan toki aika näkyvä joukko tätä lähetystyötä ovillamme. Meidän ovella ei käy ketään, kun ollaan monen lukon takana. Tänne ei niin vaan tulla. Edes kaverit eivät pääse sisälle ilman puhelinsoittoa.
Jehovantodistajista tosin pääsin eroon jo kauan sitten. Viimeisen kävijän pyysin kertomaan terveisiä poikani isälle, että tänne ei kannata tulla. Hän kun kääntyi jehovan todistajaksi avioliittomme aikana. Avioerohan siitä tuli. Meikäläinen kun ajatteli ihan toisella tavalla. Myönnettäköön, että yritin ymmärtää ja jopa ryhtyä heikäläiseksi, lähinnä pitääkseni perheemme koossa. Mutta sitten luonto vain tökki vastaan enkä yksinkertaisesti voinut ajatella kuten he. Tällaiset seka-avioliitot ovat hyvin vaikeita jehovan todistajille. Minä olin maailman nainen ja mieheni jotain ihan muuta.
No viesti ilmeisesti kulki perille ja olen saanut olla rauhassa. Heidän yhteisönsä täällä pääkaupunkiseudulla on uskomattoman tiivis. Tuntevat kaikki toisensa. Ex-mieheni varsinkin. On joku vaikuttajajäsen yhteisössään. Säälivät varmaan kovasti, että tällaisen naisen tapasi nuoruudessaan.
Takaisin alkuun Siirry alas
Agnes

Agnes


Viestien lukumäärä : 869
Join date : 29.05.2009
Ikä : 59
Paikkakunta : Tallinn

Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Uskonto ja kulttuuri   Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 EmptyTo Syys 03, 2009 6:51 pm

No need ilmselt olidki ehk siis mormoonid. Välimuselt tundusid nagu oleks kuskilt vana Inglismaa tüdrukute kirikukoolist tulnud, ühtemood hallid jakid, villased sukad ja madalad kingad. Kujutan ette, kuidas meie Tallinna noored tibid neid põlastavalt vaatavad No Hiljem vaatasin korraks aknast välja ja nad olid teise trepikoja ees ootamas, et keegi välja tuleks ja ukse lahti teeks. Üks tüdruk märkas mind ja lehvitas mulle naeratades, lehvitasin vastu ja mul oli tõeliselt kahju, et nad niimoodi nagu kerjused peavad ukse tagant ukse taha käima. Sad Mäletan omal ajal, kui eelmises töökohas sotsiaalalal töötades tuli meile tihti vaestele ja lapserikastele peredele jaotamiseks suured pappkastid Ameerika mormoonidelt ja iseäranis uhke oli nende sisu jõulude ajal. Alates kustukummist ja maiustustest (muidugi kauasäilivatest) kuni suurte ranitsateni ja kottideni välja, riietest rääkimata. Äärmiselt lahke rahvas.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Uskonto ja kulttuuri   Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 EmptyLa Syys 12, 2009 7:46 pm

Joskus tuntuu että tämä maailma menee yhä hullummaksi. Tv-uutisissa kerrottiin juuri että suomalaiset papit ovat viime aikoina joutuneet uuden yllättävän ilmiön eteen. Vihkiparit nimittäin ovat alkaneet esittää yhä suurempia vaatimuksia vihkipapin ja ennen kaikkea hänen ulkonäkönsä suhteen. Alunperin sovittua vihkipappia on harjoitusten jälkeen jopa vaihdettu esim. siitä syystä että pappi on ylipainoinen. Joillekin papeille on suositeltu kosmetologilla käyntiä. Papin pitäisi kuulemma olla näyttävä. Ovatko nykyihmiset tosiaan näin päästään sekaisin? Eikö hääjuhlassa sen parin nimenomaan kuulu loistaa ja häikäistä mieluummin kuin papin. Jos minä olisin pappi ja minulle tultaisiin esittämään laihdutuskuuria tai kosmetologilla käyntiä vihkimisen ehdoksi niin taitaisin kyllä sanoa että vihkikää itte ittenne, perkele. Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
Urpo

Urpo


Viestien lukumäärä : 3709
Join date : 29.05.2009

Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Uskonto ja kulttuuri   Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 EmptyKe Loka 07, 2009 11:20 am

Uskontojen edustajien harjoittamaa lähetystyötä on harjoitettu kautta aikojen. Länsimaissa tässä materialismin yliotteessa on usein katseet kohdistettu itään. Erilaiset henkisen kehitykset airuet vaeltavat sankoin joukoin länteen levittämään omaa sanomaansa. Yksi heistä on Äiti Amma, joka aloitti tämänkertaisen Euroopan kiertueensa Suomesta. Mahtoikohan ex-missi ja ministeri Tanja Karpela käydä vastasyntyneensä kanssa tällä kertaa Amman halattavana?



"Vishnu-jumalan inkarnaatio Äiti Amma vieraili Suomessa

Halauksistaan kuulu hinduguru Äiti Amma piipahti kaksipäiväisellä vierailulla Suomessa. Amman Vantaan Myyrmäen Energia-areenalla järjestetty tilaisuus kokosi tiistaina runsaasti kiinnostunutta yleisöä. Osa ihmisistä jonotti Amman halattaviksi, osa oli saapunut paikalle uteliaisuudesta.

Parhaimmillaan Amman Suomen tilaisuudet ovat vetäneet 10 000 hengen yleisöjä. Tiistaina Energia-areenalla väkeä oli huippuvuosia vähemmän. Amma-keskuksessa Intiassa asuvan elokuvaohjaaja, joogaopettaja Taavi Kassilan mukaan suomalaiset ovat edelleen Ammasta innostuneita. Esimerkiksi Amma-keskuksen vierailijoissa on Kassilan mukaan ollut poikkeuksellisen vahva suomalaisedustus.

Äiti Amman seuraajat pitävät uskontojen tasa-arvoa saarnaavaa guruaan hindulaisen rakkauden jumalan Vishnun inkarnaationa. Useimmilla Ammaa halanneilla ei ole erityistä suhdetta hindulaisuuteen eikä Amma sellaista heiltä edellytä.

Vaihsnalaisen hindulaisuuden yleisesti tunnustamia Vishnun inkarnaatioita ovat muun muassa Krishna, Rama ja Buddha. On tavallista, että guruja pidetään Intiassa jumalten inkarnaatioina.

Amman kymmenes Suomen vierailu pitää sisällään halaamisen lisäksi myös muun muassa meditaatio-opetusta, jossa Amma antaa uusille kannattajilleen meditaatiovihkimyksiä. Äiti Amman vierailu Suomessa päättyi tiistaina 6.10. (SA 6.10.2009, Kuva: Mikko Huotari)

Kuuntele Äiti Amman haastattelu YLE Radio 1:n Horisontti-ohjelmasta sunnuntaina 11.10. klo 11.00."



Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 587095

Äiti Amma on harjoittanut hyväntekeväisyyttä Intiassa ja levittänyt rakkauden sanomaansa opettamalla omaa näkemystään hindulaisuudesta ja halailemalla ihmisiä eri puolilla maailmaa. Eihän tuossa mitään pahaa ole, mutta minua epäilyttää kovasti, jos joku ei kiellä olevansa minkä tahansa jumalan inkarnaatio. Kun hän on Vishnun inkarnaatio, niin hän on myös Buddhan inkarnaatio Amman kannattajien mukaan.

Äiti Amma on halaamalla ja opettamalla kerännyt valtavasti rahaa, josta ainakin osa on mennyt hyväntekeväisyyteen. Eihän tuossa tietenkään mitään pahaa ole, mutta en ota kantaa siihen, onko hänellä ihan puhtaat jauhot pussissa.

Erityisesti länsimaissa ja Venäjällä henkisestä kasvusta kiinnostuneiden määrä on parissa vuosikymmenessä noussut huikeasti. Nykypäivän kylmät arvot saavat ihmiset pohtimaan myös vähemmän materiaalisia asioita. Tämän henkisyyden buumin aikakauden ovat panneet merkille myös monenlaiset onnenonkijat ja autuuden ja valaistumisen kaupparatsut. Osalla guruista suosio nousee päähän ja he alkavat kuvitella olevansa jumalia ihmisen hahmossa, osa on laskelmoivia huijareita ja on varmaan joukossa myös sellaisiakin opettajia, jotka ovat vilpittömiä, eivätkä kaipaa huomiota. Noita opettajia on sitten yhtä vaikeata löytää ylitarjonnan joukosta kuin neulaa heinäsuovasta. Henkisyyden etsijän pää menee helposti pyörälle tässä informaation ja disinformaation tulvassa.

Lisää äiti Ammasta ja hänen vierailustaan tässä linkissä: http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2009/10/968552
Takaisin alkuun Siirry alas
Sadeca

Sadeca


Viestien lukumäärä : 2488
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Ruotsi

Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Uskonto ja kulttuuri   Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 EmptyKe Loka 07, 2009 12:15 pm

Hieno kannanotto sinulta Urpo. Vahinko etten tiedä käykö tämä äiti Amma näillä Euroopan kiertueillaan myös Ruotsissa. Jos olisi Göteborgissa joskus niin kyllähän minä lähtisin häntä halailemaan olkoon mikä inkarnaatio hyvänsä.
Tunnen naisen joka toi Ruotsiin Reiki-healingin, olin hänen toinen oppilaansa Ruotsissa vuonna 1984. Hän tuli Ruotsiin suoraan tuon äiti Ammanin Intiassa sijaitsevasta ashramista missä oli asunut noin 3 vuotta. Joka vuosi hän matkusti paikalle jos jossakin eurooppalaisessa maassa sattui äiti Amman vierailemaan, koska hän koki sellaista autuutta äitiä halaillessaan.

Eipä tosiaan taida olla jumalten tai Buddhan inkarnaatio, mutta mitäpä sillä väliä Laughing !

Ihan tosissani uskon että on olemassa aika erikoisia energianvälittäjäihmisiä ja että heitä on aina ollut. Se henkisen minänsä etsiminen on mielestäni myös aika luonnollista koska maailma on sellainen kuin on tänä päivänä. Joillakin ihmisillä sellainen kaipaus henkisistä asioista tietämiseen tulee jo lapsena, kuten itselleni. Ihmiset löytävät niitä itselleen sopivia selityksiä kuka mistäkin ja jos ne antavat apua elämän arkeen, niin oikeinhan se loppupäässä sitten meneekin.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Uskonto ja kulttuuri   Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 EmptyKe Loka 07, 2009 6:28 pm

Katsoin eilen televisiosta dokkarin jostain tantra-joogasta. Järkytys oli hirveä. Joogan nimissä tehdään pornoleffoja ja nuoret kauniit tytöt ovat "gurun" omaisuutta.
Tämä romanialainen guru on saanut turvapaikan Ruotsissa ja eivät aio luovuttaakaan takaisin Romaniaan, jossa odottaisi oikeudenkäynnit mm. lapsiin sekaantumisesta.
Toivottavasti tämä ihme joukkio ei pilaa hyvää ja kaunista asiaa ihmisten mielissä.
On kuulemma rakkausjoogaa. Suomalaista opettajaa haastateltiin ja jo tämän silmät olivat kauhistus. Sellainen palo ei voi olla rauhan ja rakkauden aikaansaannosta. Jätkä väitti ihan vakavalla naamalla, että jos seksiä harrastetaankin, niin se on osallisten itse päättämää eikä opinkappale heidän "kirkossaan".
Takaisin alkuun Siirry alas
Urpo

Urpo


Viestien lukumäärä : 3709
Join date : 29.05.2009

Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Uskonto ja kulttuuri   Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 EmptyKe Loka 07, 2009 6:55 pm

Aliel tarkoittaa varmaankin romanialaisen Gregorian Bivolarun perustamaa MISA-joogakoulua. Todella omituista touhua siellä. Bivolarua ja useita muita MISAn jäseniä vastaan on nostettu Romaniassa erittäin raskaita syytteitä mm. ihmissalakuljetuksesta ja -kaupasta. Aineistoa on koottu tuhansia sivuja. Tällaiset itseoppineet gurut sitten perustavat lahkoja, joissa tehdään rikoksia ja puuhaillaan muutakin erittäin arveluttavaa ja epämääräistä. MISAn suomalainen haara on Natha-joogakoulu. Laitan tähän linkin josta pääsee tuon Nathanin tantra-sivulle ja siltä sivulta pääsee tutkimaan enemmänkin tuota Nathaa, Misaa ja jonkin verran myös tuota pääpirua. http://www.natha.fi/tantra/TantraEsittely.htm. Nathanin sivut ovat suhteellisen siistejä ja on luonnollista että pahennusta herättävistä asioista noilla sivuilla vaietaan. Tarkoitus on mielistellä ihmisiä kiinnostumaan Nathan toiminnasta ja osallistumaan siihen. Eilisessä dokumentissa eräs entinen suomalainen jäsen kertoi omia näkemyksiään tuosta joogakoulusta eivätkä nuo näkemykset olleet todellakaan mairittelevia puoltolauseita.

Ruotsin vapaamielinen asenne on tuon rikollisen,Gregorian Bivolarun, Romaniaan tuomittavaksi luovuttamisen esteenä. Asiaa perustellaan sillä että Bivolaru ei saisi Romanian tuomioistuimessa puolueetonta ja oikeudenmukaista kohtelua.

Muoks. antamani linkki ei toiminut ainaakaan minulla, mutta kokeillaan Nathan pääsivulinkkiä:http://www.natha.fi/index.htm

ei vieläkään, mutta entä nyt http://www.natha.fi/index.htm
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Uskonto ja kulttuuri   Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 EmptyKe Loka 07, 2009 7:05 pm

Meidän ruotsissa asuvat ystävämme eivät toivottavasti ota itseensä. Eivät tietenkään, koska ovat fiksuja ja valistuneita ja tuntevia ihmisiä. Mutta on kyllä totta mitä Urpo sanoi, että Ruotsin oikeusjärjestelmässä on jotain vikaa, kun kaikenmaailman hulluja suojellaan.
Takaisin alkuun Siirry alas
Sadeca

Sadeca


Viestien lukumäärä : 2488
Join date : 29.05.2009
Paikkakunta : Ruotsi

Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Uskonto ja kulttuuri   Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 EmptyKe Loka 07, 2009 7:07 pm

Hih hih. Ei kai täällä muuten oltaiskaan Laughing !
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Uskonto ja kulttuuri   Uskonto ja kulttuuri - Sivu 2 Empty

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Uskonto ja kulttuuri
Takaisin alkuun 
Sivu 2 / 4Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 Similar topics
-
» Televisio/Televisioon/Television
» Kuvataideketju/Kujutava kunsti kett

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Periferia :: Asialinja/Asjalik vestlus/Saklig konversation :: Filosofia,elämänkatsomus ja uskonto/Filosoofia, eluvaade ja usund/Filosofi, livsåskådning och religion-
Siirry: